2026-09-06, 21:53
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Det finns (eller åtminstone fanns) några "ligtversioner" man kunde installera som var ganska nerbantade. Nån med för mycket fritid hade suttit och plockat bort en massa bloat och annat skit som de flesta var ointresserade av och gjorde imagefiler som man kunde ladda ner från nån sida. Vet inte hur det fungerade för jag provade aldrig själv.
Windows har en egen lightversion som är den jag alltid använder själv.(LTSC)
Heter Edition Windows 11 IoT Enterprise LTSC
Titta här
Saknar Copilot, windows store, Xbox integration, Onedrive, Candy crush osv
Har dessutom kvar gamla Paint & notepad, inte dom nya store apparna.
Senast redigerad av dobbelina 2026-09-06 kl. 21:56.
Citera
2026-09-06, 21:55
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Jag provade. Nackdelen med dem är att det borttagna återinstalleras över tid.

Ms skulle kunna tjäna pengar, samt göra användarna gladare, på att t.ex sälja allt det gamla i form av ikoner, startmenyer, kort sagt allt utseende från Windows början till nu, i olika typer av "paket". De sitter ju på en skatt på så vis som de inte låter användarna kunna nyttja. Trist och osmart. Dessa paket tillsammans med olika Windows-byggen som föreslagits skulle göra succe i Windows-communityn. Något man ska kunna välja vid nedladdning eller under installation.

Nu använder man inte allt detta "gamla" vilket är rent slöseri. En del saker var bättre och snyggare förr.

Snyggare eller inte, sånt ska man egentligen inte diskutera för folk tycker ju olika! Menade mer att det kanske hade varit bra med en nerbantad version som nån skrev innan, som sen inte lägger in allt skit som Microsoft tycker man ska ha i systemet vid senare tillfälle! Känner faktiskt en som fortfarande använder Windows 7 och är helnöjd med det!
Citera
2026-09-06, 21:56
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Windows har en egen lightversion som är den jag alltid använder själv.(LTSC)
Heter Edition Windows 11 IoT Enterprise LTSC
Titta här
Saknar Copilot, windows store, Xbox integration, Onedrive, Candy crush osv
Har dessutom kvar gamla Paint & notepad, inte dom nya store apparna.

Ok, har inte forskat i vad som finns eller inte finns. Det funkar bra här till det jag använder datorerna till så jag behöver inte "röra" i det! Paint och Notepad finns även i 25H2.
Senast redigerad av RiMaX 2026-09-06 kl. 22:09.
Citera
Igår, 12:06
Medlem
Windows historia är större än Microsofts historia. Den är en del av berättelsen om hur mänskligheten gick från analogt till digitalt – hur datorn flyttade från laboratoriet till skrivbordet, från arbetsplatsen till hemmet och till slut blev en självklar del av vardagen.

Miljarder människor har använt Windows för att arbeta, studera, kommunicera, skapa och upptäcka. För de flesta har det bara varit ett verktyg – något som funnits där, lika självklart som tangentbordet framför dem.

Men bakom den självklarheten finns ett historiskt skifte.

Windows bidrog till att göra datorn personlig, tillgänglig och allestädes närvarande. Det blev plattformen som förde den digitala revolutionen ut till miljontals arbetsplatser och hem, och som gav generationer av människor tillgång till en ny värld av möjligheter.

Det är dess kanske största arv:

**att göra datorn till en del av människans vardag.**

Och därmed blev Windows inte bara ett operativsystem. Det blev en del av den digitala infrastruktur som kom att forma det moderna samhället.
Citera
Igår, 21:04
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenRadar
Windows uppdateras emellanåt, nya versioner släpps. För att vara ett OS som tål gaming så är det inte så dåligt.

Hur många krascher och BSOD upplever ni på de senare versionerna? Väldigt lite hos mig, beroende på vad man gör med datorn.

Men att windows skulle vara ett dåligt operativsystem, det håller jag inte med om längre, det laddar ju lika snabbt som linux i vissa spel och annat.

Någon fler som upplever att windows är det bättre och mer ultimata operativsystemet på grund av dess kompabilitet med olika program? De flesta program fungerar på windows.

Wow, ett OS som TÅL GAMING!

Vi borde väl snarare fråga oss hur de första Windows-versionerna inte kunde tåla gaming!

Ja Windows är såklart det man måste köra, men det betyder inte att det är bra. De förstör ju användargränssnittet medvetet. Runt Windows 2000 kunde man se att knapparna åkte in när man tryckte på dem. Nu däremot är det någon jävla vänsterdesigner som har bestämt att varje skärm ska bestå av fyra fält med tio bokstäver per skärm, bara för att han ville att det ska "kännas" luftigt. Och det är inte uppenbart var man kan klicka. De har dammat av underline-länkar från Netscape anno 1995...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in