Citat:
Ursprungligen postat av
diseuse
Enligt medierapporteringen så skedde beslaget i tisdags. Då kan egendomen inte ännu ha förverkats. Att polisen tar egendom i beslag är en tillfällig åtgärd. För att egendomen också ska förverkas (det vill säga, att hon inte får tillbaka prylarna) så krävs också ett domstolsbeslut, och det har jag mycket svårt att tro att de redan lyckats få till. Inte på 48 timmar. Om några månader kanske vi får svaret på om hon kommer få tillbaka prylarna eller inte.
Det blir lite som att fråga ”hur vet du att personen inte har blivit oskyldigt dömd?” ”ptja... jag vet att personen inte har blivit dömd överhuvudtaget, så då kan de inte ha blivit oskyldigt dömd.” Att polisen griper någon på bar gärning betyder inte att personen blivit dömd. Lite samma sak här. Att polisen på Arlanda för två dagar sedan tog viss egendom i beslag betyder inte att egendomen ännu har förverkats.
Det där visste jag ju.

Tänkte bara på beslaget, inte förverkandet. Därav att jag skrev "Blev av med i tullen" i mitt inlägg. Men jag var lite för slarvig och snabb i mitt svar till dig. Och du har rätt i att saken inte är färdighanterad.
Jag har f.ö ingen biff med förverkande av brottslingars tjuvgods. Men har problem med myndigheters godtycklighet (misstror myndigheter något enormt) och har problem med att så många automatiskt dömer folk som får prylar beslagtagna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
"Betald skatt" duger inte för dig som bevis för hur skattvillig och skatthederlig man är. Så vad visar hur skattvillig man är?
Hur lite man skatteplanerar. Har man t.ex ISK så är man mindre skattevillig än om man har depåkonto hos sin bank.
Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Jag betalar ca 500.000 kr per år för mitt ISK-konto.
blatteman definierar Dunning Kruger.
Kul för dig. Då betalar du mer än mig. Berätta nu hur du fått ihop dina 50 mille. Och varför du inte har dem på depå.
Och duktigt av matematikern att kunna så fina ord.