2025-04-29, 22:31
Medlem
Hej!

Jag har ett namn i släkten, inom fyra generation räknat från och med mina föräldarar som dessutom har funnits i minst generation i rakt uppåtstigande led. Vill inte skriva ut namnet men låt oss säga att namnet är Gille. Släkten förökade sig och en av sönerna blev adlad och därav fick den släktgrenen ”af Gille”. Om jag juridiskt har rätt att byta till Gille eftersom det är namnet som funnits i rakt uppstigande led, kan jag även byta till af Gille? Det är allmänt känt att Gille är en släkt varav en gren blev af Gille.

Mvh
Citera
2025-04-29, 22:48
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Info om namnbyte kan du hitta på Skatteverkets hemsida.
Citera
2025-04-30, 00:28
Medlem
maktspels avatar
Låter tveksamt att de skulle tillåta att icke-adliga personer tar adliga namn från sin släkt, om sökande inte tillhör den adliga grenen av släkten. Men det enklaste är väl att ringa och fråga.
Citera
2025-04-30, 00:45
Medlem
Bagdads avatar
Ganska pinsamt kan jag tycka med folk som byter namn, speciellt som i fall du beskriver. Men om du prompt vill ha ett adligt namn kan du ju alltid testa med Avfall eller Fontän
Citera
2025-04-30, 02:55
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rizzzys
Hej!

Jag har ett namn i släkten, inom fyra generation räknat från och med mina föräldarar som dessutom har funnits i minst generation i rakt uppåtstigande led. Vill inte skriva ut namnet men låt oss säga att namnet är Gille. Släkten förökade sig och en av sönerna blev adlad och därav fick den släktgrenen ”af Gille”. Om jag juridiskt har rätt att byta till Gille eftersom det är namnet som funnits i rakt uppstigande led, kan jag även byta till af Gille? Det är allmänt känt att Gille är en släkt varav en gren blev af Gille.

Mvh

Du får byta till ett efternamn som har funnits i din släkt i rakt uppstigande led i minst två generationer. Det får dock inte vara längre sedan än fyra generationer tillbaka som namnet fanns i din släkt, räknat från och med dina föräldrar.

https://skatteverket.se/privat/folkb...800020669.html
Citera
2025-04-30, 07:46
Medlem
Merwinnas avatar
Du menar att ingen i din släkt i rakt uppstigande led har hetat fån Tratt (whatever). Då kan du inte sätta dit ett fån, du får bara vara en Tratt. Undantag skulle möjligen vara om du får tillåtelse från alla som heter fån Tratt just nu, och kanske även från Riddarhuset, men adliga brukar vara restriktiva med sådant.

...dock är våra nuvarande namnlagar så knasiga, att du faktiskt skulle kunna gifta dig till ett adligt namn. Det är ju tillåtet för män att ta hustruns efternamn idag, även om det är adligt, och inget tillstånd krävs från levande medlemmar av ätten eller från Riddarhuset i det fallet. Du skulle till och med kunna ha kvar namnet efter skilsmässan och ge det vidare till nya fruar och nya barn. Detta tycker jag är fel - men det var en passus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in