• 1
  • 2
2025-04-27, 06:20
Medlem
Hej!

Har idag en i5 9600k samt 3060ti.

Spelar för det mesta Warzone och ligger runt 50-80 fps på lägsta settings.

Är det värt och uppgradera cpu till i7a eller i9a med 1151 socket då jag inte pallar byta moderkort mm just nu, söker stabila 70-80fps enbart nu.

Mvh
Citera
2025-04-27, 08:45
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iphone44
Hej!

Har idag en i5 9600k samt 3060ti.

Spelar för det mesta Warzone och ligger runt 50-80 fps på lägsta settings.

Är det värt och uppgradera cpu till i7a eller i9a med 1151 socket då jag inte pallar byta moderkort mm just nu, söker stabila 70-80fps enbart nu.

Mvh

Är det CPU:n som flaskar systemet? Drar Warzone några fördelar av att använda fler trådar?
Du har en K-processor och kan kanske testa överklocka, borde ge några pinnar till. Googla hur du ska gå till väga.
Citera
2025-04-27, 09:13
Medlem
Cpun ligger och maxar, har för mig att just wz är cpu krävande. Kan prova och klocka grafikkortet med.

Men det är ingen ide och hitta någon begagnad i7a eller i9a och köra som nödlösning?

Det är gamla cpuer nu, finns på Tradera för 1.5k-2.5k.
Citera
2025-04-27, 09:58
Medlem
eldrattans avatar
Jag gick från en i5 9600 till en i9 9900. Det var en redig skillnad må jag säga. Dock fick jag cpun för 800kr.
Citera
2025-04-27, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Jag gick från en i5 9600 till en i9 9900. Det var en redig skillnad må jag säga. Dock fick jag cpun för 800kr.

Ofan! Då är de ju värt! Fick du göra några bios inställningar eller var de plug and play?
Citera
2025-04-27, 10:09
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ofan! Då är de ju värt! Fick du göra några bios inställningar eller var de plug and play?

Det jag gjorde var väl "auto detect" eller vad det kallas. Så ställer systemet in överklockning självmant osv.
Citera
2025-04-27, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det jag gjorde var väl "auto detect" eller vad det kallas. Så ställer systemet in överklockning självmant osv.

Ah Oki, kanske värt och leta efter en hyfsad billig i9a, har ju somsagt bara mål med att få stabila 70-80fps i wz
Citera
2025-04-27, 13:48
Medlem
kl4sseKocks avatar
hade också kolla efter en i7 eller i9 för få ut de sista ur den generationen för att slippa bygga nytt
Citera
2025-04-27, 16:01
Medlem
Nu är väl skillnaden mellan i5/7/9 främst antalet kärnor, kanske i viss mån klockhastighet osså.
Med det sagt, om spelet man spelar inte drar nytta av fler kärnor, så tjänar man inte på bytet…. Om nu inte klockhastigheten skiljer också.
Alltså, kolla upp vad spelet mest har nytta av, fler kärnor eller högre hastighet.
Kan också vara så att ett bättre grafikkort är ett bättre val…. Beroende på spelet.
Research, research, research.
Citera
2025-04-30, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Nu är väl skillnaden mellan i5/7/9 främst antalet kärnor, kanske i viss mån klockhastighet osså.
Med det sagt, om spelet man spelar inte drar nytta av fler kärnor, så tjänar man inte på bytet…. Om nu inte klockhastigheten skiljer också.
Alltså, kolla upp vad spelet mest har nytta av, fler kärnor eller högre hastighet.
Kan också vara så att ett bättre grafikkort är ett bättre val…. Beroende på spelet.
Research, research, research.

Just cod är cpu krävande och behöver fler kärnor. Får hem en i9a idag ska bli intressant om de blir någon skillnad haha.
Citera
2025-04-30, 07:56
Core i5 är inte så dåligt heller, även om den har färre kärnor.

Allt beror på klockhastigheten, och vad det är för spel dessutom. Min core i5 10400 comet lake klarar de flesta spelen utan några problem.

Dessutom har intel ganska samma prestanda i varje segment de säljer, dvs inom varje ny processor generation är det ganska samma prestanda och resultat.

Ibland måste man överklocka för att få ut det extra.
Citera
2025-04-30, 09:58
Medlem
Citat:
Just cod är cpu krävande och behöver fler kärnor. Får hem en i9a idag ska bli intressant om de blir någon skillnad haha.

Jo.
Det kan ju vara så att om man går från 2 till 4 till 8 så kanske spelet drar nytta av det. Lilla frågan är ju sen om spelet drar nytta av 8 till 16, till t.ex 24 också.
Men nu är det ju ändå försent att fundera på sånt, om prylarna ändå är på väg!
Om inte annat så kanske det innebär att man kan ha lite annat smått å gott snurrande i bakgrunden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in