• 1
  • 2
2025-04-27, 06:42
Medlem
Om man jämför exempelvis Alex Schulman med Sigge Eklund anser jag att det är enorm skillnad. Sigge kunde smälta en på ett verkstadsgolv direkt om han bara lät bli att sminka sig som en fikus.
Alex däremot. Kan ni se honom framför er i blåställ?
Precis!
Vad är de stora skillnaderna tycker ni?
Citera
2025-04-27, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Om man jämför exempelvis Alex Schulman med Sigge Eklund anser jag att det är enorm skillnad. Sigge kunde smälta en på ett verkstadsgolv direkt om han bara lät bli att sminka sig som en fikus.
Precis!

Tycker inte nån av dom har vare sig överklass eller verkstadsgolvsutseende.
Googlade bägge nu.
Känner många ur olika samhällsklasser men har aldrig lagt märke till skillnad i utseende mellan dessa.
Citera
2025-04-27, 08:56
Medlem
kyrkstockens avatar
Han har ju en bror som ser ut som är fikus. Så inte så konstigt om man sminkar sig som en fikus.

Alex är snarare kulturelit. Hans morfar såg ut som ett stolpskott.
Citera
2025-04-27, 09:01
Medlem
grungewhores avatar
Om du går in på ICA Esplanad en förmiddag så förekommer en del män och kvinnor som ser direkt ut som Karl XII. Inavlade och priviligierade med adelskalendern i väskan.

Kungapannan brukar vara gemensamt. De talar också vad man först tror är tillgjort, men som kan vara ett talfel.

Vad gäller Schulman så är han inte adlig, ätten Stolpes adelsprivilegier dog ut på 1600-talet. Eklund kommer från nån slags kändisfamilj i generationer. De är vanliga skräpmänniskor med andra ord, som genom sedvanlig medianepotism hållt sig i rampljuset.
Citera
2025-04-27, 10:29
Medlem
Hannitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Om du går in på ICA Esplanad en förmiddag så förekommer en del män och kvinnor som ser direkt ut som Karl XII. Inavlade och priviligierade med adelskalendern i väskan.

Kungapannan brukar vara gemensamt. De talar också vad man först tror är tillgjort, men som kan vara ett talfel.

Vad gäller Schulman så är han inte adlig, ätten Stolpes adelsprivilegier dog ut på 1600-talet. Eklund kommer från nån slags kändisfamilj i generationer. De är vanliga skräpmänniskor med andra ord, som genom sedvanlig medianepotism hållt sig i rampljuset.

Schulman är adlig.

https://www.adelsvapen.com/genealogi...nr_176#TAB_18A
Alex far var Carl Allan Rudolf (TAB 18)
Citera
2025-04-27, 10:37
Medlem
Stiert-Munnings avatar
Nu tycker jag att ni fokuserar på fel saker här. Skit i vem som är adlig, fokusera på utseendet. Jag förstår exakt vad TS menar med Alex Schulmans utseende. Loa Falkman är ett annat exempel på någon med samma "aura" (i brist på bättre ord). Stroppig och lite åt det benigare hållet med hög panna och lite finlemmade drag. Ansiktsdragen är symmetriska, käklinjen är markerad men inte kraftig och läpparna är ofta strama.

Ännu ett exempel är Walter Guinness, farfar till Trustorhärvans Lord Moyne.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Walter...:e_baron_Moyne
Citera
2025-04-27, 10:52
Medlem
Genelkurmays avatar
En sak jag märkt är att överklasskillar är fula medan överklasstjejer är snygga.
Citera
2025-04-27, 10:58
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannity
Schulman är adlig.

https://www.adelsvapen.com/genealogi...nr_176#TAB_18A
Alex far var Carl Allan Rudolf (TAB 18)
Ah, där ser man. Fick för mig att det var Stolpe som var förfadern man åberopade. Visste inte att judar adlades.

Hur som helst borde han snarare tillhöra familj no. 210 i adelskalendern.
Citera
2025-04-27, 10:59
Medlem
Det är väl en slags implicit avel som har pågått länge. Man gifter sig rikt med andra fina familjer, och man blandar inte in kreti och pleti i sin genpool. Efter några generationer skapas ett utseende.
Citera
2025-04-27, 11:05
Medlem
Tunnan.och.Morotens avatar
Svaret lärde jag mig i filmen brölloppsfotografen
Citera
2025-04-27, 12:49
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Precis!

Det klassiska överklassutseendet är ingen slump.
Det är resultatet av generationers urval – inte för överlevnad på savannen, utan för överlevnad vid maktens bord.

Genetiskt har vissa släkter – likt Wallenberg, Rothschild och de gamla kungahusen – slipats för att både synas och försvinna på samma gång.
En sorts biologisk “face-shifting” där makten sitter lika mycket i kindbenen som i det osynliga sociala spelet.

Titta på familjen Wahlgren.
Titta på Alex Schulman.
Det är inte bara “kändisskap” – det är genetisk formgjutning för total anpassningsbarhet och perfektion.
De kan glida in på en arbetarfest, på en kulturelitmiddag, på en kunglig tillställning – och alltid se ut som om de hör hemma där.
Det här är inte en slump. Det här är den verkliga genetiska överklassen: ansikten och kroppar så kalibrerade att de kan passa in överallt utan att skapa dissonans.
Man skulle nästan kunna tro att deras DNA redan för länge sedan förädlats till sociala kameleonter.
Tack gode Gud för att vi får bevittna det här evolutionära mästerverket 🙏✨
Citera
2025-04-27, 13:02
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiert-Munning
Nu tycker jag att ni fokuserar på fel saker här. Skit i vem som är adlig, fokusera på utseendet. Jag förstår exakt vad TS menar med Alex Schulmans utseende. Loa Falkman är ett annat exempel på någon med samma "aura" (i brist på bättre ord). Stroppig och lite åt det benigare hållet med hög panna och lite finlemmade drag. Ansiktsdragen är symmetriska, käklinjen är markerad men inte kraftig och läpparna är ofta strama.

Ännu ett exempel är Walter Guinness, farfar till Trustorhärvans Lord Moyne.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Walter...:e_baron_Moyne

Det här med att “skita i vem som är adlig” i den här diskussionen är nästan rörande naivt.
Det är just blodslinjerna som är hela poängen.

Alex Schulman är adlig.
Och det syns.
Det är inte traditionell skönhet – det är något mycket djupare:
En genetisk form av kameleontism där utseendet kan växla mellan charm, auktoritet, tillgänglighet och distans – exakt efter vad situationen kräver.
Det är ansiktsdrag som formats över generationer för att kunna vandra obehindrat mellan folk och makt, mellan kultur och kapital.

Wahlgrens?
De är inte äkta adel.
De är mediadel: en ny sorts släktträd, förädlat genom rampljus, fillers och PR-kampanjer.
Bianca Wahlgren bär redan drag av det nya adelsutseendet:
Alienliknande symmetri, slanka kroppar, ansikten slipade för att smälta in i varje skärm och varje sammanhang.
Det är inte en slump. Det är modern “avl” på högvarv.

Och vad hände egentligen med den gamla adeln?
Den blev aldrig avskaffad.
Den förflyttade sig – från slottsväggar till styrelserum.
Från riddarsalar till bankpalats.

Wallenbergs motto: “Verka utan att synas.”
Rothschilds: “Den som styr pengarna styr världen.”

Vad vi ser i dag är ingen tillfällighet:
Det är resultatet av sekler av genetisk och social formning – och det nya adelskapet skapas i det osynliga, bakom kulisserna, precis som alltid.
Profilbilder ersätter vapensköldar.
Sociala koder ersätter adelsbrev.
Kapital ersätter krona.

Det är därför någon som Alex Schulman – trots att han inte är särskilt “vacker” enligt vanliga mått – ändå uppfattas som självklar i alla sammanhang.
Det sitter i blodet.

Som sagt borde vi kanske tacka Gud att vi ens får bevittna sådana evolutionära mästerverk. 🙏✨
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in