• 6
  • 7
2014-03-17, 15:45
Medlem
Quipus avatar
tror inte denna variant nämnts, när jag gör stekt potatis så skär jag först den förkokta potatisen i lagom delar och rullar de sedan i 50/50 skorpsmulor&farinsocker. detta kan låta lite märkligt men prova, jag lovar det blir satans gott. stek i rikligt med smör, riktigt smör!! sedan bara salta och peppra efter tycke
Citera
2014-03-17, 16:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
tror inte denna variant nämnts, när jag gör stekt potatis så skär jag först den förkokta potatisen i lagom delar och rullar de sedan i 50/50 skorpsmulor&farinsocker. detta kan låta lite märkligt men prova, jag lovar det blir satans gott. stek i rikligt med smör, riktigt smör!! sedan bara salta och peppra efter tycke
Socker har vi ju nämnt i den här tråden tidigare. Den tillför en karamelliserad yta och fin brytning till sältan. Personligen kör jag som jag skrev i ett tidigare inlägg på vanligt strösocker men skall testa din metod med farinsocker i stället (nästa gång).

Personligen är jag inte så förtjust i ströbröd i samband med stekt potatis (eller färsbiffar, potatisbullar och liknande) men vet att många gillar det .

~Paul~
Citera
2014-05-06, 23:18
Medlem
Diablo1118s avatar
Pomm Anna

7kg fastpotatis
1kg smör
Färsk timjan
Salt & Peppar
Vitlök

Skala och skiva potatisen tunt.
Smält smör och pressa i lagom mängd vitlök (ca 8-15 klyftor
Lägg i blad färsk timjan ca 50gr och Salt och peppar.

Sätt ugnen på 180grader

Lägg ett bakplåtspapper i botten på ett bleck eller djup ugnsform/brödform
Klä med plastfolie.

Häll ut smör i formen sen skivad potatis. Varva med potatis och smör.

Fyll inte formen ända upp låt det vara minst en cm kvar.

Baka i ugnen tills potatisen är mjuk.

Blir potatisen för brun lägg över aluminiumfolie.

Ta ut ur ugnen och sätt potatisen under tryck. Låt stå minst ett dygn i kyl gärna två.

Skär upp önskade portionsbitar och värm i ugn ca 10min i 200grader
Citera
2014-05-07, 01:22
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Pomm Anna

7kg fastpotatis
1kg smör
Färsk timjan
Salt & Peppar
Vitlök
<klipp>

Ahh, ett riktigt manligt recept (7kg hit och 1kg dit).

Är lite nyfiken på att sätta den under press, för att få den mer kompakt eller händer det nåt annat under tiden i kylen.

Som att man inte vill att den översta delen potatis skall börja resa sig för då blir den lite bränd i ugnen senare.
Citera
2014-08-07, 23:54
Medlem
Menveds avatar
Jag har experimenterat en hel del de senaste åren och jag har kommit fram till hur man steker potatis. Många i tråden snackar om olika kryddor men jag kommer inte säga något om det. Använd vilka kryddor di vill. Tycker ni om ströbröd, eller sirap så kör på det.

Koka potatis. Låt svalna till rumstemperatur. Skär fint; encentimeterskuber eller ännu finare. Ta en rejäl klick smör i stekpannan men addera inget smör i efterhand (om det inte är nödvändigt).

Stek på låg värme. Min spis går från 1-10, och jag brukar börja på femman men sänker efterhand. Det är viktigt att det inte är för mycket potatis i stekpannan. Tyvärr är det ju oftast så att man gör till fyra personer eller fler och då blir det ju som det blir. Mitt recept är mer anpassat till ungkarlar och ungmöer.

När ni har stekt i tio minuter och vänt varannan minut så kan ni börja finhacka charlottenlöken. Salta potatisen ordentligt på "båda sidor", dvs vänd en gång. När potatisen fått ordentligt med färg så adderar ni löken och sänker värmen ytterligare. Nu, på riktigt låg värme kan ni köra ytterligare tio minuter om ni vill så länge ni vänder på potatisen ofta.

Vill ni ha kryddor så är det nu ni ska tillsätta dem. Finhackad persilja i stora mängder är vad jag brukar använda, åtminstone den här årstiden, men tråden bjuder ju på många andra tips. I alla fall, att steka på låg eller mycket låg värme är mitt tips. Det tar en jävla tid men resultatet blir gudomligt.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in