2025-04-27, 19:00
Medlem
najah-al-shammaris avatar
Jag startade denna som tråd: https://www.flashback.org/sp91714226

Tråden är enligt regelverket. Diskussionen är lämplig för Politik inrikes. Den handlar om busschaufförer (i plural) finansierade av skattepengar. Artikeln i ts är exempel på bredare diskussionsunderlaget.

Moderator Diagoras valde att infoga tråden i samlingstråden "Ny trend: Idioter får utrymme i kvällspressen", trots trådens diskussion inte alls handlar om journalistik.

Jag har inte bett om sammanfogning till samlingstråd. FBs admin säger:
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Samlingstrådarna är ett enkelt sätt att döda debatten och göra diskussionen mindre levande.

Diagoras skriver "Just den tråden var dock lite för snäv för att kunna platsa i PI", men samtidigt "Vill du skapa en lite bredare frågeställning om de politiska konsekvenserna av att enskilda yrkesmän gör uppmaningar till olika saker och använda den nyheten som exempel är du såklart välkommen att göra det i PI". Intressant, eftersom det är precis vad tråden startades som.

Diagoras skriver "Vad en enskild busschaufför anser om plankning", men trådstarten handlar inte om den enskilda chauffören, utan "busschaufförer finansierade av skattepengar" i plural.

PM-konversation med moderatorn följer. Enligt regelverket ska det vara en diskussion, men Diagoras var tyvärr ovillig att besvara något av det jag skrev, därför denna klagotråd.

Ingenstans har Diagoras visat att tråden är mot regelverket på FB.

Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Hej

Stilla undran här varför tråden (FB) Busschauffören Dennis Sekayise uppmanar resenärer att planka flyttades till medier/journalistik. Var det möjligen ett misstag?
Trådstarten tar väl inte upp nått om mediarapporteringen utan är politiska frågor.

mvh najah

Hej

Syftet var att slå ihop den med (FB) Ny trend: Idioter får utrymme i kvällspressen.

Att en random busschaufför uppmanar folk att planka är inte direkt en politisk frågeställning. Möjligen har plankning som fenomen en politisk aspekt med det finns redan trådar om det.

Vill du skapa en lite bredare frågeställning om de politiska konsekvenserna av att enskilda yrkesmän gör uppmaningar till olika saker och använda den nyheten som exempel är du såklart välkommen att göra det i PI. Just den tråden var dock lite för snäv för att kunna platsa i PI.

MVH
Diagoras

Du skriver "är inte direkt en politisk frågeställning" och "var dock lite för snäv", men det är dina subjektiva uppfattningar - inte objektivt fakta.

Läs gärna vad "politik" omfattar. Exempelvis första stycket på wikipedia om politk gör tydligt att skatter och lagar är just politik. Första frågan i TS är just "busschaufförer finansierade av skattepengar".

Vänligen dra frågan med admin och erfarna moderatorskollegor, flytta den därefter åter till politikforumet.

mvh najah

Hej

Frågan var tråden skulle passa togs upp innan den flyttades. Vad en enskild busschaufför anser om plankning är inte en fråga för PI.

MVH
Diagoras

Läste du ens trådstarten? Den gäller alltså "busschaufförer", där Dennis är ett exempel. Är du färdig så jag kan ta klagotråd?

Var i artikeln framgår det att det är fler chaufförer än Dennis Sekayise som uppmanar folk att planka? En enskild privatpersons åsikter och det sätt som frådeställningen var formulerad är inte ett tillräckligt diskussionsunderlag för PI.

MVH
Diagoras

Jag ser inte att det skulle vara relevant för mig att besvara den frågan. Regelverket säger "Ditt inlägg ska ha anknytning till det ämne som forumet avser", däremot inte något om att en artikel INTE kan användas som exempel i en bredare frågeställning. I ditt första svar till mig, säger du dessutom "...använda den nyheten som exempel", vilket är precis vad jag gjort.

Trådstarten gäller alltså "busschaufförer", där Dennis är ett exempel.

Jag ställde två frågor i mitt förra PM. Du besvarade noll av dessa. I (FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator står "Observera att syftet är diskussion", något du aktivt undviker. Jag tolkar det som att du inte har mer att tillföra och att jag kan gå vidare med en klagotråd.

Inte bara jag tydligen. Är du missnöjd med beslutet får du gärna ta det vidare.

MVH
Diagoras
Citera
2025-04-28, 12:36
Moderator
Maviels avatar
Vi har diskuterat din tråd internt. Du har en ganska bred frågeställning som tar upp olika aspekter som rör stadsplanering, politik och arbetsmarknadsregler. Det är därför inte helt lätt att placera din tråd. Det är dock synd som du säger att döda diskussionen i den genom att slänga in den i en samlingstråd. Vi kommer att bryta ut din tråd till en egen tråd igen, och flytta den till forumet infrastruktur. Hoppas att det kan vara en lösning som känns ok.
Senast redigerad av Maviel 2025-04-28 kl. 12:41.
Citera
2025-04-28, 19:56
Medlem
najah-al-shammaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Vi har diskuterat din tråd internt. Du har en ganska bred frågeställning som tar upp olika aspekter som rör stadsplanering, politik och arbetsmarknadsregler. Det är därför inte helt lätt att placera din tråd. Det är dock synd som du säger att döda diskussionen i den genom att slänga in den i en samlingstråd. Vi kommer att bryta ut din tråd till en egen tråd igen, och flytta den till forumet infrastruktur. Hoppas att det kan vara en lösning som känns ok.

Tack och bock, helt ok för mig. Den här gången gissar jag det blir svårt få liv i död tråd men uppskattar ändå ändringen.

Sidofråga, men finns några regler ni mods följer angående "infoga i samlingstrådar"?
Citera
2025-04-28, 20:16
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Tack och bock, helt ok för mig. Den här gången gissar jag det blir svårt få liv i död tråd men uppskattar ändå ändringen.

Sidofråga, men finns några regler ni mods följer angående "infoga i samlingstrådar"?

Nej, det är en balansgång mellan att inte ha för många trådar i samma ämne och att samtidigt låta tråden stå på egna ben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in