Alltså för att klara ut ett missförstånd. Jag dissar inte olivolja som sådan. Jag kan förstå att det finns människor som älskar den smaken.
Vad jag däremot har svårt för är att många använder olivolja till rätter där en annan olja är mer lämplig. Dessutom kan man inte titta på ett enda TV-program där man inte gör PR för denna vara. I de allra flesta fallen så existerar ingen annan olja. Man steker i den, bakar med den, lägger in i den och till och med häller över efterrätter. Det verkar som folk tror att enbart olivolja har nästan magiska egenskaper. Faktum är att rapsolja är minst lika nyttig och dessutom är neutralare i smaken.
Vilket för oss till själva pudelns kärna, nämligen att inte alla är förtjusta i olivoljesmaken. Personligen har jag lärt mig att tycka om den till en viss gräns, men jag vet många som avskyr den som pesten.
Vad jag vill säga med allt detta prat är: Varför finns det aldrig något alternativ till olivolja i alla dessa TV-program? Det finns ju trots allt andra oljor som var och en för sig har sitt specifika användningsområde. Dessutom får all mat en och samma smakanstrykning.
Den läspande kocken är ett ypperligt exempel på det här. När han lagar en maträtt (vilken som helst) så börjar han med att hälla olja i pannan. Därefter marinerar han köttet i olivolja. Sedan steker han grönsaker i den nämnda oljan för att slutligen tillföra köttet. Han kokar därefter någon typ av stärkelserikt tillbehör, vari han häller i olivolja.
När han sedan monterar ihop rätten så lägger han köttet och grönsakerna över det stärkelserika och olivoljeindränkta tillbehöret och ...... häller på ännu mer olivolja. Ofta i kombination med koriander och hyvlad parmesan

.
Vid det här laget så är smaken extremt snedvriden. Eftersom han använder den här tekniken i samband med varje enskild rätt så är resultatet att allting smakar lika, oavsett ingredienserna.
~Paul~