2012-07-19, 23:28
Medlem
Deliras avatar
Härligt många bra recept i tråden! Har blivit lite väl mycket rostad potatis i olika former här, så tipsen i tråden är helt perfekta.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag brukar skratta åt den läspande kocken …

~Paul~

… och han skrattar hela vägen till banken.

Nog för att han kör overkill på olivolja, men det gör ju inte olivolja per se till en dålig olja.
Citera
2012-07-20, 07:55
Medlem
dePauls avatar
Alltså för att klara ut ett missförstånd. Jag dissar inte olivolja som sådan. Jag kan förstå att det finns människor som älskar den smaken.

Vad jag däremot har svårt för är att många använder olivolja till rätter där en annan olja är mer lämplig. Dessutom kan man inte titta på ett enda TV-program där man inte gör PR för denna vara. I de allra flesta fallen så existerar ingen annan olja. Man steker i den, bakar med den, lägger in i den och till och med häller över efterrätter. Det verkar som folk tror att enbart olivolja har nästan magiska egenskaper. Faktum är att rapsolja är minst lika nyttig och dessutom är neutralare i smaken.

Vilket för oss till själva pudelns kärna, nämligen att inte alla är förtjusta i olivoljesmaken. Personligen har jag lärt mig att tycka om den till en viss gräns, men jag vet många som avskyr den som pesten.

Vad jag vill säga med allt detta prat är: Varför finns det aldrig något alternativ till olivolja i alla dessa TV-program? Det finns ju trots allt andra oljor som var och en för sig har sitt specifika användningsområde. Dessutom får all mat en och samma smakanstrykning.

Den läspande kocken är ett ypperligt exempel på det här. När han lagar en maträtt (vilken som helst) så börjar han med att hälla olja i pannan. Därefter marinerar han köttet i olivolja. Sedan steker han grönsaker i den nämnda oljan för att slutligen tillföra köttet. Han kokar därefter någon typ av stärkelserikt tillbehör, vari han häller i olivolja.

När han sedan monterar ihop rätten så lägger han köttet och grönsakerna över det stärkelserika och olivoljeindränkta tillbehöret och ...... häller på ännu mer olivolja. Ofta i kombination med koriander och hyvlad parmesan .

Vid det här laget så är smaken extremt snedvriden. Eftersom han använder den här tekniken i samband med varje enskild rätt så är resultatet att allting smakar lika, oavsett ingredienserna.

~Paul~
Citera
2012-07-20, 16:59
Medlem
Dr.Katis avatar
Fan dePaul vad jag högaktar Dig!
Citera
2012-07-20, 17:09
Medlem
dePauls avatar
Blir lite förlägen här... Tackar så mycket!

~Paul~
Citera
2012-07-21, 10:04
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Alltså för att klara ut ett missförstånd. Jag dissar inte olivolja som sådan. Jag kan förstå att det finns människor som älskar den smaken.

Vad jag däremot har svårt för är att många använder olivolja till rätter där en annan olja är mer lämplig. Dessutom kan man inte titta på ett enda TV-program där man inte gör PR för denna vara. I de allra flesta fallen så existerar ingen annan olja. Man steker i den, bakar med den, lägger in i den och till och med häller över efterrätter. Det verkar som folk tror att enbart olivolja har nästan magiska egenskaper. Faktum är att rapsolja är minst lika nyttig och dessutom är neutralare i smaken.

Vilket för oss till själva pudelns kärna, nämligen att inte alla är förtjusta i olivoljesmaken. Personligen har jag lärt mig att tycka om den till en viss gräns, men jag vet många som avskyr den som pesten.

Vad jag vill säga med allt detta prat är: Varför finns det aldrig något alternativ till olivolja i alla dessa TV-program? Det finns ju trots allt andra oljor som var och en för sig har sitt specifika användningsområde. Dessutom får all mat en och samma smakanstrykning.

Den läspande kocken är ett ypperligt exempel på det här. När han lagar en maträtt (vilken som helst) så börjar han med att hälla olja i pannan. Därefter marinerar han köttet i olivolja. Sedan steker han grönsaker i den nämnda oljan för att slutligen tillföra köttet. Han kokar därefter någon typ av stärkelserikt tillbehör, vari han häller i olivolja.

När han sedan monterar ihop rätten så lägger han köttet och grönsakerna över det stärkelserika och olivoljeindränkta tillbehöret och ...... häller på ännu mer olivolja. Ofta i kombination med koriander och hyvlad parmesan .

Vid det här laget så är smaken extremt snedvriden. Eftersom han använder den här tekniken i samband med varje enskild rätt så är resultatet att allting smakar lika, oavsett ingredienserna.

~Paul~

Som jag sade, han kör i mitt tycke med overkill på olivolja, men han är ju extremt italieninspirerad och jag ser honom mest som en inspirationskälla till matlagning (alltså, allmänt sett, många har ju börjat laga mat på grund av hans program, han gör det avslappnat, enkelt och gott, vilket jag tycker är positivt i dagens samhälle där det nästan har blivit en allmän uppfattning om att det är svårt att laga mat).

… våga inte dissa parmesan! ;D

Nåja, nu gick vi OT, tillbaks till potatisen!
Citera
2012-07-21, 11:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
1. Som jag sade, han kör i mitt tycke med overkill på olivolja, men han är ju extremt italieninspirerad

2. och jag ser honom mest som en inspirationskälla till matlagning (alltså, allmänt sett, många har ju börjat laga mat på grund av hans program, han gör det avslappnat, enkelt och gott, vilket jag tycker är positivt i dagens samhälle där det nästan har blivit en allmän uppfattning om att det är svårt att laga mat).

3. … våga inte dissa parmesan! ;D

4. Nåja, nu gick vi OT, tillbaks till potatisen!
1. Fast hans användning av olivolja sträcker sig långt över gränsen för italiensk matlagning. Han häller olivolja över all mat oavsett typ eller ursprung. Detta gäller såväl thai-mat som kinesisk mat eller indisk mat. Det hela har blivit en besatthet av episka mått.

2. Absolut. Jag har också funnit inspiration i hans matlagning men som sagt, vissa drag är klart irriterande.

3. Nejdå, gillar parmesan. Men återigen. Den läspglade hyvlar parmesan över i stort sett all sallad som han lagar. Visst är det gott, men det finns trots allt andra alternativ.

De ideligen återkommande ingredienserna/råvarorna är: Parmesan, koriander, chili, rucola (senapskål), vitlök, balsamvinäger, spiskummin, tomater i någon form, samt olivolja. Detta gäller som sagt oavsett om det gäller italieninspirerad mat eller ej.

4. OK. Sorry för OT igen .

~Paul~
Citera
2012-07-21, 20:14
Medlem
Citat:
Tackar ödmjukast!

En av de bättre metoderna är att koka potatisen tills den nästan är sönderkokt, därefter klicka i en hel del smörklickar och avsluta med flingsalt, grovstött svartpeppar, en nypa socker och smoked paprika. Därefter hettar man upp en panna med neutral olja i och slänger i alltsammans. Detta är således en variant på den engelska "bubbel and squeek".

Man fräser nu potatisen tills den är gyllene runtom. Det betyder att man måste vända på den åtskilliga gånger. När den fått korrekt färg så slänger man i mängder med färskhackad persilja och saft från en citron. Det kommer förstås att fräsa i pannan men det är nästan det som är meningen. Slunga runt några gånger, smaka av och servera till exempelvis grillad karré.

~Paul~

oh. lät fantastiskt gott!!

Citat:
1. Fast hans användning av olivolja sträcker sig långt över gränsen för italiensk matlagning. Han häller olivolja över all mat oavsett typ eller ursprung. Detta gäller såväl thai-mat som kinesisk mat eller indisk mat. Det hela har blivit en besatthet av episka mått.

2. Absolut. Jag har också funnit inspiration i hans matlagning men som sagt, vissa drag är klart irriterande.

3. Nejdå, gillar parmesan. Men återigen. Den läspglade hyvlar parmesan över i stort sett all sallad som han lagar. Visst är det gott, men det finns trots allt andra alternativ.

De ideligen återkommande ingredienserna/råvarorna är: Parmesan, koriander, chili, rucola (senapskål), vitlök, balsamvinäger, spiskummin, tomater i någon form, samt olivolja. Detta gäller som sagt oavsett om det gäller italieninspirerad mat eller ej.

4. OK. Sorry för OT igen .

~Paul~

haha håller med! jag diggar iof sig honom verkligen då jag finner honom väldigt insprerande och han ger ett sympatiskt intryck. men olivoljeonanin gör nästan ont i mig.

tror du glömde citron i din uppräkning av råvaror =)

bra tråd i övrigt!
Citera
2012-07-21, 20:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
oh. lät fantastiskt gott!!

haha håller med! jag diggar iof sig honom verkligen då jag finner honom väldigt insprerande och han ger ett sympatiskt intryck. men olivoljeonanin gör nästan ont i mig.

tror du glömde citron i din uppräkning av råvaror =)

bra tråd i övrigt!
Citron, liksom basilika, oregano, rosmarinkvist som spetsas till en liten stör och timjan kommer därefter .

~Paul~
Citera
2012-07-22, 02:10
Medlem
Sisofyss avatar
Såhär i nattfllöddret orkade jag inte läsa alla inlägg, så det kanske har nämnts tidigare!?!

Jag brukar steka kokt (kall) potatis i smör och olja. Salta, peppra som vanligt.
Dom sista minuterna drar man på socker för den fina färgens skull! Inte för lite, men inte heller för mycket!!
Citera
2012-07-24, 18:27
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Citron, liksom basilika, oregano, rosmarinkvist som spetsas till en liten stör och timjan kommer därefter .

~Paul~
Snubben kan inte äta ett endaste bär utan att slänga på en näve mynta...
Citera
2012-07-24, 18:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Snubben kan inte äta ett endaste bär utan att slänga på en näve mynta...
Haha, ja det är också en av hans käpphästar .

Apropå, idag gjorde han återigen små störar av rosmarinkvistar .

~Paul~
Citera
2012-07-24, 19:16
Medlem
Vattendroppes avatar
En perfekt tråd i kväll, har sparat en del potatis till i morgon som ska stekas,
till de ska jag äta kassler. Har svårt att bestämma om jag ska göra pytt
eller steka varorna var för sig i större bitar, får fundera kring det...

Jag älskar potatis och jag älskar att laga mat på rester så det blir mycket
stekt potatis här.

De flesta ideér har redan nämts, men jag kan väl tillägga att jag brukar
plocka ur "stekpotastisen" när jag kokar potatis. Plockar ur dem strax innan
potatisen är färdig. Brukar funka bra.
Använder dels olja (rappsolja) och exra saltat smör. Ibland kör jag i lite
sambaloleknär jag är på det humöret. Ett tips från tråden tänker jag testa,
sirap,,, ska bli spännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto