2025-04-28, 22:38
Medlem
Phobiazis avatar
Så här om dagen blev det något problem och nu får jag ingen kontakt med min router överhuvudtaget. Jag har försökt stänga av den, dra ur alla sladdar, återställning via knappen men nada. Verkar som att den plötsligt inte har nån IP-adress eller så.
192.168.0.1 leder ingenstans längre. Gjort nätverksåtetällning på dator och även försökt via teather appen…vad fan gör man? Aldrig haft något liknande problem förut så vet inte vad mer man kan göra? Just nu ominstallerar jag mitt Windows av orelaterade orsaker men det lär väl inte hjälpa routern, så, hjälp please?

Archer AX53
Citera
2025-04-28, 22:44
Medlem
Routern kass. Hände mig för ett tag sedan.
Citera
2025-04-28, 22:54
Medlem
Phobiazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Routern kass. Hände mig för ett tag sedan.

Jo jag minns den var ett rent helvete att få att fungera när jag skaffade den…
Citera
2025-04-29, 00:02
Medlem
BackToHegels avatar
Testa med en annan nätdel om du har möjlighet.

Vid strul föredrar jag att dra igång routern med bara ström och en TP-kabel till en dator där jag kan testa dels med DHCP dels med en fast adress på samma nät som routern. Kolla lysdioderna på uttagen om det blir en länk öht.
Citera
2025-04-29, 01:07
Medlem
Phobiazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Testa med en annan nätdel om du har möjlighet.

Vid strul föredrar jag att dra igång routern med bara ström och en TP-kabel till en dator där jag kan testa dels med DHCP dels med en fast adress på samma nät som routern. Kolla lysdioderna på uttagen om det blir en länk öht.

Har testat till ps4 men har en laptop nånstans som jag kan testa också.

Kan för övrigt tillägga att kabeln direkt från väggen till dator fungerade som det ska åtminstone ifall någon skulle fråga!

Ang led lysena brukar de blinka ett tag sedan slockar de helt. De första 3 mest som blinkat tror jag
Citera
2025-04-29, 06:26
Medlem
Nochillss avatar
Jag har också en TP-Link Archer, fast en annan modell...

Du menar på att "192.168.0.1 leder ingenstans längre" om du kopplar upp via WIFI och söker via webbrowsern? Men samtidigt så menar du att nätverksuppkopplingen fungerar om du sätter in Ethernet-kabeln direkt i väggen?
Citera
2025-04-29, 08:58
Medlem
En del routers har 192.168.1.1 som adress...
Personligen använder jag 10.0.0.1 (kortare att skriva).

Värt att dubbelkolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in