2025-04-30, 12:27
Medlem
Blackmonks avatar
Ska funnits hot mot MGM så inte säker på om detta var veställning eller hämnd.
Citera
2025-04-30, 12:30
Medlem
Blackmonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Fast Polisen säger till UNT att ingen är gripen.

Från livebloggen:
21.28
Ingen frihetsberövad

Polisen bekräftar för UNT att man ännu inte har någon frihetsberövad.

Vilket inte stämmde...
Citera
2025-04-30, 12:31
Medlem
Media skriver att en av de döda var misstänkt för planer på att mörda en anhörig till Jordgubben.
3 lyckade döda ger honom nog ett par hundra tusen.

Tidigare hade rättsväsendet gett honom ett par år med soctanter pga hans ålder men nu får han 10år+ istället.
Citera
2025-04-30, 12:32
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Den här gripna Annas Muhamud Abdilahi är det en somalie?

Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Han bor stort, 101 kvm. Ann@s bor tillsammans med 4 personer: S@mir Zuljevic, @mer Nour, Muh@mud Abdil@hi, Idil Om@r Robleh.

https://www.ratsit.se/20080505-Annas...hRjfFA#merInfo
Så Tavastehusgatan 6 B borde se som ett kritiskt område att röra sig i kommande tid.

Tycker lite synd om de 2 damerna i huset, hoppas de blir varnade om vad som komma kan ske.
Citera
2025-04-30, 12:32
Medlem
Var det en person som mgm var ute efter och dom två andra Råkade vara i skottlinjen??
Citera
2025-04-30, 12:37
Medlem
Mikojans avatar
Var det en kvartett och inte en trio hos frisören? Och den fjärde eliminerade sina ovetande ”kompisar” på nära håll?
Citera
2025-04-30, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackmonk
@nn@s @bdil@hi på Tavastehusgatan är gripen enligt säkra källor. En 16åring. Matchar perfekt med vad media rapporterat med....
@nnas rapporterades först som en av de ihjälskjutna eller skadade igår. Samt att han tillhörde Knogis klick (typ Gottsunda Yngre eller vad de kallar sig). Tills Soppatorsk90, sent igår kväll dementerade och rapporterade att @nnas satt hos polisen...
Citat:
Ursprungligen postat av Soppatorsk90
Stämmer inte. Den där anas är hos polisen just nu enligt säkra källor från ett instagram konto.
MGM ska ha gripits någon gång efter 19 har jag för mig och om namnet ovan överensstämmer med den av polisen omhändertagne HVB-rymlingen så namngavs denne alltså på FB redan igår kväll...
(FB) Uppsala: Tre ihjälskjutna, Hjalmar Brantingsgatan (2025-04-29)
Citera
2025-04-30, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedMonkey
Eftersom buset verkar kunna få tag på alla möjliga vapen.. Hur kommer det sig att dom inte använder ljuddämpare? Flykten efter brottet borde ju rimligtvis bli enklare om inte folk har hört skott och larmat?
Vapnet blir otympligt, svårare att dölja och att hantera, betänk att det är ungdomar som skjuter som är totalt likgiltig för vad dom gör. Dom skiter i om det smäller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebbe65
"Vanliga" militärer är inte tränade för headshot, vi är tränade för bröstskott, att den här killen lyckades avrätta 3 st med få skott tyder mer på att han är iskall än träffsäker.
Jag säger inte emot dig, att kontrollerat avfyra sitt vapen mot, vad jag förmodar är, rörliga mål, då jag finner det otroligt om de andra offrena i bilen satt still efter de första skotten och lungt väntade på att skytten ska avverka dem, detta tyder på ett väldigt lugn under en pressad situation från gärningsmannen. Men att ändå sätta 3 huvudskott på korttid mot, som jag skrev tidigare, rörliga mål, kräver även det en hel del träning alt. en jävla massa tur, vilket är ett av skälen till att man inte tränas i huvudskott. Enda gången jag stött på doktrinella huvudskott är i den s.k "mozambique drill" där man, inledningsvis, avfyrar ett par skott i bröstet, för att avsluta med ett huvudskott då personen ej längre utgör ett fullt rörlig mål. Således finner jag det svårt att tro att skytten "bara" var en "ortenbrat" med en 9:a.
Men återigen, detta är mina åsikter baserad på den träning och den period jag var aktiv i. Jag kan mkt väl visas ha helt fel och jag påstår inte att jag är någon NAVY SEAL, SOG-operatör e.dyl med hemliga kunskaper eller större insyn i vad som populärt kallas "black ops". Jag var en enkel KSP-skytt på ett terrängfordon, men detta har gett mig VISS insyn i skytte mot rörliga mål och den problematik som uppstår med detta, du måste läsa ditt mål och bedöma vart denna ska vara, vilket ibland kan vara svårare på väldigt korta avstånd än medellånga. Men skulle jag ha fel i detta så kommer jag vara den första att erkänna det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paradozz
Var det en person som mgm var ute efter och dom två andra Råkade vara i skottlinjen??

Alla tre hörde till samma gruppering och kände varandra, så om en av dem var en mer tilltänkt måltavla så var de andra i alla fall inga slumpvis personer utan koppling som var på platsen. Det fanns folk som spekulerade i den riktningen för ett par timmar sedan, men det var fel.
Citera
2025-04-30, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Var det en kvartett och inte en trio hos frisören? Och den fjärde eliminerade sina ovetande ”kompisar” på nära håll?

Finns inget som pekar i den riktningen. De kan ha känt varandra både BOx3 och MGM, men att den senare skulle ha varit med från början och plötsligt halat fram en pistol stämmer inte alls med vad som beskrivits så långt.
Citera
2025-04-30, 12:43
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Vilket straff kan man förvänta sig för en 16-åring som avrättar 3 personer med skott i huvudet, nu efter senaste skärpningarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in