2025-04-28, 14:21
Medlem
Fråga från en idiot, jag har äldre iPad med iOS 15.7.2
En del appar har slutat funka och iPad vill jag uppdaterar till iOS 18.4.1.
Jag gillar inte förändringar, blir det stor skillnad om jag uppdaterar?
Vad blir skillnaden, kan nåt gå fel?
Citera
2025-04-28, 14:35
Uppdatering på apple-grejor behöver du inte vara ett dugg orolig för, det kan inte gå fel. Stoppa i strömsladden bara och tryck på uppdatera. Din ipad känner själv av vilken som är den senaste uppdateringen den kan ta emot.

Lite småförändringar kan du räkna med. Jag är precis som du en brutal vanemänniska som ogillar de flesta förändringar, men till viss del kommer man inte ifrån det. Du kan trösta dig med att allt kommer att fungera på samma sätt som innan och det mesta kommer se likadant ut.

Du skriver inte vad du har för padda, men det spelar egentligen ingen roll. Den känner själv av vilken uppdatering den ska ha och sköter allt åt dig. Du behöver bara vänta en stund när den startar om några gånger.

-foul
Citera
2025-04-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldandfoul
Uppdatering på apple-grejor behöver du inte vara ett dugg orolig för, det kan inte gå fel. Stoppa i strömsladden bara och tryck på uppdatera. Din ipad känner själv av vilken som är den senaste uppdateringen den kan ta emot.

Lite småförändringar kan du räkna med. Jag är precis som du en brutal vanemänniska som ogillar de flesta förändringar, men till viss del kommer man inte ifrån det. Du kan trösta dig med att allt kommer att fungera på samma sätt som innan och det mesta kommer se likadant ut.

Du skriver inte vad du har för padda, men det spelar egentligen ingen roll. Den känner själv av vilken uppdatering den ska ha och sköter allt åt dig. Du behöver bara vänta en stund när den startar om några gånger.

-foul

Tack för svar, läste nånstans att det finns risk för att min gamla iPad kan gå långsammare om den inte orkar med nya iOS, men min iPad står ju att den vill jag uppdaterar till 18.4.2, då borde det väl gå bra?
Citera
2025-04-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klasgoran88
Tack för svar, läste nånstans att det finns risk för att min gamla iPad kan gå långsammare om den inte orkar med nya iOS, men min iPad står ju att den vill jag uppdaterar till 18.4.2, då borde det väl gå bra?

Av nån outgrundlig anledning har alla mina iPads (är nog uppe i 4-5st genom åren), blivit segare och segare ju nyare uppdateringar de har fått. Min iPad Mini4 står i köksfönstret och spelar radio över internet 24/7. Det är i princip det den klarar av idag, utan att man tror att man har förvandlats till en indisk fakir...

Å andra sidan, utan uppdateringarna så är det både funktioner och appar som hade uteblivit då de kräver nyare versioner som grund.
Citera
2025-04-28, 15:11
Citat:
Folk säger så mycket.

Uppdatera du, det kommer bli kalas.

Nu vet jag inte hur du har din padda organiserad idag, jag är en sån som gillar ett rent utseende. Inga jäkla widgets eller distraherande saker överallt - Jag säger det för att du inte ska bli nervös om du blir hälsad av en skärm som inte ser exakt likadan ut som den du har nu. Det kan du dock fixa till efteråt så den blir exakt som förr.

Apple brukar aldrig ändra något fundamentalt, men de älskar att ”piffa till” utseendet en aning i sina stora uppdateringar. Så räkna kallt med det.

-foul
Citera
2025-04-28, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldandfoul
Folk säger så mycket.

Uppdatera du, det kommer bli kalas.

Nu vet jag inte hur du har din padda organiserad idag, jag är en sån som gillar ett rent utseende. Inga jäkla widgets eller distraherande saker överallt - Jag säger det för att du inte ska bli nervös om du blir hälsad av en skärm som inte ser exakt likadan ut som den du har nu. Det kan du dock fixa till efteråt så den blir exakt som förr.

Apple brukar aldrig ändra något fundamentalt, men de älskar att ”piffa till” utseendet en aning i sina stora uppdateringar. Så räkna kallt med det.

-foul

Ok, tack, använder mest den för att surfa, ladda ner bilder och filmer, beställa mat, och kolla appar som TikTok och instagram, samt betala räkningar.
Om bara det ser ok ut och funkar, plus inte gå långsammare så är jag nöjd.
Citera
2025-04-29, 10:33
Medlem
Citat:
Det är inga garantier på att den inte kommer bli långsammare bara för att den KAN få uppdateringen. I så fall hade ju aldrig en enhet blivit långsammare av en uppdatering någonsin.

Men jag hade nog provat. Värsta fall får du köpa en ny bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in