• 1
  • 2
2025-04-29, 12:49
Medlem
Zoologens avatar
Jag fick just ett privat samtal, alltså inte spam för då hade jag inte svarat, från Klarna (automatiskt) som ville veta om jag godkände en betalning på 399 euro. I annat fall skulle jag trycka 2 vilket jag gjorde och då dök det upp en engelskspråkig kille. Han frågade om det var #zoologen# och jag svarade ja, men att jag ville tala med någon som talade svenska. Varpå samtalet bröts.

Att det var något skumt är ju klart för jag har inte köpt något på Klarna för den summan och om jag gjort det skulle det stått i appen. Jag har heller inte använt bank Id i samtalet så det borde vara säkert?

Mod får flytta inlägget om det ligger fel.
Citera
2025-04-29, 12:57
Medlem
Ja, det känns rätt uppenbart att det var ett scam-samtal. Robotuppringning -> du trycker på en knapp som visar att det är någon på andra linjen -> en lurendrejare kopplas in på samtalet och försöker övertala dig att logga in med BankID någonstans eller på annat sätt betala.
Citera
2025-04-29, 13:11
Avstängd
Varför godkänner du ett köp på 399 euro, om du vet att du inte handlat?
Citera
2025-04-29, 13:43
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Jag fick just ett privat samtal, alltså inte spam för då hade jag inte svarat, från Klarna (automatiskt) som ville veta om jag godkände en betalning på 399 euro. I annat fall skulle jag trycka 2 vilket jag gjorde och då dök det upp en engelskspråkig kille. Han frågade om det var #zoologen# och jag svarade ja, men att jag ville tala med någon som talade svenska. Varpå samtalet bröts.

Att det var något skumt är ju klart för jag har inte köpt något på Klarna för den summan och om jag gjort det skulle det stått i appen. Jag har heller inte använt bank Id i samtalet så det borde vara säkert?

Ja, det var någon form av bedrägeriförsök i alla fall. Exakt vad de ville är svårt att veta, men inget bra i vilket fall.

Best är förstås att avbryta såna samtal direkt, för bara det att du tryckt på en knapp och pratat med någon visar att:
1) numret används
2) namnet stämmer
3) du är mottaglig till viss del, även om det inte nu gick vägen för dem
Citera
2025-04-29, 14:06
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Ja, det var någon form av bedrägeriförsök i alla fall. Exakt vad de ville är svårt att veta, men inget bra i vilket fall.

Best är förstås att avbryta såna samtal direkt, för bara det att du tryckt på en knapp och pratat med någon visar att:
1) numret används
2) namnet stämmer
3) du är mottaglig till viss del, även om det inte nu gick vägen för dem

Ja, de gjorde väl ett försök att bluffa mig. Men som sagt, eftersom det stod privat samtal var jag dum nog att svara.
Tack för ditt svar!
Citera
2025-04-29, 14:11
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Varför godkänner du ett köp på 399 euro, om du vet att du inte handlat?

Jag godkände inte köpet, men blev ställd för jag tänkte att Klarna borde vara säkert så jag ville prata med en person.

My bad.
Citera
2025-04-29, 14:12
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Ja, det känns rätt uppenbart att det var ett scam-samtal. Robotuppringning -> du trycker på en knapp som visar att det är någon på andra linjen -> en lurendrejare kopplas in på samtalet och försöker övertala dig att logga in med BankID någonstans eller på annat sätt betala.

Precis.
Citera
2025-04-29, 14:15
Medlem
Diverges avatar
Fick samma i förra veckan. Garanterad scam
Citera
2025-04-29, 15:06
Medlem
Var det detta samtal du fick?
Fick det för ett par veckor sedan
https://www.radron.se/bluffvarningar...klarnabluffen/

En klar skamning
Citera
2025-04-29, 15:36
Medlem
manfalangs avatar
Nej det var vishing, men det gick inte hela vägen. Ett tips är att inte ha abonnemang utan bara ha kontantkort.

Telefonbedrägeri, eller vishing (voice phishing) som det även kallas, är en form av bedrägeri där bedragare lurar personer att lämna ut känslig information, som bankuppgifter eller inloggningskoder, via telefonsamtal. Bedragarna utger sig ofta för att vara från en bank, en myndighet eller ett välkänt företag för att skapa förtroende och få offret att agera snabbt.
Citera
2025-04-30, 09:32
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen

Antar att det var en engelskspråkig snubbe med en distinkt indisk accent?

Givetvis är det ett bedrägeriförsök. Att han kastade på luren när du upplevdes som jobbig, gör att inget alls, förutom din tid, har försvunnit.
Citera
2025-04-30, 10:44
Medlem
Zoologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Antar att det var en engelskspråkig snubbe med en distinkt indisk accent?

Givetvis är det ett bedrägeriförsök. Att han kastade på luren när du upplevdes som jobbig, gör att inget alls, förutom din tid, har försvunnit.

Ja, han hade en mycket speciell accent . Och jag inser förstås att det var ett bedrägeriförsök. Jag har iaf inte använt bank Id så att han har fått något ut av det hela.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in