• 1
  • 2
2025-04-29, 19:35
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
De flesta gillar buffé när man kan gå och plocka lite vad man vill tror jag, men passar det som bröllopsmiddag?

Bröllopet blir hemma på gården, ganska många gäster men väldigt avslappnat så det enda högtidliga blir vigseln sedan kanske det blir trevligt med mingel och gå runt och få olika små maträtter som tillagas direkt på plats av olika kockar och serveras i olika stånd typ.

Hamburgare, både vanliga, veganska kyckling och fiskburgare.
Pizza slices.
Thaimat.
Lite olika italienska rätter.
Grillad kyckling.
Langos.

Många tillbehör typ Mac n cheese.
Potatissallad.
Potatisgratäng.
Pastasallad.
Självklart vanlig sallad i mängder.
Se till att det finns laktosfritt, glutenfritt, veganskt mm så att alla kan äta utan att behöva föranmäla allergier mm.

Efterrätts buffé.
Min egen favorit är glass så det är givet.
Pannacotta.
Cheesecake.
Amerikansk paj.

Behöver hjälp med att komma på fler maträtter, tillbehör och efterrätter!

Vad passar som nattmat?

Vad tror ni om detta koncept?
Citera
2025-04-29, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
De flesta gillar buffé när man kan gå och plocka lite vad man vill tror jag, men passar det som bröllopsmiddag?

Bröllopet blir hemma på gården, ganska många gäster men väldigt avslappnat så det enda högtidliga blir vigseln sedan kanske det blir trevligt med mingel och gå runt och få olika små maträtter som tillagas direkt på plats av olika kockar och serveras i olika stånd typ.

Pizza slices.
Thaimat.
Grillad kyckling.
Langos.

Potatissallad.
Potatisgratäng.
Pastasallad.
Se till att det finns laktosfritt, glutenfritt, veganskt mm så att alla kan äta utan att behöva föranmäla allergier mm.

Efterrätts buffé.
Pannacotta.
Cheesecake.
Amerikansk paj.

Vad passar som nattmat?

Blir säkert trevligt.
Krångla inte ihop det så mycket, enkelhet
fungerar bäst med en twist kan vara kul.

Kör pyttipanna o stekt ägg till nattamat, en klassiker.
Citera
2025-04-29, 19:45
Medlem
Citat:
Hur ska du varmhålla allt som ska vara varmt, ha det som ska vara kylt kallt, och hur ska du ha det det färdiga kylt fram tills det ska värmas upp?
Citera
2025-04-29, 19:51
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffepriset
Blir säkert trevligt.
Krångla inte ihop det så mycket, enkelhet
fungerar bäst med en twist kan vara kul.

Kör pyttipanna o stekt ägg till nattamat, en klassiker.

Det var en bra idé!
Blir nog det + lite annan plockmat, kanske köttbullar, prinskorv, omelett mm?
Smörgåstårta?

Går ju göra allt utom ägg veganskt, dessutom kommer det finnas en hel del mat från tidigare som säkert många kan tänka sig att äta igen eller?

Tyvärr måste det bli lite komplicerat eftersom det är så många olika människor som vi vill bjuda, om det bara varit vi hade det gått med vad som helst.
Citera
2025-04-29, 19:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Vad passar som nattmat?
En klassiker är kokt korv med bröd.
Citera
2025-04-29, 19:59
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Hur ska du varmhålla allt som ska vara varmt, ha det som ska vara kylt kallt, och hur ska du ha det det färdiga kylt fram tills det ska värmas upp?

Vi hyr in kockar och de har med sig utrustning men på gården finns det ett restaurangkök anpassat för minst 200 personer om något annat skulle fallera.

Tanken är att det ska tillagas direkt så det kommer att gå åt en hel del personal men tror att det vi har planerat räcker!
Citera
2025-04-29, 19:59
Medlem
Sladdarens avatar
Vad är det egentligen som är traditionellt kulturellt historiskt i Sverige att ha som bröllopsmeny buffé ?

Nån som vet det och har bra koll :-) ? eftersom det är ju en högtid som har sin egen prägel
Citera
2025-04-29, 20:01
Medlem
Dimpens avatar
Citat:

Pizza slices.
Thaimat.
Grillad kyckling.
Langos.

Potatissallad.
Potatisgratäng.
Pastasallad.

Efterrätts buffé.
Pannacotta.
Cheesecake.
Amerikansk paj.

Vad passar som nattmat?

Ni krånglar ju till det själva!
Gör ett knytkalas då om det ska vara så svårt. Önska i vigselgåva ett knytkalas där alla inbjudna tar med vad de vill äta samt lite till att bjuda andra på. Dessutom kostar det er inget heller.
Problemet löst!
Citera
2025-04-29, 20:03
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
En klassiker är kokt korv med bröd.

Det gillar jag också väldigt mycket, går även ha grillad korv.
Tanken är att det ska vara saker som de flesta gillar!

Jag har varit på bröllop där det har serverats maträtter som man inte kan uttala och visst har det varit gott men det passar inte för oss.
Citera
2025-04-29, 20:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det gillar jag också väldigt mycket, går även ha grillad korv.
Tanken är att det ska vara saker som de flesta gillar!

Jag har varit på bröllop där det har serverats maträtter som man inte kan uttala och visst har det varit gott men det passar inte för oss.
Fördelen med kokt är att det går fort att bereda till många personer samtidigt, bara ha en stor jävla kastrull med varmt (ej kokande) vatten. Behövs ingen grillmästare ens!
Citera
2025-04-29, 20:05
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Vad är det egentligen som är traditionellt kulturellt historiskt i Sverige att ha som bröllopsmeny buffé ?

Nån som vet det och har bra koll :-) ? eftersom det är ju en högtid som har sin egen prägel

Det vanligaste är bordsservering och föranmälan om allergier och övriga önskemål.
Citera
2025-04-29, 20:06
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren

Tycker nästan det är samma mat vid varje högtid. Köttbullar, sill, ost, prinskorv, Jansson, snaps. Du är hemma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in