Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Windows tappar användare, men lite oklart hur många. Man kan räkna på olika sätt. Men iallafall, folk har inte lust att skrota fungerande maskiner och behåller äldre versioner av windows så länge det bara går eller slänger in Linux i de äldre datorerna.
Saken är den att Windows är ett bra operativsystem, men också med en rad nackdelar. T.ex så går processorn varm i samma maskin där den är relativt sval med Linux. Det går mycket skit i bakgrunden, mycket av windows kod är gammal och långsam. Så det är inte utan anledning man säger att med linux blir maskinen som ny igen.
Även nyare maskiner drar stor nytta av att överge Windows även om just prestandabiten inte blir lika uppenbar.
Som jag uppfattar det så är det i stort sett officepaketet och spel som gör att folk väljer Windows idag. Inte så mycket annat faktiskt även om där finns fler program. Nästan allt annat går att ersätta med linuxprogram eller att köra i wine.
Jag skulle kunna göra en lång lista på vad som inte är bra med Windows, men i det stora hela handlar det om att Microsoft väldigt gärna gör din maskin till en del av deras egna miljö. Du ska vara i deras moln, använda deras applikationer och många funktioner som gör att de vet i stort sett allting om vad du gör. Värre blir det för varje ny version som kommer och är man inte aktiv och konfigurerar sin windowsmaskin så ligger där en hel del och kör i bakgrunden. Därför som processorn går varm.
Den enorma stora fördelen är givetvis att nästan alla är uppvuxna med Windows och känner igen miljön.
Samtidigt så är det ju egentligen samma som med Linux, att saker som ligger och körs i bakgrunden som du kanske inte har någon nytta av är bättre att bara stänga av...men på samma sätt går det att stänga av det mesta som Linuxförespråkare stör sig på med Windows.
Det finns flertalet mer eller mindre användarvänliga program för att helt enkelt disabla allt man inte vill Windows ska hålla på med, som all telemetri om man vill det.
Jag vågar påstå att mitt Windows, som jag förresten inte installerat om eller haft några direkta problem med sen jag installerade det vid uppgradering av datorn 2024, är rätt piggt och driver det mesta utan några som helst problem.
Jag är väl medveten om hur bra Linux är idag, men eftersom jag gärna fuskar när jag spelar - singleplayer enbart, folk som fuskar i MP-spel är lägre än Glocalnet

- så stannar jag vid Windows.
Plus då att jag inte egentligen har något direkt skäl till att byta. De flesta distar idag ser ju ändå ut ungefär som Windows eller kan fås att se ut som om man vill det.