• 1
  • 2
2025-04-28, 13:44
Medlem
Den klassiska reklamen med den vita kvinnan och svarta mannen i Coop har nu kompletterats med en lapp i frysen i reklamen.
Jag kan inte tolka det på annat sätt än att de trollar rasisterna.
Vad tror ni?
Citera
2025-04-28, 13:45
Medlem
Länk till denna reklam? Vet inte vad som pratas om och rasister har så jävla korkade saker de reagerar på att det är svårt att hålla koll.
Citera
2025-04-28, 14:23
Medlem
Här är videon!
https://www.youtube.com/watch?v=zQMftpfR3-g

Notera vid 3:e sekunden i klippet.

("Black and white" är en frysrätt).
Senast redigerad av kaffekoppen 2025-04-28 kl. 14:25.
Citera
2025-04-28, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gravlingola
Den klassiska reklamen med den vita kvinnan och svarta mannen i Coop har nu kompletterats med en lapp i frysen i reklamen.
Vad tror ni?

Vad pratar du om?
Vilken lapp? Dom gjorde reklam för maträtten black & white, den har funnits länge den maträtten.
Citera
2025-04-28, 14:30
Medlem
Så maträtten black & white görs, marknadsförs och sorteras för att trolla rasister? Verkar osannolikt. Troligare är det Coops reklam med en svart kvinna och en svart man som trollar dem. Inkluderande woke, som gäller inom marknadsföringen på bred front.
Citera
2025-04-28, 14:34
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravlingola
Vad tror ni?

Haha ja, alltså det kan ju vara så enkelt som att det bara råkade bli “Pasta Alfredo”, “Black & White” och “Fish & Chips” i en rad, utan baktanke. Men… ärligt talat, reklam är en så pass genomplanerad grej idag att ingenting lämnas åt slumpen. Allt i bild är där av en anledning.

Och oavsett intention så är det ju underbart hur det tolkas.
Om Coop nu råkar trolla rasisterna på köpet – då är det väl bara att applådera? 😄

Men ja, de där “black and white” står där så lägligt i bild direkt efter att de zoomat in det blandade paret att man måste vara blind för att inte fnissa lite.
Och den som börjar bråka om att “black and white” som maträtt funnits länge – ja, det är ju just det som gör det ännu bättre: subtilt och öppet samtidigt.

Så… om det inte var planerat: vi får hjälpa till att få det att se ut som att det var det! 😉
Citera
2025-04-28, 14:42
Medlem
Men titta noga på klippet för fan. De drar först upp en Pasta Alfredo. Hoppar sen över just fliken Black & White och fiskar upp en Fish & Chips från nästa flik. Dom jävla rasisterna ratar helt enkelt woke-lådan. Snart har dom bytt ut Karins Lasagne till Carin Göbbels lasagne.
Citera
2025-04-28, 14:44
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Här är videon!
https://www.youtube.com/watch?v=zQMftpfR3-g

Notera vid 3:e sekunden i klippet.

("Black and white" är en frysrätt).

Hade HELA frysen varit full med ENBART Black and white så hade jag givit dej rätt.
Citera
2025-04-28, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Hade HELA frysen varit full med ENBART Black and white så hade jag givit dej rätt.

Det är inte jag som är trådens TS, men okej..

On topic: Far fetched. Som någon redan skrivit i tråden så har frysrätten funnits väldigt länge.
Citera
2025-04-28, 14:51
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Det är inte jag som är trådens TS, men okej..

On topic: Far fetched. Som någon redan skrivit i tråden så har frysrätten funnits väldigt länge.

Far Fetched indeed men det skulle kunna vara så att Coops reklambyrå i smyg och subtilt valde
just black and white Felix frysrätt. Dom har ju trots allt 15 olika lådor att välja på !!
Citera
2025-04-28, 14:51
Medlem
peterZiipens avatar
I slutet av klippet så har de även rabatt på ost. Trollar de veganer då också eller?
Citera
2025-04-28, 15:59
Medlem
Det har ju varit ett genomgående tema sedan Palmes tid: Svart man med blond svenska.

Nordea körde förresten en komisk reklamsnutt om att de hade Sveriges första drive-in bank på 1960-talet. Där såg man en Volvo Amazon med en svart förare samt tre blonda svenskor på passagerar-platserna. Underföstått: det var hans bil, det var han som var bossen, och blondinerna flockades kring sådana som han!

Sanningen är ju att det amerikanska "Vietnam-desertörerna" (oftast kriminella som eftersöktes av den amerikanska armén för krigsbrott, folkmord, våldtäkt och liknande) flydde till Sverige, för där fick de en fristad från den amerikanska rättvisan. Här organiserade de prostitution och narkotikaförsäljning. Så reklamen kunde också tolkas som att det var en svart hallick som körde omkring med sina svenska prostituerade. Lite komiskt.

Hur som helst: Jag vet inte om Coop hoppas på att får svarta som kunder, "för de som handlar på Coop får svenska tjejer". Eller hoppas dom få svenska tjejer som kunder, för dom tror att det vimlar av svarta män där?
Hur som helst känns det som att man inte riktar sig mot en särskilt köpstark kundgrupp. Och se hur det går för Coop...

Citat:
Livsmedelsjätten redovisar en miljardförlust för 2024. Samtidigt är flera Coopbutiker illa ute.
En rörelseförlust på över en miljard kronor.

https://ekonomibladet.se/miljardforl...utiker-i-fara/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in