2025-04-29, 16:42
Medlem
Jag ska börja plugga på universitetet nu till hösten, och vill bara veta om fullt csn lån eller om csn lån överhuvudtaget är värt det?
Tänker att jag varje månad sparar 6000kr, och har allting på ett sparkonto med 2% ränta.
Kommer nog inte vinna så mycket på det.. men min huvudsakliga fundering är om det är bättre att inte ta csn lån och bita ihop, eller ta fullt csn lån och då spara, eller kanske ett mindre csn lån?
Citera
2025-04-29, 16:47
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannaTessan
Jag ska börja plugga på universitetet nu till hösten, och vill bara veta om fullt csn lån eller om csn lån överhuvudtaget är värt det?
Tänker att jag varje månad sparar 6000kr, och har allting på ett sparkonto med 2% ränta.
Kommer nog inte vinna så mycket på det.. men min huvudsakliga fundering är om det är bättre att inte ta csn lån och bita ihop, eller ta fullt csn lån och då spara, eller kanske ett mindre csn lån?

Du får inte ett billigare lån. Men det är ju vad du gör med pengarna som spelar roll.
Om du inte behöver lånet, men tar det och spenderar på konsumtion, är det inte värt det.

Att ta det och sätta allt på sparkonto med 2% är inte särskilt lönt då csn-räntan nu är ca 1,95%. Du får betala skatt på din ränteinkomst men får inte göra avdrag för ränteutgiften du har för csn-lånet.

Att ta det och investera med högre avkastning är ju helt klart värt det, under förutsättning att du är medveten om risken att det kan skita sig och att du då kan betala tillbaka lånet sen.
Citera
2025-04-29, 16:49
Medlem
SnutteFia03s avatar
Hur ser din ekonomi ut sedan tidigare?

Jag hade inte lånat mer än vad jag behöver iaf.
Citera
2025-04-29, 17:40
Medlem
Citat:

Ta fullt lån och spara pengarna. När det är dags att betala tillbaka så kan du ju bara betala tillbaka allting eller så har du hittat någon bra investering som ger mer än räntan.

100% ska du ta fullt lån.
Citera
2025-04-29, 17:59
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Jag ska börja plugga på universitetet nu till hösten, och vill bara veta om fullt csn lån eller om csn lån överhuvudtaget är värt det? Tänker att jag varje månad sparar 6000kr, och har allting på ett sparkonto med 2% ränta. Kommer nog inte vinna så mycket på det.. men min huvudsakliga fundering är om det är bättre att inte ta csn lån och bita ihop, eller ta fullt csn lån och då spara, eller kanske ett mindre csn lån?

Det beror helt på hur gammal du är och din situation. Som arbetslös kan du plugga första året på universitetet med a-kassa, så det kan vara det bästa alternativet. Men eftersom du inte delger nåt om din situation så kan ingen svara på vad som är bäst för dig.
Citera
2025-04-29, 19:00
Medlem
Citat:

Du borde ta fullt csn lån och investera på börsen på stabila aktier som ger en bra utdelning och sen kan du använda utdelningen för betala av ditt csn lån lite åt gången eller helt och hållet i framtiden.
Citera
2025-04-30, 14:21
Medlem
Citat:

Om du inte är rik sen innan så är det nog bra att ta lånet och spara om du kan..ofta måste man ändå låna upp pengar om man ska ha bostad efter studierna , då är det fördelaktig ränta på CSN
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in