2009-10-31, 14:48
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonsyltegott
Invandrarna rör sig bara i undantagsfall över kommungränserna när de ska hitta på hyss - men självklart förekommer det.
Vad jag menar är att de som bor i Lomma eller Vellinge ofta jobbar eller går i skolan i Malmö och åker dit för att roa sig, shoppa o s v så det är inte precis så att de lever helt isolerade i vita reservat.

Citat:
Det är givetvis en kombination av faktorer som lägger grunden till detta. Alltför ideologiskt färgade människor har en tendens att blunda för saker somgår stick i stäv med deras självupplevda världsbild.
När det gäller ideologi så har de orterna en större andel medvetna moderatväljare, alltså folk som röstar på M för att de verkligen är engagerade i moderaternas kärnfrågor (sänkta skatter, fri företagsamhet o s v) och då är det självklart svårare att få dem att byta parti. Samma sak gäller övertygade vänsterväljare, till skillnad från slentrianröstare.

Liten brasklapp dock för att sossarnas traditionsröstare ofta är extremt lojala samtidigt som de är dåligt pålästa, men de är speciella och hänger ihop med SAPs unika psykopatologi och indoktrineringsförmåga. Borgerliga väljare är mycket rörligare, både intellektuellt och partimässigt.

Angående Malmö så är det snarast förvånande att SD inte är större än de är, vilket återigen visar på tradtionens makt.
Senast redigerad av Ankdammsman 2009-10-31 kl. 15:04.
Citera
2009-10-31, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Vad jag menar är att de som bor i Lomma eller Vellinge ofta jobbar eller går i skolan i Malmö och åker dit för att roa sig, shoppa o s v så det är inte precis så att de lever helt isolerade i vita reservat.
No shit! Det visste jag inte...

Uppenbarligen drabbas de ändå inte av problemen i tillräcklig utsträckning för att reagera i form av röstning.
Citera
2009-10-31, 14:55
Medlem
Trentznors avatar
Citat:
Det är helt fel att påstå att SD:s väljare i större utsträckning bor på landsbygden - det har bevisats om och om igen. SD:s väljare finns snarare i mycket stor utsträckning i anslutning till, eller i, områden med stora invandrarpopulationer. I Skåne, SD:s i särklass starkaste fäste, får SD mängder med röster (över 10%) i invandrartäta kommuner som Malmö, Helsingborg, Landskrona och Trelleborg medan betydligt färre röstar på SD i t.ex. Lomma och Vellinge där det knappast finns några invandrarrelaterade problem alls, likaså får SD betydligt färre röster i det mer homogena och lantliga östra Skåne. En klar trend är att folk röstar på SD i områden där invandrarproblemen är stora medan folk boendes på behörigt avstånd från dessa tenderar att vara omedvetna om, eller ha en negligerande attityd till problematiken i stor utsträckning. Då dessa områden allt som oftast är lokaliserade till större samhällen är det givet att SD har sina största sympatier i urbaniserade områden.

Samma sak när det gäller inkomst - rika och välutbildade har betydligt bättre förutsättningar att avskärma sig från dessa helvetiska platser genom boendesegregation än den vanlige knegarn. Där tenderar de senare att håna och förlöjliga de som påtalar de annars så uppenbara problemen i dessa raketforskarområden. Hycklare är ett ord som kommer väl till pass.

Se Holmberg & Oscarsson "Regeringsskifte. Väljarna och valet 2006"

Citat:
Sverigedemokraternas väljare har en klar landsbygdsprofil. Tre av sju sd-väljare uppger att de vuxit upp på landsbygden (+6 pe).

Det spelar heller ingen roll vilka ursäkter SD-väljarna har för att de är lågutbildade, faktum kvarstår.
Senast redigerad av Trentznor 2009-10-31 kl. 14:59.
Citera
2009-10-31, 14:57
Medlem
Ankdammsmans avatar
Jag ser nu att du är från Trelleborg så den utläggningen var kanske en smula överflödig. Mea culpa.

Jag tog med det mest för att rikspressen brukar utmåla det så ("de röstar på SD fast det inte finns några invandrare i kommunen").
Citera
2009-10-31, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trentznor

Det spelar ingen roll vilka ursäkter SD-väljarna har för att de är lågutbildade, faktum kvarstår.
Jag vet inte vilka parametrar de mixtrat med för att få fram de siffrorna - de kan helt enkelt inte stämma. Andra, senare undersökningar har visat annat.
Citera
2009-10-31, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Jag ser nu att du är från Trelleborg så den utläggningen var kanske en smula överflödig. Mea culpa.

Jag tog med det mest för att rikspressen brukar utmåla det så ("de röstar på SD fast det inte finns några invandrare i kommunen").
Ah det är bra

Jag förstår.
Citera
2009-10-31, 15:04
Medlem
Trentznors avatar
Citat:
Jag vet inte vilka parametrar de mixtrat med för att få fram de siffrorna - de kan helt enkelt inte stämma. Andra, senare undersökningar har visat annat.

De kan inte stämma säger du? Nej, men då så. Du har övertygat mig... Inser du inte hur bortgjord du är?

Hänvisa gärna till dessa "andra, senare undersökningar". Den jag hänvisar till är den mest omfattande undersökning som har gjorts på området.

Det är intressant när man stöter på sådana som du, som trots att de blir motbevisade står kvar vid sin uppfattning. Du kommer att gå långt.
Senast redigerad av Trentznor 2009-10-31 kl. 15:11.
Citera
2009-10-31, 15:16
Medlem
HC47s avatar
Citat:

Det spelar heller ingen roll vilka ursäkter SD-väljarna har för att de är lågutbildade, faktum kvarstår.
Man kan även utgå ifrån att vi i Sverige röstar ungefär som danskar och norrmän när det gäller "främlingsfientliga" partier. I dessa två grannländer så finns det ju människor från alla delar av samhället som röstar på dessa partier. Varför skulle Sverige skilja sig så mycket från dessa länder?

Det var ju en debatt i Expressen efter förra valet där man pratade om detta. Tyvärr finns det inte någon länk till den längre, men där menade vissa att det inte handlar om utbildning och inkomst i sig. Det handlar inte om att människor är dumma och fattiga. Det handlar inte om att man skyller (påstådd) fattigdom på invandrare. Det handlar snarare om i vilken utsträckning man är utsatt för de problem som vår värdelösa politik för med sig. Men visst är det som någon sa tidigare; rika människor kan lättare ta avstånd från dessa problem och därmed blir de givetvis underrepresenterade. Det är ju inte direkt människor på Lidingö som drabbas.
Citera
2009-10-31, 15:27
Medlem
Trentznors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Man kan även utgå ifrån att vi i Sverige röstar ungefär som danskar och norrmän när det gäller "främlingsfientliga" partier. I dessa två grannländer så finns det ju människor från alla delar av samhället som röstar på dessa partier. Varför skulle Sverige skilja sig så mycket från dessa länder?

Det var ju en debatt i Expressen efter förra valet där man pratade om detta. Tyvärr finns det inte någon länk till den längre, men där menade vissa att det inte handlar om utbildning och inkomst i sig. Det handlar inte om att människor är dumma och fattiga. Det handlar inte om att man skyller (påstådd) fattigdom på invandrare. Det handlar snarare om i vilken utsträckning man är utsatt för de problem som vår värdelösa politik för med sig. Men visst är det som någon sa tidigare; rika människor kan lättare ta avstånd från dessa problem och därmed blir de givetvis underrepresenterade. Det är ju inte direkt människor på Lidingö som drabbas.

Ligger naturligtvis en del i det du säger. Tror tyvärr att det skulle vara för kostsamt och komplicerat att undersöka varför SD:s väljare är lågutbildade eller varför FP:s väljare är högutbildade etc. Vad kom först - hönan eller ägget?

Men av idag tillgänglig information kan man se att SD:s väljare generellt är lägre utbildade, mindre politiskt kunniga, mindre politiskt intresserade etc än snittet.
Citera
2009-10-31, 15:36
Bannlyst
Citat:

När du är inne på Danmark så kan du läsa sanningen här om vad du babblar om:

http://jp.dk/opinion/leder/article1861722.ece
Citera
2009-10-31, 15:52
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ligger naturligtvis en del i det du säger. Tror tyvärr att det skulle vara för kostsamt och komplicerat att undersöka varför SD:s väljare är lågutbildade eller varför FP:s väljare är högutbildade etc. Vad kom först - hönan eller ägget?

Men av idag tillgänglig information kan man se att SD:s väljare generellt är lägre utbildade, mindre politiskt kunniga, mindre politiskt intresserade etc än snittet.
Detta sammanfattar det ganska bra:

”Å ena sidan tyder flera undersökningar på ett växande intresse för politik. Å andra sidan vänder sig människor bort från traditionella kanaler för politiskt deltagande (politiska partier och intresseorganisationer) till tillfälliga enfrågeorganisationer”

Ur Sociala fällor och tillitens problem av Bo Rothstein.

Han pratar en hel del om politiskt intresse där. Jag skrev en uppsats om detta för ett år sedan, och tog då upp denna motsättning (växande politiskt intresse men inga växande politiska kunskaper) men lyckades inte dra slutsatsen att detta bara gäller små partier, utan alla partier.

Däremot så är jag övertygad om att extremister allt som oftast har mer ideal än kunskap och förnuft. Men jag anser inte att Sd är ett extremistiskt parti.
Citera
2009-10-31, 16:02
Medlem
Trentznors avatar
Citat:
Detta sammanfattar det ganska bra:

”Å ena sidan tyder flera undersökningar på ett växande intresse för politik. Å andra sidan vänder sig människor bort från traditionella kanaler för politiskt deltagande (politiska partier och intresseorganisationer) till tillfälliga enfrågeorganisationer”

Ur Sociala fällor och tillitens problem av Bo Rothstein.

Han pratar en hel del om politiskt intresse där. Jag skrev en uppsats om detta för ett år sedan, och tog då upp denna motsättning (växande politiskt intresse men inga växande politiska kunskaper) men lyckades inte dra slutsatsen att detta bara gäller små partier, utan alla partier.

Däremot så är jag övertygad om att extremister allt som oftast har mer ideal än kunskap och förnuft. Men jag anser inte att Sd är ett extremistiskt parti.

Om det är så, är det ju intressant att en övertygelse kan växa fram utan att den övertygade har kunskap i ämnet. Man kan nästa dra slutstsen att den övertygade är ointelligent.

Är SD extremistiskt Tja, det beror ju på vad man jämför med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in