• 1
  • 2
2025-04-26, 15:35
Medlem
Har köpt en Seagate 5TB extern hårddisk som jag nu inspekterar.

Behöver jag verkligen registrera den innan användning? Vilka fördelar/nackdelar för det med sig?
(Man vill ju inte bli buggad av kineserna)...

...eller kan jag bara köra igång och börja använda den som vilket USB-minne som helst? När jag köpte den stod det:

Ingen mjukvaruinstallation är nödvändig, anslut bara enheten till USB -porten på din dator och den känns direkt igen av Windows.

Och hur funkar egentligen Rescue Data Recovery-tjänsten? Vad innebär det? Lagras mina överförda filer på något back-up moln också???
Citera
2025-04-26, 15:41
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Har köpt en Seagate 5TB extern hårddisk som jag nu inspekterar.

Behöver jag verkligen registrera den innan användning? Vilka fördelar/nackdelar för det med sig?
(Man vill ju inte bli buggad av kineserna)...

...eller kan jag bara köra igång och börja använda den som vilket USB-minne som helst? När jag köpte den stod det:

Ingen mjukvaruinstallation är nödvändig, anslut bara enheten till USB -porten på din dator och den känns direkt igen av Windows.

Och hur funkar egentligen Rescue Data Recovery-tjänsten? Vad innebär det? Lagras mina överförda filer på något back-up moln också???

Bara tuta o köra med Windows. Jag brukar göra en snabbformatering innan för att få bort allt förinstallerat skräp som redan finns på de.
Citera
2025-04-26, 15:46
Medlem
Registrera? Det brukar väl bara behövas om man tex kanske vill få 2 års garanti istället för 1 år, eller vad de nu kan locka med. I utbyte samlar de in dina personuppgifter.
Citera
2025-04-26, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Bara tuta o köra med Windows. Jag brukar göra en snabbformatering innan för att få bort allt förinstallerat skräp som redan finns på de.

Tusen tack för snabbt svar!

Hur gör man en snabbformatering? (Fast det kanske är överkurs för en novis...)

Jag har läst lite på forumet och Seagate hårddiskar verkar få en del kritik - bör man räkna med lite strul eller kan man vara relativt lugn?

Min tanke är att föra över alla mina nuvarande filer i datorn och ha Seagate liggande som en backup - i flera år.
Citera
2025-04-26, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Registrera? Det brukar väl bara behövas om man tex kanske vill få 2 års garanti istället för 1 år, eller vad de nu kan locka med. I utbyte samlar de in dina personuppgifter.

Tack! Ja, det är just det som jag är lite orolig för. Bättre att låta bli. I ett steg (dropbox backup) ber de till och med om kontokortsuppgifter(!)

https://www.youtube.com/watch?v=ANRzlsHFdP0
Citera
2025-04-26, 15:54
Medlem
Citat:
Tusen tack för snabbt svar!

Hur gör man en snabbformatering? (Fast det kanske är överkurs för en novis...)

Jag har läst lite på forumet och Seagate hårddiskar verkar få en del kritik - bör man räkna med lite strul eller kan man vara relativt lugn?

Min tanke är att föra över alla mina nuvarande filer i datorn och ha Seagate liggande som en backup - i flera år.

Seagate gör bra diskar.

Men allt kan krångla om man har otur. Söndags exemplar osv.

Var noga med att bara dra ur och sätta i hårddisken när datorn är helt avstängd, och att den ligger helt plant på bordet vid användning, så bör den inte krångla på många år.
Citera
2025-04-26, 16:09
Medlem
Citat:
Seagate gör bra diskar.

Men allt kan krångla om man har otur. Söndags exemplar osv.

Var noga med att bara dra ur och sätta i hårddisken när datorn är helt avstängd, och att den ligger helt plant på bordet vid användning, så bör den inte krångla på många år.

ok! stort tack!

bara ett förtydligande så att jag är införstådd; ska man stänga av datorn först, och sen dra ur sladden till hårddisken? Och sen när man ska koppla in hårddisken kopplar man i den först, och sen sätter man på datorn?

(jag har strömbrytare till datorn så när den är avstängd är den verkligen helt avstängd...)
Citera
2025-04-26, 16:15
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Seagate gör bra diskar.

Beror på hur du menar, de brukar ha en av de sämsta statistiken när man kollar på serverhallar:

https://www.tomshardware.com/news/ba...ife-expectancy

Jag har torskat en billig Seagate och en billig Western Digital de senaste 10 åren, bägge mekaniska.
Senast redigerad av Melange5738 2025-04-26 kl. 16:21.
Citera
2025-04-26, 16:32
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Tack! Ja, det är just det som jag är lite orolig för. Bättre att låta bli. I ett steg (dropbox backup) ber de till och med om kontokortsuppgifter(!)

https://www.youtube.com/watch?v=ANRzlsHFdP0
Därför jag köper extern hårddisk istället för molntjänst. Laddar du upp på molntjänst så har någon annan tillgång till dina filer. Är du orolig att dina filer kan försvinna eller din hårddisk kraschar så köp en extra hårddisk.
Jag har alla mina personliga foton på 2 olika diskar dvs om ena disken krascha så har jag backup.
Har hittils av alla mina diskar så har en Western Digital hårddisk kraschat och en Seagate. Men nu kör jag bara Seagate diskar och 5 Tb diskarna har hållit ett tag, men som skrivet är alla personliga filer och foton dubbelt upp om en disk skulle krascha. Filmer och annat roligt kan man alltid hitta på nytt på nätet igen vid en krasch.
Citera
2025-04-26, 17:14
Medlem
Citat:
Därför jag köper extern hårddisk istället för molntjänst. Laddar du upp på molntjänst så har någon annan tillgång till dina filer. Är du orolig att dina filer kan försvinna eller din hårddisk kraschar så köp en extra hårddisk.
Jag har alla mina personliga foton på 2 olika diskar dvs om ena disken krascha så har jag backup.
Har hittils av alla mina diskar så har en Western Digital hårddisk kraschat och en Seagate. Men nu kör jag bara Seagate diskar och 5 Tb diskarna har hållit ett tag, men som skrivet är alla personliga filer och foton dubbelt upp om en disk skulle krascha. Filmer och annat roligt kan man alltid hitta på nytt på nätet igen vid en krasch.

Låter klokt!

Stort tack för tipset med två olika diskar!
Citera
2025-04-26, 17:20
Medlem
HerrTragisks avatar
Citat:
ok! stort tack!

bara ett förtydligande så att jag är införstådd; ska man stänga av datorn först, och sen dra ur sladden till hårddisken? Och sen när man ska koppla in hårddisken kopplar man i den först, och sen sätter man på datorn?

(jag har strömbrytare till datorn så när den är avstängd är den verkligen helt avstängd...)

Datorn behöver inte stängas av men klicka på ikonen "säker borttagning av maskinvara och mata ut media". Ikonen finns i aktivitetssfältet. Markera hårddisken, klicka, så frikopplar datorn hårddisken eller vad den nu gör och du kan ta bort den.
Citera
2025-04-26, 17:23
Medlem
HerrTragisks avatar
Citat:

Du vet om att du kan lämna in en kraschad hårddisk till någon datakunnig som överför datan till en fungerande hårddisk mot en liten peng right?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in