2025-05-02, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Vi får väl se, men det kan ju vara så att han fortfarande kan vara misstänkt för att ha något med händelsen att göra men att det kan vara en mindre del, att han inte kan förstöra mer i utredningen och det faktum att han bara är 16 år(?) som gör att han släpps ur häktet. Mycket som ändras i detta fallet plötsligt verkar det som…

Han kan ju ha fått en påse kläder av någon med instruktioner att tvätta dem i klorin.
Inblandad är han nog men kanske inte skytten.
Citera
2025-05-02, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
vilket offer är fel?
tidningarna har rapporterat redan igår om A. ?
M20... har felaktigt hängts ut en 16årig person med namn och adress på Flashback.
Citera
2025-05-02, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Dessa 3 åker ju på livstid så bättre än att det var en 16-åring.

Exakt så tänker jag också. Dessutom tre färre gängkriminella ute på gator och torg.
Citera
2025-05-02, 10:04
Medlem
Alla verkar utgå från att pojken golat och därför har man fått tag i de tre andra. Ett möjligt scenario.

Det mer troliga scenariot nämns inte i tråden. Dvs att man nu hunnit kolla upp alibi och andra uppgifter kring pojken och att det spåret svalnat. När man sedan hittar ett mycket starkare spår, ja då släpper man pojken.

Att pressen och Flashback dömt pojken baserat på killens bakgrund och att han tvättat kläder i klorin. Det är väl knappast någon skräll.
Citera
2025-05-02, 10:07
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163-127-123-aka-1
M20... har felaktigt hängts ut en 16årig person med namn och adress på Flashback.
menar du han som misstänktes?
Du skrev offer.

iofs är ju han med ett offer nu

edit du kanske menar M*chail, fast det framgick ju direkt då att det var fel.
Citera
2025-05-02, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Lite jobbigt för Fredrik Sjöshult på Expressen och Angeliqa i den här tråden som har hängt ut hela killens familjeliv.

Sjöhult har "hängt ut" honom som misstänkt. Att han är kriminell råder ju inget tvivel om. Att han inte längre är misstänkt för mordet förändrar inget. Vore önskvärt att flera uppenbart kriminella "hängs ut" av journalister.
Citera
2025-05-02, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisen76
Man blir helt bedrövad av att läsa vissa kommentarer här. Man tappar tron på mänskligheten. Det kan väl f*n aldrig vara rätt att barn blir skjutna oavsett.

Kommentarerna visar även hur uppdelat Sverige är och för mig är det självklart att det är en del i den ”gängkriminella” utvecklingen vi ser. När känslan av utanför är stark och då söker vi oss till dom dom accepterar oss. Gäller kanske specifikt barn och ungdomar som inte har en stark och solid jag identitet än. Öppna ögonen och se ungdomen bakom ”kepsen”, invandrarbakgrunden, det som vi andra tror/ser som problematiska beteenden (och då pratar jag givetvis inte om portspängningar och dödligt våld för dessa ungdomar hade behövt haft annan hjälp för länge sedan). Majoriteten av problematiska barn och ungdomar spränger dessutom inte portar och delar i mordplaner.

Hemma hos mig är alla välkomna och jag har haft mängder av ungdomar som andra vuxna stämplat som människor som inte är vatten värd. Dom har alltid varit artiga och respektfulla mot mig och jag hoppas att dom någon gång kan landa i känslan att dom är värda mer än sin ”problematiska bakgrund”.

Den som går in med den solida tron att det bara är barn och ungdomar med invandrarbakgrund som är problematiska och ställer till problem borde öppna ögonen. Märker när man diskuterar med andra att man oftare slätar över svenska ungdomars problematik i jämförelse med de med invandrarbakgrund trots att problematiken är den samma. Svensken gör busstreck, dom mår psykiskt dåligt, dom är uppvuxen i en dysfunktionell familj vilket gör att dom blir utåtagerande o.s.v.

Keps och Gucci diskussion blir man bara trött på. I förlängningen är det bara kläder, ett attribut. Hur många vuxna äger inte exempelvis en Haglöfjacka (som faktiskt också är ett populärt märke i dessa sammanhang) utan att ingå i en kriminell sfär, utan att utöva våld gentemot andra.

Sprid omtanke, respekt och mänsklighet. Motverkar stämpling och socialt utanförskap så kommer vi nog någonstans på vägen med dom ungdomar som inte ännu fångats in i denna miljö helt. Det är min utgångspunkt iaf.

Vad vi ska göra med de vuxna som utnyttjar barn och ungdomar är en annan diskussion.

Din långa text är tänkvärd men andas samtidigt just den intällning som skapat detta enorma kaos-” stackars barn, de är innerst inne bara barn, det är så synd om dem” etc. Ja, barn väljer inte föräldrar eller område/kultur etc att växa upp i. Men dessa omständigheter är ingen som helst ursäkt för att träda över en moralisk gräns( som du är mycket medveten om från senast sju års ålder-du stjäl inte, du skadar inte, du dödar inte).

Få fattiga svenskar begår dessa brott, även om jag inte förnekar alls att det finns kriminella helsvenska svin, procentuellt är det övervägande unga invandrare/ invandrarbakgrund som gör det. Varför? Nej, jag köper inte snacket om fattigdom, det fanns fattiga svenskar innan massinvandringen och då hade vi inte dessa gigantiska problem med skjutningar, våldtäkter, rån, bidragsbrott etc.

Det är som om folk som resonerar som du är helt blinda för att detta kaos och elände eskalerat tusenfalt med den enorma invandringen från Mellanösten, Balkan och Nordafrika. Jag kan bara inte förstå dessa skygglappar!

Jag vill ta din text på allvar, du verkar möta många av dessa kriminella stökiga ungdomar och säger att de bemöter dig med respekt. Kan du då använda den respekt de har för dig att ställa dem mot väggen, säga till dem att det de gör, och deras beteende, är förjäkligt och så lågt omoraliskt att inte ens en råtta skulle göra det?

Kan du, istället för att ömka och stryka dem medhårs, faktiskt få in i deras skalle att man faktiskt inte gör så här mot andra människor? Om du gör det lyfter jag på hatten och tänker att här är i alla fall en vuxen som försöker få in någon sorts normalt moraliskt tänkande hos dessa ungdomar. Gör du inte något aktivt för att få dem att inse att de beter sig vedervärdigt och att de faktiskt bor ett samhälle som ger dem enorma möjligheter bara de sköter sig, ja suck- då är du bara ännu en” baaarn-typ” som genom att inte ställa krav är en del i att våldet eskalerar.
Citera
2025-05-02, 10:11
Medlem
Det säger en del om Sverige numera att Zelmerlöfs skilsmässa tar större plats än trippemordet i pressen
Citera
2025-05-02, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Alla verkar utgå från att pojken golat och därför har man fått tag i de tre andra. Ett möjligt scenario.

Det mer troliga scenariot nämns inte i tråden. Dvs att man nu hunnit kolla upp alibi och andra uppgifter kring pojken och att det spåret svalnat. När man sedan hittar ett mycket starkare spår, ja då släpper man pojken.

Att pressen och Flashback dömt pojken baserat på killens bakgrund och att han tvättat kläder i klorin. Det är väl knappast någon skräll.

Hur trovärdig är den källa som spridit ryktet om "tvättat kläder i klorin"? Vet man ens varifrån ryktet kommer?
Citera
2025-05-02, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Man kan ju hoppas att pojken med familj fått komma någon annanstans i skyddat boende, för att han har golat är uppenbart och iom gripandet av 3 nya eventuella GM så kommer det snart smälla hårt i pojkens port.

Det bästa för alla, familjen och Sverige, vore att hela familjen åkte tillbaka till Somalia, uppenbarligen har de resurser för det eftersom mamman rest dit med honom tidigare.
Citera
2025-05-02, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det säger en del om Sverige numera att Zelmerlöfs skilsmässa tar större plats än trippemordet i pressen

Haha sanning, när nått är jobbigt och svårt då skriver vi om nått lätt. Pressen har passerat ett lågvattenmärke.

Vilka 35 åriga gängkriminella ledarfigurer finns i Uppsala?
Citera
2025-05-02, 10:28
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa

Det finns ju en koppling rent generellt mellan kokainhandeln och den här typen av skjutningar. Efterfrågan gör att gängen fortsätter mörda i kampen om marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in