• 1
  • 2
2025-04-29, 23:19
Medlem
Vad menas med denna benämning ?
Citera
2025-04-29, 23:27
Medlem
kraftfoders avatar
Du kan läsa:
https://lawline.se/answers/om-mojlig...vudforhandling
Citera
2025-04-29, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du kan läsa:
https://lawline.se/answers/om-mojlig...vudforhandling
Aha, så...

-en huvudförhandling med 1 domare istället för 3
-standard i förenklade tvistemål (småmål) där reglerna är 1 domare, ej 3 generellt.
-kräver båda parters samtycke
-minskar inte rättegångskostnaderna för den som förlorar

Tycker du man blir klokare av detta ?

Vaddå kräver samtycke? Så om någon begär 3 domare så blir det inte med 1 domare?? Aldrig hört talas om.

Vaddå minskar inte rättegångskostnaderna ? Det är väl klart att småmål har minskade rättegångskostnader och där förekommer förenklad huvudförhandling (med 1 domare etc). Minskar och minskar... vad skulle ens kunna minska och öka menar dem med att ändra mellan förenklad huvudförhandling och huvudförhandling?
Citera
2025-04-29, 23:45
Bannlyst
Betyder att du nog är skyldig och att man summariskt dömer dig med minimum av resurser.
Citera
2025-04-29, 23:53
Medlem
kraftfoders avatar
Om det gäller brottmål har jag för min att det finns samma sak, om en domare, med då är det max 6 månaders fängelse det kan bli tal om. Det kan ha ändrats.

Du kan läsa mer i länken du har redan fått. Eller:
https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=f%C...andling&ia=web
Citera
2025-04-29, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Betyder att du nog är skyldig och att man summariskt dömer dig med minimum av resurser.
Nonsens deluxe
Det är ett tvistemål för det första
Citera
2025-04-30, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om det gäller brottmål har jag för min att det finns samma sak, om en domare, med då är det max 6 månaders fängelse det kan bli tal om. Det kan ha ändrats.

Du kan läsa mer i länken du har redan fått. Eller:
https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=f%C...andling&ia=web
Jag har redan läst Lawline-artikeln men som jag skrev tidigare tycker jag den är förvirrande och innehåller flera konstigheter, som att det skulle kräva samtycke och inte minska kostnader, vilket inte stämmer med hur småmål funkar.
Den nya länken du gav är bara en DuckDuckGo-sökning, och min egen tråd dyker upp som träff 4, så det hjälper inte direkt.
Citera
2025-04-30, 00:47
Medlem
Jaha.. tuff materia detta alltså.

Vad är en förenklad huvudförhandling ?

inga svar på snart 2 tim !
Citera
2025-04-30, 02:09
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleuret2345
Jaha.. tuff materia detta alltså.

Vad är en förenklad huvudförhandling ?

inga svar på snart 2 tim !

Frågade chatgpt:
En förenklad huvudförhandling är en typ av rättegång som används i mindre allvarliga brottmål i svensk domstol, oftast i tingsrätten. Den är ett snabbare och mindre formellt förfarande än en vanlig huvudförhandling, och används exempelvis när:

Brottet har ett lågt straffvärde (exempelvis böter eller villkorlig dom).

Bevisningen är okomplicerad.

Den tilltalade erkänner brottet eller det annars är ganska klart vad som har hänt.

Några kännetecken för förenklad huvudförhandling:
Bara en domare (ingen nämndemän).

Kortare förhandlingstid.

Ibland används skriftlig bevisning istället för att personer hörs muntligt.

Kan hållas utan att åklagaren är närvarande (om det är ett mycket enkelt mål).

Den tilltalade kan ibland få delta via telefon eller videolänk.

Exempel på när den kan användas:
Snatteri

Olovlig körning

Ringa narkotikabrott

Enklare trafikbrott

Syftet med förenklad huvudförhandling är att spara tid och resurser i domstolen, samtidigt som rättssäkerheten behålls i enklare ärenden.
Citera
2025-04-30, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Frågade chatgpt:
En förenklad huvudförhandling är en typ av rättegång som används i mindre allvarliga brottmål i svensk domstol, oftast i tingsrätten. Den är ett snabbare och mindre formellt förfarande än en vanlig huvudförhandling, och används exempelvis när:

Brottet har ett lågt straffvärde (exempelvis böter eller villkorlig dom).

Bevisningen är okomplicerad.

Den tilltalade erkänner brottet eller det annars är ganska klart vad som har hänt.

Några kännetecken för förenklad huvudförhandling:
Bara en domare (ingen nämndemän).

Kortare förhandlingstid.

Ibland används skriftlig bevisning istället för att personer hörs muntligt.

Kan hållas utan att åklagaren är närvarande (om det är ett mycket enkelt mål).

Den tilltalade kan ibland få delta via telefon eller videolänk.

Exempel på när den kan användas:
Snatteri

Olovlig körning

Ringa narkotikabrott

Enklare trafikbrott

Syftet med förenklad huvudförhandling är att spara tid och resurser i domstolen, samtidigt som rättssäkerheten behålls i enklare ärenden.
Stämmer bra det men i praktiken alltså ?
Vad innebär förenklad huvudförhandling i praktiken ? Är det framförallt det som huvudförhandlingen heter i Förenklade tvistemål i 99,99% av fallen ? Kan ett förenklat tvistemål ha både förenklad huvudförhandling och normal huvudförhandling lika gärna ? måste förenklad huvudförhandling hållas inom visst antal dagar från muntlig förberedelse ? 15 dagar ?
Så många frågor...
Citera
2025-04-30, 02:38
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleuret2345
Stämmer bra det men i praktiken alltså ?
Vad innebär förenklad huvudförhandling i praktiken ? Är det framförallt det som huvudförhandlingen heter i Förenklade tvistemål i 99,99% av fallen ? Kan ett förenklat tvistemål ha både förenklad huvudförhandling och normal huvudförhandling lika gärna ? måste förenklad huvudförhandling hållas inom visst antal dagar från muntlig förberedelse ? 15 dagar ?
Så många frågor...

Tror att det är bättre att fråga en jurist eller advokat om detta. Jag hittar inga enkla svar.
Citera
2025-04-30, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Tror att det är bättre att fråga en jurist eller advokat om detta. Jag hittar inga enkla svar.
Precis vad jag kom fram till. Tänk att det kan låta enkelt men vara så tuff materia...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in