• 1
  • 2
2025-04-26, 16:15
Medlem
Hej!

Jag har bott och jobbat utomlands under en kortare period (ca 4,5 månader) och som jag har förstått är jag då skattskyldig i Sverige. Detta är ett land långt ifrån Sverige, men med dubbelbeskattningsavtal. Jag funderar kring två saker:
- Kan jag skippa deklarera inkomsten i Sverige (handlar om mindre än SEK 50,000)?
- Vad är risken att åka dit isåfall?
- Vad blir konsekvensen? Jag antar att jag kan skylla på att det är min första gång jag jobbat utomlands och saknade kunskap.

Som jag har förstått är risken ganska låg då länder, bortsett från exempelvis Norge, Danmark osv som ligger nära, rapporterar inkomster till Sverige om inte Skatteverket ber om det. Då det handlar om så små summor antar jag att Skatteverket inte skulle prioritera mig...

Jag vill också tillägga att jag aldrig fört över pengarna till någon svensk bank, utan hållit allt separat.

Skulle uppskatta hjälp från någon kunnig!
Citera
2025-04-26, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apy
Hej!

Jag har bott och jobbat utomlands under en kortare period (ca 4,5 månader) och som jag har förstått är jag då skattskyldig i Sverige. Detta är ett land långt ifrån Sverige, men med dubbelbeskattningsavtal. Jag funderar kring två saker:
- Kan jag skippa deklarera inkomsten i Sverige (handlar om mindre än SEK 50,000)?
- Vad är risken att åka dit isåfall?
- Vad blir konsekvensen? Jag antar att jag kan skylla på att det är min första gång jag jobbat utomlands och saknade kunskap.

Som jag har förstått är risken ganska låg då länder, bortsett från exempelvis Norge, Danmark osv som ligger nära, rapporterar inkomster till Sverige om inte Skatteverket ber om det. Då det handlar om så små summor antar jag att Skatteverket inte skulle prioritera mig...

Jag vill också tillägga att jag aldrig fört över pengarna till någon svensk bank, utan hållit allt separat.

Skulle uppskatta hjälp från någon kunnig!

Är det värt risken att åka dit för skattebrott? Så fort pengar kommer till ett konto kan de spåras.
Citera
2025-04-26, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Är det värt risken att åka dit för skattebrott? Så fort pengar kommer till ett konto kan de spåras.

Pengarna kommer aldrig sättas in på ett svenskt konto.
Citera
2025-04-26, 17:58
Medlem
Det är så låg summa, du kan ju lika gärna deklarera det i Sverige och så dras skatten av från det du betalat..om du inte har skithög inkomst i sverige skiljer det väl inte många tusenlappar om ens någonting beroende på land.
Citera
2025-04-26, 18:17
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Kommer få arv från Finland. Undrar om man behöver betala skatt på det!? Har för mig det iallafall.
Citera
2025-04-26, 18:29
Medlem
Onödigt. Blir väl en 10 lax du får betala men det skulle jag mycket hellre göra än att få problem med skatteverket.
Jag tror ingen vet vad risken är, men det är kanske som med Fkassan, det går nog bra först... Några år senare går de genom allt, sen hänger de på hur misstänksam handläggaren känner sig.
Citera
2025-04-26, 19:02
Medlem
Hiraeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk
Kommer få arv från Finland. Undrar om man behöver betala skatt på det!? Har för mig det iallafall.

Ja du kommer att behöva betala skatt, det sköts automatiskt av vero (finska skattemyndigheten)
Citera
2025-04-26, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattbajsaren
Onödigt. Blir väl en 10 lax du får betala men det skulle jag mycket hellre göra än att få problem med skatteverket.
Jag tror ingen vet vad risken är, men det är kanske som med Fkassan, det går nog bra först... Några år senare går de genom allt, sen hänger de på hur misstänksam handläggaren känner sig.

Eller 0 kronor beroende på hur mycket skatt han betalat i landet han arbetat i och om han tjänat 0 kr i Sverige blir maringalskatten löjligt låg till skillnad om han tjänat miljonbelopp och dessa 50 adderas , vi har för lite information.
Citera
2025-04-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Det är så låg summa, du kan ju lika gärna deklarera det i Sverige och så dras skatten av från det du betalat..om du inte har skithög inkomst i sverige skiljer det väl inte många tusenlappar om ens någonting beroende på land.

Tror jag kommer få betala ca 10k extra i skatt. Frågan är om de ens blir uppmärksammade om det när det gäller så små summor och jag inte fört över några pengar till Sverige...
Citera
2025-04-26, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattbajsaren

Hmm. När jag kikat lite på nätet sägs det vara låg risk att jag åker dit för något och i så fall får jag lite tillägg av betala (straffavgift + ränta).
Citera
2025-04-26, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apy
Hmm. När jag kikat lite på nätet sägs det vara låg risk att jag åker dit för något och i så fall får jag lite tillägg av betala (straffavgift + ränta).

Precis, det är inget skattebrott under ett basbelopp eller nåt sånt.
Citera
2025-04-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Precis, det är inget skattebrott under ett basbelopp eller nåt sånt.

Detta får mig att fundera om det inte är lika bra o bara skita i att deklarera. Med stor sannolikhet händer ingenting och skulle det så är det bara att betala lite extra... Har mer att vinna än förlora
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in