Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
Haha - Den nya asyllagen var inte SVPs förslag - de ville ha en hardare lag. Asyllagen röstades igenom med stöd av manga andra partier, exempelvis SDP, CVP och andra intresseorganisationer.
Vilka som utformade förslaget är fullständigt ointressant -- det jag diskuterar är din ömsom uttryckta, ömsom underförstådda inställning att alla former av invandringskritiska tankegångar och krav på inskränkningar i invandringspolitik är någon slags marginalföreteelse bland lågutbildade på landet. Du kan inte skrapa ihop 68% av Schweizarna utan att få med en ansenlig del av de högutbildade.
Detsamma gäller för Sverige. När SOM-institutet gör sin årliga attitydundersökning som bygger på 6000 intervjuer blir svaret alltid ungefär detsamma på frågan "Tycker du det är ett bra förslag att ta emot färre flyktingar i Sverige?" Varje år, med viss variation inom +/-5%, blir svaret att c:a 60% tycker att förslaget är bra och 30% tycker att det är dåligt, resterande 10% förhåller sig neutrala. En jordskredsseger av sällan skådat slag som vinns i det tysta varje år. När man delar upp det per parti visar det sig att M är det riksdagsparti vars väljare är mest negativa till flyktingmottagande. För V-väljare gäller det motsatta förhållandet.
Då det knappast råder några tvivel om vilket parti av V och M som har flest högutbildade bland sina sympatisörer, är det dags att släppa sargen och vackert smälta att inställningen till asylsnyltare inte handlar om utbildningsnivå utan är starkare kopplad till huruvida man är konservativ eller radikal. De som skriker efter mer asylinvandring är vänsterextremister och annat marxist-leninistiskt pack, dogmatiska nyliberaler, samt en liten klick hulkande kristdemokrater med blödiga hjärtan och lättlurade hjärnor. Resten, oavsett om de är konservativa sossar eller konservativa moderater, vill inte ha mer slödder på halsen.
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
Förresten jag väntar fortfarande pa din kommentar till att SD vill stoppa arbetskraftsinvandring trots att flera länder, exampelvis Kanada, Schweiz och Australien bevisligen byggt delar av sitt välstand pa detta.
Sluta bygga halmgubbar och jobba på läsförståelsen istället. Det faller inte på mig att försvara SD:s inställning till arbetskraftsinvandring eftersom jag redan klargjort att jag inte delar den. Att jag trots detta försvarar SD förklarade jag i samma inlägg: I svensk politik finns tre dåliga alternativ -- S+V som bara vill ha asylsnyltare men ingen arbetskraftsinvandring, Alliansen + Mp som vill ha båda delar men har en otroligt tafflig lösning på arbetskraftsinvandringen, och SD som inte vill ha vare sig det ena eller det andra. Eller, enklare uttryckt: 1) Dåligt + dåligt, 2) dåligt + halvdåligt, 3) bra + dåligt. Eller, ännu enklare uttryckt: På den här restaurangen serveras tre rätter - hundbajs, pölsa med hundbajs på, samt oxfilé med hundbajs på. Jag kan naturligtvis välja att svälta (rösta blankt), men om jag måste välja så tar jag nog oxfilén och skrapar bort hundbajset.