2025-04-29, 20:47
Medlem
NiceNameTwices avatar
Windows är ren jävla cancer och det är både olyckligt och snudd på ofattbart att de är så dominerande på PC marknaden.

Vad exakt är det som är så himla bra med Windows? Ja, det är ett måste för gaming. Det enda relevansen det möjligen borde ha år 2025.

Nu denna TPM skiten de börjat med också, känner lite att det är droppen för min del. Visst går det att kringgå men ska hela upplevelsen gå ut på att man ska kringgå en massa saker istället för att det bara funkar, som sig bör, direkt ur boxen?

Jag använder både Linux och Windows.
Citera
2025-04-29, 20:55
Medlem
Jag logga in en gång till internet så vart det virus i windows.
Odugligt med tanke på att det bara var kända ställen jag var på atg och skatteverket. Haha varför har dom virus kan man ju undra.

Updaterar allt automatiskt bla virus är populärt att installera.

Ändrar utseende allt i
Ingen koll , kan alldrig få tillbaka datorn som den var.

Odugligt skit
Citera
2025-04-29, 23:50
Medlem
Jag tycker att Windows har varit helt stabilt sedan "7an" kom. Har aldrig några problem med Windows numera.
Citera
2025-04-30, 01:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Jag tycker att Windows har varit helt stabilt sedan "7an" kom. Har aldrig några problem med Windows numera.

Precis, dom andra har inte råd med en bra dator, som du och jag har, därför de klagar.
Citera
2025-04-30, 06:21
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvargman
Har funderat länge på hur otroligt dåligt Windows är helt ärligt.
Det känns extremt utdaterat.
Sen alla dessa jävla uppdateringar.
För att inte tala om alla nätverksproblem.
Usch..
Så du kör Ubuntu? Är det bättre? Enda spel jag spelar är några ifrån Steam, fungerar det med Ubuntu? Det spelet som grafiktungt är väl på Pinball X och Pinball M. Tror du Ubuntu fixar det?
Citera
2025-04-30, 07:20
Medlem
Jag håller med.

I alla fall Windows 11. Aldrig varit med om ett så värdelöst och ologisk operativsystem i hela mitt liv. Ibland vill man bara kasta ut skiten genom fönstret.

Citat:
Ursprungligen postat av NiceNameTwice
Windows är ren jävla cancer och det är både olyckligt och snudd på ofattbart att de är så dominerande på PC marknaden.

Vad exakt är det som är så himla bra med Windows? Ja, det är ett måste för gaming. Det enda relevansen det möjligen borde ha år 2025.

Nu denna TPM skiten de börjat med också, känner lite att det är droppen för min del. Visst går det att kringgå men ska hela upplevelsen gå ut på att man ska kringgå en massa saker istället för att det bara funkar, som sig bör, direkt ur boxen?

Jag använder både Linux och Windows.
Citera
2025-04-30, 08:17
Medlem
dobbelinas avatar
Stabilitetsmässigt tycker jag 11:an är bra men startmenyn & Inställningar layouten är skit.
Tur att det finns Open Shell Menu så man kan få tillbaka 7:ans startmeny.
Citera
2025-04-30, 08:23
Medlem
Germanofils avatar
Det som suger med Windows är ju hela One Drive-grejen när man arbetar i ett företagsnätverk. Filer och mappar som automatiskt dupliceras och sedan fungerar helt plötsligt inte synkroniseringen.

Kanske jag som är gammal och inte fattar men nog var det väl enklare när man kunde skilja på saker sparade lokalt eller på en plats i nätverket som man själv aktivt definerade?
Citera
2025-04-30, 09:59
Medlem
Innan Windows 10 höll datorn i 3 år sedan vart det en obotlig krasch och ny dator fick införskaffas.
Windows 10 höll i 7 år. Ingen obotlig krasch men datorn blev segare och segare. Ny dator införskaffades innan den obotliga kraschen.
Windows 11 löper helt fint med snabb uppstart och inte minsta tillstymmelse till problem. So far- so good.
Citera
2025-04-30, 10:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Innan Windows 10 höll datorn i 3 år sedan vart det en obotlig krasch och ny dator fick införskaffas.
Windows 10 höll i 7 år. Ingen obotlig krasch men datorn blev segare och segare. Ny dator införskaffades innan den obotliga kraschen.
Windows 11 löper helt fint med snabb uppstart och inte minsta tillstymmelse till problem. So far- so good.

Håller med, windows 11 är väldigt bra.
Citera
2025-04-30, 11:28
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun

Hur lyckades du få mjukvaran att paja hårdvaran?
Citera
2025-04-30, 11:36
Medlem
För oss som varit med längre, så minns vi Windows 95, 98, millenium. Dom var rena idiotierna jämfört med Windows 3.11 innan dess. Det kunde räcka med att man öppnade lucka till CD-läsaren medan CDn lästes av, så vart det blåskärm direkt.

När Windows NT strukturen togs in i Windows XP vart det mycket bättre. Med Windows 10 och framåt har jag väldigt sällan problem. Blåskärmar är ytterst ovanliga, högst 5 om året för mig, och då kör jag skiten ur min maskin. Och numera är BSOD förståeliga, det var dom inte förr. Filhanteraren är däremot bloatad och överlag väldigt stökigt och ointuitivt gränsnitt, och dåliga inbyggda program.

Men Mac eller Linux skulle jag aldrig klara att gå över till. Mac är alldeles för låst/begränsat, och Linux saknar helt konkurrenskraft inom Workstation och Office, för att inte tala om media. Jag gillar Linux tänk och struktur bättre, det är mer 'en riktig dator', och resurshanteringen för datorn är mycket bättre. Men Windows sopar tyvärr banan med Linux när det gäller kompatibilitet och produktivitet. Med Linux hamnar man i det helt otillförlitliga konverterings- och VM-helvetet ifall man försöker tävla med Windows. En arbetsgrupp där någon säger "Vi kör live-konferens via Teams för att jobba på upplägget i Visio", så får Linux-nördar akut hjärtsnörp direkt, medan i Windows är det bara klicka och köra.

Så .. man är fast med Windows 11. Men Windows är enormt mycket bättre idag än för 10 år sen.
Senast redigerad av Robbinist 2025-04-30 kl. 11:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in