• 1
  • 2
2025-04-26, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrTragisk
Datorn behöver inte stängas av men klicka på ikonen "säker borttagning av maskinvara och mata ut media". Ikonen finns i aktivitetssfältet. Markera hårddisken, klicka, så frikopplar datorn hårddisken eller vad den nu gör och du kan ta bort den.

Ok! då är jag med på noterna. tusen tack.

men när jag kopplar in hårddisken, kan jag göra det oberoende om datorn är av eller på? påverkar det?
Citera
2025-04-26, 17:33
Medlem
HerrTragisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Ok! då är jag med på noterna. tusen tack.

men när jag kopplar in hårddisken, kan jag göra det oberoende om datorn är av eller på? påverkar det?

Vad jag vet ska det bara vara att plugga in hårddisken när datorn är på.
Citera
2025-04-26, 17:33
Medlem
Citat:
Vad jag vet ska det bara vara att plugga in hårddisken när datorn är på.

Ok! TAckar
Citera
2025-04-27, 03:09
Medlem
Disclaimer: Detta inlägg som jag totat ihop kan ses som extrem överkurs jämfört med TS frågeställning:

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Beror på hur du menar, de brukar ha en av de sämsta statistiken när man kollar på serverhallar:

https://www.tomshardware.com/news/ba...ife-expectancy

Jag har torskat en billig Seagate och en billig Western Digital de senaste 10 åren, bägge mekaniska.

Jag vet inte om man kan lita på dessa uppgifter om diskars hållbarhet, de betraktas nästan som företagshemligheter.

Artikeln jämför ju inte alla modeller. Och den går dessutom så långt tillbaks som till år 2013, och diagrammet plottar felfrekvens. Denna plott motsvarar ju inte alls dagens diskar.

I många proffssammanhang så byter de hårddiskar efter 3-5 år oavsett om de fungerar eller ej.
De sitter ju i NAS-liknande konfigurationer så de sitter i en sk RAID-kedja som alltid garanterar full databackup 365/24/7.

Eftersom många diskar byts innan de kraschar så är det ingen som riktigt vet hur länge de håller.
Och därför så kan artikeln i Toms Hardware bygga på otillförlitlig statistik.

Citat:
Du vet om att du kan lämna in en kraschad hårddisk till någon datakunnig som överför datan till en fungerande hårddisk mot en liten peng right?

Nej, det kan bli dyrt. Tex IBAS i Norge och Ahlberg Data i Nacka är två firmor som kan det här med dataräddning, men det kan bli dyrt.

Skickar du till Ahlberg Data så kan du få ett kostnadsförslag.
Hemsida här:
https://ahlbergdata.se/

Att Seagate skulle vara sämre har jag inte märkt något av.
Jämförelsen i artikeln ovan gäller mellan HGSTs Enterprise-diskar och
Seagates desktop-diskar, dvs standard.
Och som sådan är den verkligen inte heltäckande.
Det är alltså bara två modellserier som har jämförts i diagrammet.

Serverhallarna brukar istället hålla sig med egen statistikinsamling, vilket
också blir deras företagshemligheter.
Fast det blir förstås viktigt att komma ihåg att kostnaderna för diskarna är så
liten för de flesta sådana verksamheter, att de heller inte når ut till konsumenterna
precis.

Alla molntjänster blir beroende av vilken anslutningshastighet du har ifall du blir
utan dina filer.

Så det är därför föregående postare menar att två hårddiskar är bättre
än vilken molnlösning som helst.

Man ska dock komma ihåg att man måste upprätthålla sin egen disciplin att verkligen komma
ihåg att göra regelbundna backuper då.

Där har i och för sig molnlösningarna sin fördel att en del av dem fungerar smidigt
med automatisk synkning.

NB: Betrakta detta svaret som överkurs för nördiga idioter som jag,
och lika bra att ignorera det mesta jag skrivit här.
Följ de andra råden istället i första hand, om du inte är intresserad av att fördjupa dig mera
i detta delikata område.
Citera
2025-04-27, 17:52
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Har köpt en Seagate 5TB extern hårddisk som jag nu inspekterar.

Behöver jag verkligen registrera den innan användning? Vilka fördelar/nackdelar för det med sig?
(Man vill ju inte bli buggad av kineserna)...

...eller kan jag bara köra igång och börja använda den som vilket USB-minne som helst? När jag köpte den stod det:

Ingen mjukvaruinstallation är nödvändig, anslut bara enheten till USB -porten på din dator och den känns direkt igen av Windows.

Och hur funkar egentligen Rescue Data Recovery-tjänsten? Vad innebär det? Lagras mina överförda filer på något back-up moln också???

Registreringen är väl till för att de ska veta när du köpte disken. Om den krashar under garantin så kan de återställa den.

https://www.seagate.com/support/data-recovery-services/

Citat:
With Rescue Data Recovery Services, you get:

Access to a team of world-class data recovery experts
One in-lab data recovery attempt
An encrypted storage device containing your recovered data if recovery is successful

https://www.seagate.com/products/rescue-data-recovery/

Nej, de lagrar inget i något moln. De återställer det som går att återställa om det går.
Oklart om det ingår i priset eller om det är ett abonnemang. Hur många år gäller det?

Rescue Data Recover ingår i dessa diskar:

Citat:
External Drives

Ultra Touch
One Touch
Expansion
Backup Plus
Photo Drive
Citera
2025-04-28, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Registreringen är väl till för att de ska veta när du köpte disken. Om den krashar under garantin så kan de återställa den.

https://www.seagate.com/support/data-recovery-services/

https://www.seagate.com/products/rescue-data-recovery/

Nej, de lagrar inget i något moln. De återställer det som går att återställa om det går.
Oklart om det ingår i priset eller om det är ett abonnemang. Hur många år gäller det?

Rescue Data Recover ingår i dessa diskar:

Ok! Stort tack för klarläggandet.

Jag får fundera på saken.

En fråga; det finns ingen risk att utomstående kan få tag på ens filer när de försöker återställa disken (även om det verkar vara krypterat...)?

Jag tror garantin var 3 år men osäker om det gällde rescue data recover (vad kan det annars gälla?)

Det verkar som att man ska registrera ett kreditkort/kontokort så mycket möjligt att det i så fall kostar en slant för en återställning.
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2025-04-29 kl. 00:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in