• 1
  • 2
2025-04-30, 12:50
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleuret2345
Precis vad jag kom fram till. Tänk att det kan låta enkelt men vara så tuff materia...

Min teori är att en förenklad huvudförhandling planeras med utgångpunkt från målets karaktär
dvs det finns många olika typer av en förenklad huvudförhandling.
Citera
2025-04-30, 14:17
Citat:
Precis vad jag kom fram till. Tänk att det kan låta enkelt men vara så tuff materia...

Även mer erfarna kan ha dålig koll på denna. Kan vara för att FT-mål brukar tas upp av käranden själv utan hjälp från ombud?

Man anser att det förenklade tvistemålet är av så pass enkel art att huvudförhandlingen (huf) kan hållas direkt efter den muntliga förberedelsen (muf) , då behöver man inte ta upp yrkande och övergripande sakframställan en gång till, så som det blir om man skulle ha muf och huf separerade från varandra.

Sen kan man även köra på med ett separat tillfälle för huf även om det av någon anledning blir så att man inte tar huf direkt efter muf och förlikningsförhandlingar, så länge huvudförhandlingen hålls inom 15 dagar från muf så är den förenklade formen tillåten, där man då alltså inte behöver upprepa uppräknandet av vad man yrkar på och varför.

Har du haft muntlig förberedelse?
Citera
2025-05-01, 11:16
Citat:
Vad menas med denna benämning ?

Kommentar på mitt svar?

Det var gratis.
Citera
2025-05-19, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth-Salander
Kommentar på mitt svar?

Det var gratis.
Hej Lisbeth-Salander,
Tack för din tydliga förklaring om förenklad huvudförhandling! Jag kollade upp det lite till och kan bekräfta att en förenklad huvudförhandling hålls:
enligt 42 kap. 20 § rättegångsbalken. Som du skrev innebär det att:
det som togs upp under muntliga förberedelsen (muf) anses ha ägt rum även vid huvudförhandlingen, så man slipper upprepa yrkanden och sakframställan, vilket gör processen effektivare. Din info om att det :
kan hållas direkt efter muf eller inom 15 dagar och fortfarande räknas som förenklad form var riktigt bra och kompletterar det perfekt!

😊 Mitt svar här är gratis, jag tar inte betalt heller när jag skriver liberala artiklar var 14:e dag!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in