Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-25, 20:47
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
I dagarna är Vatikanstaten ett aktuellt ämne så jag undrar om personerna som lever där använder latin som vardagsspråk eller är det mer i religiösa sammanhang.
T.ex deras variant av ordningspolis är ju Schweizergardet och som schweizare borde det kännas svårt att lära sig tala och förstå latin i vuxen ålder tycker jag, men hur funkar det i verkligheten?
Citera
2025-04-25, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
I dagarna är Vatikanstaten ett aktuellt ämne så jag undrar om personerna som lever där använder latin som vardagsspråk eller är det mer i religiösa sammanhang.
T.ex deras variant av ordningspolis är ju Schweizergardet och som schweizare borde det kännas svårt att lära sig tala och förstå latin i vuxen ålder tycker jag, men hur funkar det i verkligheten?

Italienska är officiellt språk, jämte engelska. (Ny)latin är mest för formaliteter.
Citera
2025-04-25, 21:41
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
som schweizare borde det kännas svårt att lära sig tala och förstå latin i vuxen ålder
Inte om man tillhör de schweizare som har rätoromanska som modersmål. ;)
Citera
2025-04-25, 22:11
Medlem
italiensks avatar
Används ens latin i religiösa sammanhang längre? Latinska mässan avskaffades väl på 1960-talet?
Citera
2025-04-25, 22:34
Moderator
Neksnors avatar
Påvens testamente ser ut att ha publicerats på engelska, spanska, italienska och polska.
https://www.vatican.va/content/francesco/en/speeches/2025/april/documents/20250421-testamento-francesco.html
Jag utgår från att sidan tillhör någon vatikansk myndighet. Går man till startsidan så kan man hitta en latinlänk, men det ser inte ut som att hela sajten är tillgänglig på latin.
Citera
2025-04-25, 22:55
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Italienska är officiellt språk, jämte engelska. (Ny)latin är mest för formaliteter.

Nej, engelska är inte officiellt språk i Vatikanen.
Citera
2025-04-26, 11:00
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
Används ens latin i religiösa sammanhang längre? Latinska mässan avskaffades väl på 1960-talet?

Åtminstone delar läses ibland på latin, som bönen Pater noster, qui es in coelis etc, vilket även protestanter kan höra i den tv-sända Via crucis-mässan under påsken. Eller i den likaledes transmitterade midnattsmässan på julafton.

Addendum: Och nu vid de tv-sända funeralierna talas mycket latin.
Senast redigerad av Dranghoff 2025-04-26 kl. 11:09.
Citera
2025-04-26, 19:04
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Latin används i Vatikanen, ja.
Den som säger annat blandar ihop det med Italienska.

Bevis: https://www.youtube.com/watch?v=fDhEzP0b-Wo
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2025-04-26 kl. 19:06.
Citera
2025-04-26, 20:53
Medlem
Dranghoffs avatar
Skandalöst nog har man slutat tala latin till och med i vår gamla bättre hälft, dagens Finland, där radionyheterna på sagda språk, Nuntii latini, lades ner häromåret, et hoc quamquam reclamabant vehementer cuncti homines docti totius terrarum orbis.
Citera
2025-04-28, 07:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk

Den traditionella latinska mässan (1962 års missale) firas på många håll efter att påven Bendictus XVI tillåtit den igen. Påven Franciskus begränsade den men den förekommer fortfarande, även i Sverige men tyvärr i mycket liten utsträckning. Därtill används latin i många mässor på folkspråken, i synnerhet på högtider men även annars. Det beror på prästen. Det handlar bl.a. om Kyrie, Gloria, Sanctus och Agnus Dei, psalmer om framför allt Maria och i bland Credo och Pater Noster. I min församling firas det vardagsmässor varje vecka nästan uteslutande på latin.

Så ryktet om latinets död i kyrkan är kraftigt överdrivet.
Citera
2025-04-28, 15:57
Moderator
Hamilkars avatar
Latinet är för ingen del dött som skriftspråk i Vatikanen, utan är officiellt språk för den Heliga Stolen (medan italienska är Vatikanstatens officiella språk). De påvliga rundskrivelserna, encyklikorna, har in i sen tid avfattats på latin, om de inte uteslutande har riktat sig till ett visst språkområde, som till exempel Pius XI:s Mit brennender Sorge, som kritiserade Hitlertysklands behandling av den katolska kyrkan.
Citera
2025-04-28, 18:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Italienska är, som jag angav ovan, Vatikanstatens officiella språk, men just eftersom så många gardesmedlemmar kommer från tyskspråkiga Schweiz är Schweizergardets arbets- och kommandospråk tyska, förmodligen mer eller mindre utpräglad schweizertyska. Men alla gardister måste kunna fungera hyfsat på italienska, och flerspråkighet är en merit vid antagningen.

Latin behöver de alltså inte kunna, men jag tror inte att italienska är sådär oerhört mycket lättare att lära sig än latin för en tyskspråkig schweizare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in