Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-27, 08:10
Vi är färdiga med vimmel, brus, värme, solbrända stekare på scooters och överdigitaliserade civilisationer, s.k. nyliberal kommers, öppna planlösningar med spotlights och nyputsat kakel och vita väggar än vart allt vi går.
Man får inte vara ifred, och det gäller även i parkerade husvagnar i tätorter och vid stränder. Hur är det med t.ex. Torsö i Vänern eller Blekinge skärgård...

Vi kan även tänka oss något nära Sverige, exempelvis vid Świnoujście, på Anholt eller Læsø om det är billigt eller möjligen Daugavpils i den ryska och inte fullt integrerade delen av Lettland.
Vilka relativt isolerade öar eller billiga områden finns i Sverige att bo där själen kan få ro?
Citera
2025-04-27, 08:25
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nattkraft
Vi är färdiga med vimmel, brus, värme, solbrända stekare på scooters och överdigitaliserade civilisationer, s.k. nyliberal kommers, öppna planlösningar med spotlights och nyputsat kakel och vita väggar än vart allt vi går.
Man får inte vara ifred, och det gäller även i parkerade husvagnar i tätorter och vid stränder. Hur är det med t.ex. Torsö i Vänern eller Blekinge skärgård...

Vi kan även tänka oss något nära Sverige, exempelvis vid Świnoujście, på Anholt eller Læsø om det är billigt eller möjligen Daugavpils i den ryska och inte fullt integrerade delen av Lettland.
Vilka relativt isolerade öar eller billiga områden finns i Sverige att bo där själen kan få ro?

Skogarna i norra Värmland. Den moderna hippa människan avskyr detta område.
Citera
2025-04-27, 08:32
Medlem
Gotska sandön, Blå Jungfrun, Bulleröskärgården, Svenska högarna. Fyren Dämman.
Citera
2025-04-27, 08:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du får söka dig upp i norrland, gärna inlandet där allt är väldigt mycket lugnare.
Hitta en ort med någon industri, en matbutik, apotek, vårdcentral och en pizzeria, sen flyttar du till ett hus som ligger kanske ett par mil därifrån och där kommer du kunna slappna och och vara långt från stadens brus.

Jag säger inte att livet inte kommer vara problemlöst men mindre stressigt men kräver också att du kan jobba på distans eller jobba på något av de närbelägna platserna.
Citera
2025-04-27, 08:46
Medlem
Vinön i Hjälmaren är rätt isolerad.
Dock finns bilfärja till fastlandet,

https://www.vinon.se/
Citera
2025-04-27, 08:49
Medlem
Vitiss avatar
Citat:

Donsö utanför Göteborg?
Sedan finns det faktiskt fina och lugna ställen i Södermanland; mellan Nyköping och Bettna t.ex.
Att flytta rakt in i mörka skogen kan ge ångest.
Citera
2025-04-27, 08:56
Medlem
ps870s avatar
Jag har några gånger bott i en stuga Orsa Finnmark. Inga grannar, egen brunn och 30 minuter med bil till närmaste affär. Stannar jag i området runt huset ser jag inte en människa. Underbar natur i direkt anslutning till stugan.
Härligt några veckor per år men lite för krångligt att bo så permanent.
Citera
2025-04-27, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Donsö utanför Göteborg?
Sedan finns det faktiskt fina och lugna ställen i Södermanland; mellan Nyköping och Bettna t.ex.
Att flytta rakt in i mörka skogen kan ge ångest.

Donsö är ju en fin ö. Förr var den befolkad av dels frireligiösa och dels av grava alkoholister. Sen har ju det kommunala bostadsbolaget hus där för narkotikamissbrukare också. Så nån ro lär man inte få. Bättre flytta till Vrångö om man vill bo i skärgården.
Citera
2025-04-27, 09:15
Medlem
Just öar så finns det väl ganska många här i Sverige.
Välj en i ytterområdet av Stockholms skärgård. Dit kommer det förmodligen inte så många människor.
I Norrland är det långa avstånd till närmsta granne, förutsatt att du inte är mitt i någon stad/håla.

Men varför flytta till världens ände bara för att isolera sig?
Du måste ändå äta och således köpa mat. Eller har du planerat att odla allt själv?
Det blir lite svårt att komma bort från stressen om du skall vara självförsörjande.
Bo på landsbygden men relativt nära en stad. Stor mark på 10 hektar runt omkring dig så slipper du se dina grannar allt för ofta.
Det räcker nästan att bara kasta mobilen och sluta använd TV och internet för att du skall få en ganska stressfri miljö.
Börja där istället för att flytta.
Citera
2025-04-27, 09:20
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Iv%C3%B6 Ön bildade Ivö socken. Enligt boken Sveriges Öar[8] hade ön 2012 192 invånare. 1876 var befolkningen 476 personer. Det var den största befolkningen, men 1918 var befolkningen 426 personer.
Men! Det finns två campingplatser, badplatser husvagnsföreningen Caravan Club mm. Kolla google maps earth så är det inget vidare. Visingsö och Ven är fullt av turister även om Ulf Lundells jag trivs bäst i öppna landskap bara knappt kan höras mellan husen.
Citera
2025-04-27, 09:48
Medlem
Citat:

Som nämnts Norrlands Inland , men från Karlstad och norrut är relativt glest med folk och civilisation. Runt Flatruet minns jag var ganska öde.

Kan förstå dig helt , jag känner detsamma. Speciellt i dessa tider där folk spelar ut varandra och tjafsar om precis allt. Man tröttnar över tid. Av olika skäl kan jag inte flytta till ett sånt ställe nu , men när jag kan lär jag göra det.
Citera
2025-04-27, 10:36
Medlem
pn222jws avatar
Fler tips - Åland har fina småhus helt avskilda. Småland och Värmland har prisvärda skogshus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in