2025-04-30, 19:09
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Man får ju hoppas att det blir lugnt i Uppsala under valborg och första maj.

Polisen: ”Kan inte utesluta hämnddåd”
Publicerad 30 apr 2025 kl 18.28

https://www.expressen.se/nyheter/sve...sluta-hamndad/
Det går en ganska tydlig gräns genom Uppsala i form av Fyrisån. Väster om ån huserar studenter på universitetet och studentnationerna. Öster om ån är allt bara skit. Firandet av sista april lär knappast påverkas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shagovlad
Tack för de vänliga orden!

Jag fick tag på min vän för ca 30 min sedan. Det var inte hans son! Gud vare tack!

Men!
Min vän känner familjen till en av de mördade pojkarna och var just på väg till minnesstunden i Gottsunda då jag fick tag på honom. 😭

Jag är ledsen för föräldrarnas och de anhörigas skull. Men särskilt föräldrarna. Att överleva ett av sin barn är ett alldeles särskilt helvete av smärta som få kan föreställa sig, om de inte själva upplevt den sorgen.

Jag hade gått jag med, men det var nog mest bara för de som känner familjen, så jag ville respektera det. Det kan eventuellt också bara vara för landsmän. Jag är ju svensk, så jag skulle kanske inte vara välkommen. Vet inte.

Men vill säga att det är så vidrigt då barn mördas. Det är inte en åsikt som rasisterna och nazisterna i tråden håller med om, men ni förlorade 2:a världskriget och ni kommer förlora alla raskrig. Så ni får gärna vara mer ödmjuka förlorare. Jag avskyr att rasister får härja runt på Flashback som de gör, som om Flashback vore en hemsida för KKK eller Nazistpartiet. Att göra mord till en rasfråga är så vidrigt. Hoppas moderatorerna stoppar er bättre.

Men dom mördade var väl gängkriminella?
Citera
Medlem
Alltså vi svenska skattebetalare som har bekostat familjens semesterresa hem till Somalia.
”Men insatserna hann aldrig påbörjas eftersom pojken tillsammans med mamma och syskon åkte till Somalia ”för att bryta den negativa utvecklingen av XX normbrytande beteende”.
Citera
Medlem
Citat:
Umgicks med kriminella
Enligt handlingar som Aftonbladet har tagit del av har 16-åringen varit aktuell hos socialtjänsten sedan 2016 – året han fyllde 8 år.

Enligt handlingar från Uppsala kommun tog en anhörig med honom utomlands för att bryta utvecklingen.

16-åringen var utomlands en längre period.

Redan som 8 åring började problemen. Och utomlandsvistelsen gav inte mycket utan problemen fortsatte. Nu är han trippelmördare som 16 åring. Det är högst sannolikt att han va drogpåverkad vid den här massakern.
Citera
2025-04-30, 19:11
Medlem
buisnismannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Redan som 8 åring började problemen. Och utomlandsvistelsen gav inte mycket utan problemen fortsatte. Nu är han trippelmördare som 16 åring.

Snarare eskalerade allt efter utomlandsvistelsen, först tramadol missbruk och nu mördare gånger 3.
Citera
2025-04-30, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buisnismannen
Snarare eskalerade allt efter utomlandsvistelsen, först tramadol missbruk och nu mördare gånger 3.

Låter som han va drogpåverkad då han tvättade sina kläder i klorin. Tramadol är poppis bland jihadisterna annars
Citera
Medlem
Citat:
Tack för de vänliga orden!

Jag fick tag på min vän för ca 30 min sedan. Det var inte hans son! Gud vare tack!

Men!
Min vän känner familjen till en av de mördade pojkarna och var just på väg till minnesstunden i Gottsunda då jag fick tag på honom. 😭

Jag är ledsen för föräldrarnas och de anhörigas skull. Men särskilt föräldrarna. Att överleva ett av sin barn är ett alldeles särskilt helvete av smärta som få kan föreställa sig, om de inte själva upplevt den sorgen.

Jag hade gått jag med, men det var nog mest bara för de som känner familjen, så jag ville respektera det. Det kan eventuellt också bara vara för landsmän. Jag är ju svensk, så jag skulle kanske inte vara välkommen. Vet inte.

Men vill säga att det är så vidrigt då barn mördas. Det är inte en åsikt som rasisterna och nazisterna i tråden håller med om, men ni förlorade 2:a världskriget och ni kommer förlora alla raskrig. Så ni får gärna vara mer ödmjuka förlorare. Jag avskyr att rasister får härja runt på Flashback som de gör, som om Flashback vore en hemsida för KKK eller Nazistpartiet. Att göra mord till en rasfråga är så vidrigt. Hoppas moderatorerna stoppar er bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Men dom mördade var väl gängkriminella?

Enligt vad jag hört från min vän som är vän till den mördade Om@rs familj, så var endast en av dem gängkriminell.

Men jag tycker vi ska lugna ned oss lite. Det har inte gått så lång tid än och vi vet kanske inte allt än? Kanske kommer det mer information den närmaste tiden?

Och om du är förälder till en gängkriminell så sörjer du ditt barn ändå. Eller hur? 🤔

Eller tror du att du inte skulle sörja din son, om han mördades, för att han var gängkriminell?

Säger du "Nej, jag skulle inte sörja då" på den frågan, så avslöjar det din diagnos, inget mer.😊
Citera
Medlem
Ska det i nuläget ses som snarare fyra primära BO - tre mördade (som FB börjar få koll på vilka det var) och ett (hittills okänt BO) som undkom genom att springa iväg? Ja, självklart kommer det finnas fler målsägare/BO, ev frisörer etc, men ni fattar...

Gissningsvis befann sig isf BO#1+2 utanför frisörsalongen och GM förföljde den som INTE var måltavla (BO#2) in på frisörsalongen (!!!) Väl inne sköts BO#2 ihjäl tillsammans med de två som höll på att klippas - BO#3+4. Måltavlan, BO#1 undkom.
Citera
2025-04-30, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtenisse14
Det behöver nog rättas till lite, omar är död och Milkias lika.
Anans stämmer ej han åker runt i polisbil nu.
Alla var mellan 16-18.
Det är Gränby mot Gottsunda, det handlar om jordgubben i grund och botten.
Föräldrarna fick information via Instagram eller på olika sociala medier, polisen hann inte fram till alla.
Vilket BO var 18år?
Citera
2025-04-30, 19:21
Medlem
Citat:
Under tisdagen sköts tre personer ihjäl på en frisörsalong i Uppsala.
Nu sörjer Josef och Elias sin vän, som var en av dem som mördades.
– Han var en av de mest lojala vänner jag har. Han var en av de roligaste. Han var min närmaste vän, säger Elias.
https://www.tv4.se/artikel/5x2i7YVsT...e-in-i-lokalen

Ni som vill rota i brottsoffer har här två vänner som talat med TV4.
Citera
2025-04-30, 19:22
Medlem
Jilins avatar
Citat:
Enligt vad jag hört från min vän som är vän till den mördade Om@rs familj, så var endast en av dem gängkriminell.

Men jag tycker vi ska lugna ned oss lite. Det har inte gått så lång tid än och vi vet kanske inte allt än? Kanske kommer det mer information den närmaste tiden?

Och om du är förälder till en gängkriminell så sörjer du ditt barn ändå. Eller hur? 🤔

Eller tror du att du inte skulle sörja din son, om han mördades, för att han var gängkriminell?

Säger du "Nej, jag skulle inte sörja då" på den frågan, så avslöjar det din diagnos, inget mer.😊
Hur många föräldrar skulle erkänna att deras misslyckade barn är gängkriminella.
Citera
2025-04-30, 19:23
Medlem
Citat:

Varför skulle dom blivit skjutna om dom inte var kriminella?
Klart dom sörjer men alla måste väl acceptera att vi andra kanske inte riktigt sörjer. Det är svårare för oss att "se den fina människan bakom".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in