2025-04-25, 21:58
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Fick du ur innehållet? I såfall är det bara att putsa rejält och desinficera, håll koll på att den inte sprider sig och när du sover bör du lägga kompress med tejp runt, kolla på morgonen igen.

Får du ingen hjälp ta en ren handduk och knyt runt
Det var ju ett veritabelt blodbad.

Jag når ju inte ner då såret är på ryggen.

Bra råd med handduken. Drar klorhexodin på en handduk och baddar på så sätt.

Tack för normalt svar.
Citera
2025-04-25, 22:08
Medlem
herrgurkas avatar
Ta två panodil och så åker du till vårdcentralen på måndag. Kan du hänga på Flashback så behöver du inte åka till akuten.
Citera
2025-04-25, 22:13
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
Ta två panodil och så åker du till vårdcentralen på måndag. Kan du hänga på Flashback så behöver du inte åka till akuten.
Precis tänker jag. Tack för bästa svaret någonsin.
Citera
2025-04-25, 22:27
Medlem
Du kan i värsta fall tejpa ihop det med lite silvertejp (små remsor).
Citera
2025-04-25, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Men om frugan sprutar klorhexedin i hålet och lägger en kompress med alsolsprit tror jag att jag kan gå till vårdcentralen på måndag så de kan snöra ihop det?

Äldsta dottern har match imorgon och hon skulle bli mycket besviken om jag inte skjutsade hennes lag.

Varför skulle du inte kunna skjutsa dotterns lag imorgon för att du åker till akuten idag? Du har för helvete bara slafsat till en fettknöl. Kanske iförsig är din hjärna du pratar om egentligen? Då är det mer förståeligt.
Citera
2025-04-25, 22:33
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonkochKnoll
Varför skulle du inte kunna skjutsa dotterns lag imorgon för att du åker till akuten idag? Du har för helvete bara slafsat till en fettknöl. Kanske iförsig är din hjärna du pratar om egentligen? Då är det mer förståeligt.
För jag kanske behöver antibiotika och då måste jag hitta ett helgöppet apotek.
Citera
2025-04-25, 22:36
Medlem
Citat:

Okej? Eller så får du såret rengjort och tejpat på akuten och hämtar ut antibiotikan på måndag (om det nu är svårt för dig att hitta ett helgöppet apotek). Du får trolla bättre.
Citera
Medlem
KCLSJTs avatar
Citat:

Typ alla apotek har öppet på lördagar?
Citera
Medlem
Citat:
Bör jag söka vård?

Du bör lägga upp en bild så vi kan göra en riktig bedömning.
Citera
2025-04-26, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KCLSJT
Typ alla apotek har öppet på lördagar?

Ja apotek har öppet på lördagar och även om det inte vore öppet vore jag förvånad om inte sjukhus har eget lager av antibiotika (för en dag eller två) att ge till patienter om behov finns att snabbt påbörja behandling av antibiotika om patienten inte skulle ha möjlighet att kunna hämta ut det själv. Finns ju gott om människor som sjukhus behandlar som inte kan hämta ut läkemedel själva men då är det väl framförallt inlagda patienter det tillhandahålls för eller om det inte verkligen finns möjlighet för någon att hämta ut av andra skäl och det är akut att påbörja behandling.
Citera
2025-04-26, 01:58
Medlem
Citat:
Hej vänner.

Jag har under ett flertal år haft en fettknöl på ryggen som aldrig varit besvärlig på något vis.

Sedan föra veckan har den dock blivit inflammerad, röd och allmänt obehaglig att ha att göra med.

Jag har försökt övertala frugan att cutta den då den sitter illa till så jag inte når den.

Hon vägrar.

Jag inhandlade idag klorhexedin, alsolsprit och kompresser för att ta saken i egna händer.

Jag tog frugans maskin som hon rakar benen och så med och lade mig på golvet och manövrerade den mot bölden.

Det blev inte bra. Blod och var och nu har jag ett hål i ryggen som ser illa ut och frugan vill inte lägga kompress. Jag förstörde hennes maskin också.

Bör jag söka vård?
Jag fick borttagit något liknande i korsryggen för några veckor sedan, haft den i säkert 30 år men bestämde mig att nu var det dags att ta bort den, det gjordes på sjukhus, 4 stygn blev det
Citera
2025-04-26, 02:37
Medlem
Deadmantalkings avatar
Vad folk inte verkar förstå så är hålet du beskriver, "valvet" som var och blod gegget samlats i. Det är fortfarande svullet men försvinner efter någon dag om du fick ur allt. Jag har själv haft problem med gigantiska "finnar" lite här och var. Bara sprätta upp med kniv och klämma ur. Inget jag belastar sjukvården med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in