Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-28, 15:45
Medlem
Köp en sprayburk med litiumfett på Biltema. Spraya 1-2 ggr per år på dragkrokens fäste. Problem solved! Du eller nästa ägare kan få nytta av dragkroken.
Citera
2025-04-28, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Slutar säkert att fungera efter 4 år i svenskt saltslask...
Har en fabriksmonterad in-/utfällbar draganordning på min Honda sedan 10 år tillbaka - men det är klart, bilen är ju japansk, och då fungerar ju allting.
Citera
2025-04-28, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
På min BMW satt dragkroken fäst i plåten av bakpartiets golv. En värdelös infästning, till skillnad från Volvo 245, där den satt ytterst hårt fäst i balkarna, på ett helt annat sätt. Jag tog bort den och tvingades att göra ombesiktning, för infästningen var svag och orsakade korrosion. Inte upp till min standard.
En påkörning bakifrån hade skadat karosseriet mycket, mycket svårt.

Men en Volvo 240, den kan stånga en annan bil med dragkroken, hårt fäst som den är.
Mercedes 124/E-klass har 2 varianter av draganordning med skilda max släpvikt.
Utan förstärkningsstagen en lägre dragvikt.
Med förstärkningsstagen högre dragvikt.
Dock mycket fult med förstärkningsrören, som också stjäl en del av bagageutrymmet.
Min E-klass hade de förhatliga förstärkningarna.
Citera
2025-04-28, 16:26
Medlem
-Frågan som ingen nämnt, är om krockbalken ska återmonteras då man demonterar dragbalken?
En bekant driver allbilsverkstad.
Han lämnar alla demonterade krockbalkar till återvinningen.
Undrar hur många som ens vet om ev krockbalk finns på deras bil?
Tar man bort dragbalken så borde kravet finnas att krockbalken återmonteras, eller hur?

B t w, den djävligaste bil jag monterat drag på är SAAB 95(iiiinte 9-5) herrgårdsvagnen.
Till de enklaste att montera på är SAAB 99.
Citera
2025-04-28, 17:28
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
-Frågan som ingen nämnt, är om krockbalken ska återmonteras då man demonterar dragbalken?
En bekant driver allbilsverkstad.
Han lämnar alla demonterade krockbalkar till återvinningen.
Undrar hur många som ens vet om ev krockbalk finns på deras bil?
Tar man bort dragbalken så borde kravet finnas att krockbalken återmonteras, eller hur?

B t w, den djävligaste bil jag monterat drag på är SAAB 95(iiiinte 9-5) herrgårdsvagnen.
Till de enklaste att montera på är SAAB 99.
På en Volvo 240/245 finns ingen krockbalk. Dragkroken fästs med fyra skruvar som dras fast i förberedda förstärkta skruvhål i de med extra tjockt stål utförda rambalkarna bakom bakaxeln och under hela bilens golv hela vägen till motorfästena och framvagnen. Den rostbenägna golvplåten och på samma sätt tröskellådorna är bara för att styva upp det hela.
Senast redigerad av Knivur-273 2025-04-28 kl. 17:47.
Citera
2025-04-28, 17:38
Medlem
Citat:
Inte helt vad tråden handlar om. Men VARFÖR I HELVETE finns ens avtagbara dragkrokar? Exakt vilket problem skapar en fast dragkrok som man löser med att ha en avtagbar?
Primärt för att den förstör min fina bils estetik, därför vill jag ha den så att jag bara behöver ha den synlig då den ska användas.
Citera
2025-04-29, 00:12
Medlem
IceEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Om Volvo.
En dag skulle jag dra upp min båt ur sjön på rampen. En person som talade Finlandssvenska sade att: Detta klarar du aldrig !
Jag lossade handbromsen, lade ur P-läget med ett bonk, gasade på och drog båten och vagnen upp ur sjön.
Nu satte han sig väl på bryggan och halsade litet mer Koskenkorva.

En annan dag var den en jävla svan som hotade folket på bryggan. Min söta Schäfertik ville bada på den andra sidan av bryggan, men då kom svanen och hotade henne. Hon rusade ut i vattnet tills hon var tvungen att simma, och svanen flaxade baklänges med sina vingar för att ej bli tagen i käften.

Folket på bryggan skrattade gott, för de var trötta på den här hotfulla svanen, men inte på den söta Schäfern som jagade bort den.

Hade hon fått tag på den, så hade den dött, helt säkert.

Förvisso festlig läsning, men vad har det här och i synnerhet den hotfulla svanen med avtagbara dragkrokar att göra?
Citera
2025-04-29, 00:14
Medlem
Citat:
Jag gissar att du sittkissar, har teppanyakihäll i köket och aldrig har ätit en kebabrulle!
Blanda inte in min teppanyakihäll i det här!
Citera
2025-04-29, 23:25
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Din bil har deformationszoner för att dämpa krockvåldet. Med en dragkrok bak så försvinner dessa. Då beror det helt på hur fronten på påkörande bil år utformad på hur hårt våldet blir. Din bil blir en "whipplash fälla" mao.
Så blir den även när själva kroken inte sitter där. I alla fall på min bil är hela det stötupptagande innehållet i stötfångaren ersatt med en kraftig stålbalk, som kroken fästs i...
Så ur den synpunkten är det "något bättre" att kroken sitter där, då den kommer att deformera fronten på den påkörande bilen mer när kraften överförs.
Citera
2025-04-29, 23:41
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Har (fabriksmonterad?) manuellt in- och utfällbar draganordning på min Honda sedan 2015.
Dock står "NEJ" under draganordning.
Vet att dom infällbara krokarna strular på tyska bilar och är extremt dyra att åtgärda.

Har drag på min Suzuki 2006, som jag monterat själv.
Även där står "NEJ" under draganordning.
Inga synpunkter vid besiktningen.
Antagligen har du typgodkända drag på bägge bilarna, dom behöver inte registreringsbesiktas. Kravet är bara att draget är monterat enligt tillverkarens monteringsanvisning.

Gissar att återförsäljaren monterat draget EFTER registreringsbesiktningen på Hondan, när bilen var ny.
Citera
2025-04-29, 23:43
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Inte helt vad tråden handlar om. Men VARFÖR I HELVETE finns ens avtagbara dragkrokar? Exakt vilket problem skapar en fast dragkrok som man löser med att ha en avtagbar?

En fast krok kan störa den bakre parkeringsradarn.

Jag skulle eftermontera krok på bilen när jag köpte villan. Beställde en fast krok.

Blev uppringd: "Ja hej, en fast krok kommer störa radarn"
"Min radar är ur funktion sen sex år"
"Jaha, men vi har inga fasta krokar till MB S204"

Jamenvafan säg det från början!!
Citera
2025-04-30, 11:36
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Antagligen har du typgodkända drag på bägge bilarna, dom behöver inte registreringsbesiktas. Kravet är bara att draget är monterat enligt tillverkarens monteringsanvisning.

Gissar att återförsäljaren monterat draget EFTER registreringsbesiktningen på Hondan, när bilen var ny.

Ja, länge tillbaka så behövdes en registreringsbesiktning om dragkrok monterades. Tog 10 minuter att göra och kostade oproportionerligt mycket pengar. Tack och lov har man tänjt på detta krav sen länge. Ibland finns sunt förnuft även där!
Volvo och många andra med dem har faktiskt också underlättat för dragkroksmontering sen länge tillbaka, färdiga hål på rätt ställe och ibland även gängade. Bra där! Jag har monterat (fast) krok på några nyare bilar, tar bara ett par timmar och är ingen raketforskning. Mest tid tar det att dra in och ansluta kablaget och att demontera plasten baktill.

Men att ett fabriksmonterat drag inte är registrerat i bilens typintyg initialt måste bero på någon miss, har svårt att tro att ett infällbart drag monteras i efterhand. Om det ens är möjligt? Löstagbart är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in