2025-05-22, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Nej det var inte gjorts några större flyktförsök mot vad alla dessa människor hade kunnat åstadkomma tillsammans. Det är något av det märkligaste med hela historien anser jag. Och jag är fortfarande nyfiken varför du anser att judarna inte borde vara ute efter klockan 20 på kvällen.
Måhända för att det var tämligen vanligt med utegångsförbud
Citera
2025-05-22, 09:42
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
https://encyclopedia.ushmm.org/content/en/article/jewish-uprisings-in-ghettos-and-camps-1941-44

T.ex så gjorde 1000 judar uppror i Treblinka 2 aug 1943 och 200 lyckades fly. Vad hände med dom övriga 800 och resten av fångarna? Är du medveten om att nazisterna straffade överlevare på oerhört grymma sätt? Kan detta vara en anledning till att många avstod från att försöka fly? För du vet väl att dom flesta judar inte var medvetna om att dom skulle gasas ihjäl?

Vad tror du hände med judarna som var beordrade att hålla sig inne vissa tider och hålla sig inom vissa områden men avvek ifrån detta? Vad gjorde nazisterna med en jude som inte bar sin en davidstjärna?

Tusen personer är ingenting, de skulle gått ihop många fler. Och varför tillverkade de inga vapen? Något stämmer inte här. När man lever under sånna förhållanden som de gjorde så är döden inte skrämmande utan snarare en befrielse. Eftersom de tydligen hellre valde att leva än att försöka fly så var det nog inte så illa som det påstås.

Nu var min fråga till den personen varför han anser att judar inte skulle vara ute efter klockan 20 för det var exakt så han skrev. Men kommer bara få ett icke svar såklart. Judarna kunde givetvis gå ut på kvällarna utan sina stjärnor då vakterna inte hade en chans att kontrollera alla. Hur skulle det ens gå till… Dessutom kanske det får vara värt att offra livet för sin frihet om det nu skulle komma någon och visitera de. På er låter det som att det finns en vakt på varje jude ute i samhället.
Senast redigerad av Tervull 2025-05-22 kl. 09:59.
Citera
2025-05-22, 10:09
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Det är så jäkla stört att hålla på sådär och det är därför som folk ifrågasätter historien, eftersom det går inte ihop. Då förbjuder man folk att ifrågasätta det..

I detta fall går det ihop.
Folk ifrågasätter pga andra orsaker.

/VV
Citera
2025-05-22, 10:15
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor

/VV

Det finns inte bara en sak att ifrågasätta…
Citera
2025-05-22, 10:27
Medlem
Citat:
Det finns inte bara en sak att ifrågasätta…

Besitter man inte tillräckligt med kunskap, resulterar det i felaktiga påståenden och mängder av frågor, såsom varför judarna inte bara bytte kläder och gick ut på kvällarna, eller varför slog dom sig inte fria och traskade ut från lägren.
Citera
2025-05-22, 10:51
Avslutad
Citat:

/VV

Tillåt mig gissa; nazister och judehat?
Citera
2025-05-22, 10:54
Avslutad
Citat:
Japp.
Precis så.
De som var på plats och berättar vad de upplevde är bevis.

En del bevis är starka och andra lite svagare.
Personer kan minnas bra, andra lite mer dimmigt.
Ett vittnesmål måste inte tas ordagrant för vad som sägs.
OM det är flera oberoende personer som berättar samma sak så styrker det vittnesmålen.
Det är självklart, men det verkar som om detta självklara inte glider in i skallen på några.

/VV

Men Tervulls 'bevis' han fick föreläst för sig i skolan är alltså INTE bevis? Detta utan någon annan motivering än att det talade negativt om lögnen?

ALLA i min generation fick föreläsningar av en 'överlevare' som berättade om experiment och det stod uttryckligen i läsmaterialet att man tillverkade tvål och lampskärmar av judar. ALLA!! Vi snackar en hel generation av grundskolebarn.

Det är numera debunkat men eftersom ALLA / flera oberoende berättade det i föreläsning och i bokform måste det ju vara sant enligt dig? ..men ändå så visade det sig inte vara sant.

'Judas' skriker av smärta när han slår dig..

Ni är pinsamt genomskinliga.
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2025-05-22 kl. 11:04.
Citera
2025-05-22, 11:35
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
ALLA i min generation fick föreläsningar av en 'överlevare' som berättade om experiment och det stod uttryckligen i läsmaterialet att man tillverkade tvål och lampskärmar av judar. ALLA!! Vi snackar en hel generation av grundskolebarn.

Tror jag inte en sekund på.
Att 'alla' fick det är en överdrift.
Jag fick det tex inte, men vet inte vilken generation du menar.

Kan du visa detta läsmatrial?
Det kan naturligtvis ha stått så, och detta bekräftar i sådana fall att allt som står inte är bevis för saker och ting. Tvålen och lampskärmarna har diskuterats i oändlighet här på FB.
De enda som tar upp dessa och andra udda saker som 'runkmaskiner' är ni förnekare.

Så nej, tvål och lampskärmar skulle jag inte anse vara ett bevis för någonting alls.
Bara skrönor som alltid dyker upp i sådana här händelser.
Historiker och vetenskapen tar ingen hänsyn till sådant i sina eftermälen och sammanfattningar.

/VV
Citera
2025-05-22, 11:58
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Men Tervulls 'bevis' han fick föreläst för sig i skolan är alltså INTE bevis? Detta utan någon annan motivering än att det talade negativt om lögnen?

Det är numera debunkat men eftersom ALLA / flera oberoende berättade det i föreläsning och i bokform måste det ju vara sant enligt dig? ..men ändå så visade det sig inte vara sant.

'Judas' skriker av smärta när han slår dig..

Ni är pinsamt genomskinliga.

Ja dubbelmoralen är extremt tydlig här. Enligt dessa invdivider verkar ju allt man lärt sig och läst sig till vara lögner så vad är sanningen då?
Citera
2025-05-22, 12:14
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Vi tar det igen då. Enligt den skärpning gällande lagen om hets mot folkgrupp som nyligen trätt i kraft är det numera förbjudet att förneka, men även "förringa" förintelsen. Med andra ord: det är inte längre möjligt att diskutera förintelsen ur ett kritiskt perspektiv utan att riskera att dras inför domstol. Hittills har vi ingen fällande dom att peka på, men det lär komma framöver.

Att det är möjligt att diskutera frågan här på Flashback är en helt annan sak eftersom forumet inte direkt lyder under svensk lagstiftning, av olika skäl som andra säkert kan förklara bättre än mig.
Då får jag fråga igen: Vilken lag är det förbjudet diskutera om förintelsen!?
Vad jag vet så är det helt lagligt diskutera förintelsen så länge man kan belägga sin sak. Du får kritiskt diskutera det, men du ska kunna belägga din sak för det.

Varför finns inga "fällande" domar? För det är oki att diskutera om Förintelsen.

Jo, du har en poäng men har inte andra länder liknande lagar?
Citera
2025-05-22, 12:21
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Nej det var inte gjorts några större flyktförsök mot vad alla dessa människor hade kunnat åstadkomma tillsammans. Det är något av det märkligaste med hela historien anser jag. Och jag är fortfarande nyfiken varför du anser att judarna inte borde vara ute efter klockan 20 på kvällen.

Varför tro du inte det? Kanske du för är dålig påläst! Men som hela tiden hade de hela tyska armen emot sig!!
Citera
2025-05-22, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Då får jag fråga igen: Vilken lag är det förbjudet diskutera om förintelsen!?
Vad jag vet så är det helt lagligt diskutera förintelsen så länge man kan belägga sin sak. Du får kritiskt diskutera det, men du ska kunna belägga din sak för det.

Varför finns inga "fällande" domar? För det är oki att diskutera om Förintelsen.

Jo, du har en poäng men har inte andra länder liknande lagar?

Låt säga att jag har synpunkter på en ögonvittnesskildring. Med andra ord, det finns inga bevis för att det har hänt, men heller inga motbevis. Skulle jag ta upp detta i offentligheten finns en betydande risk att jag kan bli åtalad och dömd, eftersom jag ju inte kunnat belägga mitt påstående.

Anledningen till varför det inte finns några fällande domar är för att lagändringen är ny och för att det är en typ av brott som sällan förekommer. De flesta domar gällande hets mot folkgrupp har ju snarare att göra med att man uttryckt sig generaliserande eller vulgärt om en folkgrupp i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in