Citat:
Ursprungligen postat av
russenorsk
Hej, har en bok om logik, där texten inte matchar det logiska påståendet. Vore tacksam för hjälp, om ni antingen kan bekräfta det, eller påvisa att jag har fel. Så här ser påståendet ut i text:
(1) Antingen är m andlig eller är m materiell
(2) Om m är materiell så är m delbar. Men eftersom det skulle vara en av världens enklaste beståndsdelar, så gäller:
(3) m är ej delbar.
(4) m är andlig.
Så långt är det korrekt, men i sin logiska form ser det ut så här:
(i) A eller B
(ii) Om A, så C
(iii) Det är alltså inte fallet att C
(iv) Alltså: B
A=andlig, B=materiell, C=delbar. Så det står här ovan att: Andlig eller materiell. Om andlig så delbar. Det är alltså inte fallet m är delbar. Alltså är m materiell.
Det logiska uttrycket matchar inte texten! Det finns två exempel, varav detta är det ena, som sägs följa samma schema, men som inte gör det. Enligt mig skulle det bli så här:
A ∨ B (antingen A eller B)
B → C (om B så C)
¬C (det är inte fallet att C)
∴ A (alltså A)
Kan det verkligen vara så att boken har fel, eller är det jag som har fel? Tacksam för svar!
Det spelar ju inte någon roll vilka bokstäver du använder, resultatet blir detsamma.
(1) Antingen är m andlig (P) eller är m materiell (Q)
(2) Om m är materiell så är m delbar (Q → S). Men eftersom det skulle vara en av världens enklaste beståndsdelar, så gäller:
(3) m är ej delbar (¬S)
(4) m är andlig (P, eftersom ¬Q)
Det blir P efter det är en modus tollens, Q implicerar S, men negationen av S innebär även negationen av Q. Eftersom det antingen kan vara P eller Q, så blir slutsatsen P.
Med andra ord, nej, boken har inte fel.