Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-27, 10:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det torde vara enkelt för dig med denna expertis att presentera exempel på båda då, så har vi en lista. Då kan vi ju lätt se hur ställningen ser ut.

Antalet exempel är irrelevant. Jag pratar om antal "medlemmar". Och faktum är att Trump har samlat många, många, miljoner människor i en personkult.
Citera
2025-04-27, 10:57
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Personkulten kring Trump.

Ah, men du ser i likheterna i det du upplever som personkult kring Trump och tex de sekteristiska tendenserna inom vänstern? Kan du använda samma kritiska och kognitiva verktyg för att bedöma bägge företeelserna? Eller är du låst av din egen bekräftelsebias?
Citera
2025-04-27, 10:58
Medlem
Citat:
Det kan vara på sin plats att inflika att det för stunden finns avsevärt fler sekteristiska tendenser på högerkanten.

Har du räknat? I så fall, hur många hittade du på höger respektive vänsterkanten?
Citera
2025-04-27, 11:00
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Antalet exempel är irrelevant. Jag pratar om antal "medlemmar". Och faktum är att Trump har samlat många, många, miljoner människor i en personkult.
Du verkar minst sagt eljest.
Man kan då lika gärna säga att folk är sekteriska p g a sin TDS eller hur 'investerade' de är i Gaza/Ukraina...
Citera
2025-04-27, 11:46
Det var långt svar, kanske copy&pastat från AI men vad skulle det spela för roll. Jag är bara människa och har varken tid eller behov av att associera mig till någon kant eller mitt för att kämpa. Passivitet är mitt marxistiska svar som respons på tio ton åsikter som prästerskapet aka borgerligheten vill men som inte bekommer mitt liv. Adeln och borgarna kan spänna på varandra i stjärten men aldrig mig.
Senast redigerad av volvopersonvagn 2025-04-27 kl. 11:48.
Citera
2025-04-27, 12:10
Medlem
Kul att RKP snackar om sekterism. RKP har själva en marxistisk syn på big bang och jordens skapelse.
Citera
2025-04-27, 12:18
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvopersonvagn
Det var långt svar, kanske copy&pastat från AI men vad skulle det spela för roll. Jag är bara människa och har varken tid eller behov av att associera mig till någon kant eller mitt för att kämpa. Passivitet är mitt marxistiska svar som respons på tio ton åsikter som prästerskapet aka borgerligheten vill men som inte bekommer mitt liv. Adeln och borgarna kan spänna på varandra i stjärten men aldrig mig.

Nja, du kan anklaga mig för långa inlägg sen 2011, som exempel; (FB) Till kulturens försvar – Bildning som motståndsrörelse
Konstigt sätt att bemöta argument med att misskreditera ursprunget.
Samtidigt är ju just Marxistiska tänkande motsatsen till självständigt tänkande. Överallt i historien och i samtiden som marxismen smugit sig in så har även sekterism och totalitära tendenser. Den finns fog för att anarkisterna valde att både kritisera och ta avstånd från marxismen i ett tidigt skede. Marxistisk ideologi har alltid tenderat att kväva både kritiskt tänkande och frihet för både handling och tanke.
Citera
2025-04-27, 13:50
Medlem
glimmandes avatar
Trottar har aldrig varit populära hos resterande radikala vänsterpartier. Mycket pga återkommande försök till entrism hos de icketrotskistiska kommunisterna.
Citera
2025-04-27, 14:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Har du räknat? I så fall, hur många hittade du på höger respektive vänsterkanten?

Fick slut på tår.
Citera
2025-04-27, 14:49
Medlem
Citat:
Fick slut på tår.

Hahaha...du får önska en kulram i julklapp. Skämt åsido tycker jag det saknas genuina sektledare nu för tiden. Typ, Kristi brud och Fossmo. Trump kanske kan räknas dit om han blir lite mer mystisk. Musk däremot är ju en bra kandidat. Vänstern är tråkiga för tillfället. Bara skriker om Palestina för döva öron. Nästan att man längtar efter Frank Baude och hans härliga KPML (r) entourage. Träffade dem ibland på den tiden jag var med i Svartedalscellen. Mycket rödvin i plastdunkar och skvaller om Mugabe och hans eskapader.
Citera
2025-04-27, 15:32
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undersnusk
Varför är det så populärt att skapa sekter, med sekterism som följd, så utbrett på vänsterkanten?
Det emotionella kapitalet är väldigt högt bland vänstersympatisörer, vilket gör att alla som vill sälja sekt såklart lockas dit eftersom människor som sprudlar av känslor är mer lättmanipulerade än de som sprudlar av autistisk högerlogik, med vissa undantag då (se Trump, som bara använder känsloargument och ändå lyckas locka väldigt många högersympatisörer).
Citera
2025-05-03, 07:13
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Tror det beror på flera saker:

1. Extremvänsterns utopistiska natur. Till skillnad mot t ex socialdemokrater så har olika sorters extremvänster oftast ett utopiskt slutmål varefter evig lycka inträder. T ex att kommunismen blir verklighet. Om sossar eller centerpartiser klantar till det så kan de rycka på axlarna och försöka rätta till.

När man lägger hela mänsklighetens framtid i vågskålen så blir det förstås mycket viktigt att det blir rätt. Minsta fel och lyckoriket riskeras. Följaktligen blir det väldigt allvarligt med ideologi och planer och annat och man kan kattraka i all evighet och den som är övertygad om att just de sitter med nycklarna till himmelriket kommer hellre att sitta i en liten sekt än att försöka samarbeta.

Vi ser ju liknande tendenser inom andra utopistiska påhitt, inte minst inom religion.

2. Gott om tid. Extremvänsterns ledande skikt brukar bestå av akademiker som inte har något bättre för sig. Det är ju inte murare och bilbyggare som sitter och fnular på ideologiska detaljer.

3. Historia. Vi har i runda slängar haft extremvänster i 175 år nu. Olika varianter har provats i verkligheten i en massa länder och sammanhang. Tusentals partier och grupper har kommit och gått, splittrats och slagits ihop. Det är lite som ett evolutionärt träd, med tiden hinner allt fler arter evolvera fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in