• 2
  • 3
2025-05-12, 13:26
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svotto
Man ber inte till ett fiktivt vsen, en ltsaskompis eller ngot strre att hnga sin existens p. Man ber fr att f kontakt med sin inre verklighet. Alla mnniskor har en inre verklighet som man behver lra knna med bn eller meditation (samma sak). I den inre verkligheten finns ens personlighet som man behver lra knna och umgs med. Personligheten, egen eller andras, r svr att lra knna eftersom den r s sammansatt. Dr finns naturligtvis egot som vill egennytta men gud finns ocks dr inne nnstans och kan trda fram ibland. Gud r egots motsats och vill allmnnytta (altruism). Bde egot och gud mste till fr att man ska n harmoni och inre frid. Jag ber/mediterar fr att f inre frid.
Definitionen av en gud r ett fiktivt vsen, eftersom det krvs tro fr att acceptera att det finns. Du kanske ser bn som en meditation, men den gngse betydelsen av bn r att kommunicera med sin gud.

Allts r mitt ursprungliga inlgg precis vad bn handlar om.
Citera
2025-05-12, 14:40
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Definitionen av en gud r ett fiktivt vsen, eftersom det krvs tro fr att acceptera att det finns. Du kanske ser bn som en meditation, men den gngse betydelsen av bn r att kommunicera med sin gud.

Allts r mitt ursprungliga inlgg precis vad bn handlar om.
Fiktivt r phittat d klassas det som avgudadyrkan.
Citera
2025-05-12, 14:57
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Fiktivt r phittat d klassas det som avgudadyrkan.
All gudadyrkan r dyrkan av fiktiva vsen; skillnaden mellan gudar och avgudar r bara hur de inbrdes definieras av respektive religion.
Citera
2025-05-13, 00:11
Medlem
Om de r glada av att inte be, so what. Ngon mste fra oss vidare
Citera
Igår, 09:45
Medlem
senhackarens avatar
N. Dr har du fel. Du dremot verkar leva ett tomt liv.
Citera
Igår, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
r inte det ett ganska TOMT liv..

Jag slutade be fr ngra r sedan. Jag trttnade helt enkelt p att ha orosknslor fr problem, be om hjlp frn ovan och sen aldrig se ngra konkreta resultat. P sin hjd knde jag att jag kanske kom till ngon insikt men jag ville ha mera d.

Nu frsker jag leva efter principen att lsa problemen sjlv och gr inte det s fr jag lov att acceptera det som r.

Jag vet inte hur mitt liv skulle bli bttre om jag bad bner. Jag tvivlar p bibeln och p det prsterna sger i predikan. Jag vill inte frstlla mig och sga att jag har tro fr att tillhra ngon gemenskap. Jag vet inte vem eller vad jag skulle rikta bnen till.

Men, om bner r del av ett skande s tycker jag personligen att de fyller en funktion. Sen finns det skert mnga som r njda med sitt bneliv och fr dem vore livet skert tomt utan bn.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in