• 1
  • 2
2025-04-25, 13:03
Medlem
Funderade lite var jag skulle lägga denna tråd och bestämde mig för detta forum eftersom jag tycker diskussionen är intressantast från den vinkeln.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1372774

Det redovisas inte vilket skivomslag det gäller men det ska tydligen vara ett nazistiskt omslag enligt den knapphänta artikeln.

Frågan är varför med tanke på att Mein Kampf finns på tex Akademibokhandeln. Nu kan det förvisso röra sig om en helt nyutgiven skiva men inte troligt med tanke på att vit makt-musik (om det nu är det) knappast ges ut längre. Alltså lika mycket historia som Mein Kampf.

Det man också undrar är vilken skivbutik och vilket skiva det rör sig om
Citera
2025-04-25, 13:07
Medlem
TheBusters avatar
99% på att det är Midgård
Citera
2025-04-25, 13:10
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Funderade lite var jag skulle lägga denna tråd och bestämde mig för detta forum eftersom jag tycker diskussionen är intressantast från den vinkeln.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1372774

Det redovisas inte vilket skivomslag det gäller men det ska tydligen vara ett nazistiskt omslag enligt den knapphänta artikeln.

Frågan är varför med tanke på att Mein Kampf finns på tex Akademibokhandeln. Nu kan det förvisso röra sig om en helt nyutgiven skiva men inte troligt med tanke på att vit makt-musik (om det nu är det) knappast ges ut längre. Alltså lika mycket historia som Mein Kampf.

Det man också undrar är vilken skivbutik och vilket skiva det rör sig om
En vild gissning är att det rör sig om Midgård.
Citera
2025-04-25, 13:14
Medlem
Det står uttryckligen butik i artikeln. Midgård är en postorderfirma.
Citera
2025-04-25, 14:06
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Det står uttryckligen butik i artikeln. Midgård är en postorderfirma.
Att justitiekanslern (JK) är inblandad ska rimligen tolkas som att det inte rör sig om någon fysisk skivbutik. Förmodligen handlar det om en webbplats med utgivningsbevis (vilket skulle innebära att JK är den enda åklagaren som får väcka åtal).

JK har väckt åtal mot den ansvarige utgivaren för Midgårds hemsida av den anledningen flera gånger tidigare, se exempelvis nedanstående:
https://www.jk.se/raettegaangar/tryc...de/5137-13-35/
https://www.jk.se/raettegaangar/tryc...de/2497-16-35/
Citera
2025-04-25, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Att justitiekanslern (JK) är inblandad ska rimligen tolkas som att det inte rör sig om någon fysisk skivbutik. Förmodligen handlar det om en webbplats med utgivningsbevis (vilket skulle innebära att JK är den enda åklagaren som får väcka åtal).

JK har väckt åtal mot den ansvarige utgivaren för Midgårds hemsida av den anledningen flera gånger tidigare, se exempelvis nedanstående:
https://www.jk.se/raettegaangar/tryc...de/5137-13-35/
https://www.jk.se/raettegaangar/tryc...de/2497-16-35/

Nu hänger jag inte med. Varför gör du den tolkningen? På vilket sätt skiljer det sig att åtala en fysisk butik och en postorderfirma?

Nu verkar det ju troligt med hänvisning till dina länkar att det rör sig om just Midgård (som förvisso startade som en fysisk butik) så det spelar kanske ingen roll men jag är ändå nyfiken på ditt påstående.
Citera
2025-04-25, 14:39
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Nu hänger jag inte med. Varför gör du den tolkningen? På vilket sätt skiljer det sig att åtala en fysisk butik och en postorderfirma?

Nu verkar det ju troligt med hänvisning till dina länkar att det rör sig om just Midgård (som förvisso startade som en fysisk butik) så det spelar kanske ingen roll men jag är ändå nyfiken på ditt påstående.
När någon begår brottet hets mot folkgrupp så är det vanligen ordinarie åklagare som väcker åtal. Hade innehavaren av en skivbutik satt upp en skylt i sitt butiksfönster, vars budskap vore straffbart som hets mot folkgrupp, då skulle en vanlig åklagare väcka åtal mot butiksinnehavaren. När det gäller medier som omfattas av tryckfrihetsförordningen (TF) eller yttrandefrihetsgrundlagen (YGL), då gäller andra regler. För medier som omfattas av TF/YGL så får inte vanliga åklagare väcka åtal. För sådana medier är det endast justitiekanslern (JK) som får väcka åtal.

Alla medier omfattas inte av TF/YGL. Några exempel på sådana som gör det är tryckta böcker och tidningar, radio och teve, samt de webbplatser som har skaffat ett så kallat utgivningsbevis. Vanliga skivbutiker brukar inte ha utgivningsbevis för sina webbsidor. Någon som däremot har det är Midgård. Utgivningsbeviset medför att Midgård omfattas av hela TF/YGL-systemet, vilket gör att JK måste vara den som väcker åtal.

Som sagt, jag är inte helt bergsäker på att det är Midgård, men det faktum att det rör sig om någon slags skivförsäljare av något slag i Alingsås, och att JK är inblandad, gör att jag inte tror det finns jättemånga andra aktörer det skulle kunna röra sig om.
Citera
2025-04-25, 14:59
Medlem
italiensks avatar
Intressant att man ger dem en chans att plocka bort materialet för att undvika åtal. Brukar det fungera så?

”Radera din boomer-ragepost på Facebook så åtalar vi dig ej för HMF”.
Citera
2025-04-25, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
När någon begår brottet hets mot folkgrupp så är det vanligen ordinarie åklagare som väcker åtal. Hade innehavaren av en skivbutik satt upp en skylt i sitt butiksfönster, vars budskap vore straffbart som hets mot folkgrupp, då skulle en vanlig åklagare väcka åtal mot butiksinnehavaren. När det gäller medier som omfattas av tryckfrihetsförordningen (TF) eller yttrandefrihetsgrundlagen (YGL), då gäller andra regler. För medier som omfattas av TF/YGL så får inte vanliga åklagare väcka åtal. För sådana medier är det endast justitiekanslern (JK) som får väcka åtal.

Alla medier omfattas inte av TF/YGL. Några exempel på sådana som gör det är tryckta böcker och tidningar, radio och teve, samt de webbplatser som har skaffat ett så kallat utgivningsbevis. Vanliga skivbutiker brukar inte ha utgivningsbevis för sina webbsidor. Någon som däremot har det är Midgård. Utgivningsbeviset medför att Midgård omfattas av hela TF/YGL-systemet, vilket gör att JK måste vara den som väcker åtal.

Som sagt, jag är inte helt bergsäker på att det är Midgård, men det faktum att det rör sig om någon slags skivförsäljare av något slag i Alingsås, och att JK är inblandad, gör att jag inte tror det finns jättemånga andra aktörer det skulle kunna röra sig om.

Förstår. Så det var inte att det är en fysiskt butik som var orsaken (som du lite luddigt råka skriva).

Frågan är då om en skiva med musik (antar jag att det handlade om) är likställt med böcker och tidningar? Alltså kan man få ett sk utgivningsbevis om man säljer enbart skivor?
Vi vet förvisso inte om det var innehållet på en skiva eller omslagsbilden som är grunden till utredningen. Det behöver inte heller vara nazistisk propaganda (men troligast om det rör sig om Midgård) utan det kan lika gärna röra sig om en skiva med tex historiska politiska tal, med Hitler tex, som denna:
https://www.discogs.com/release/2985...f-Nazi-Germany
vilken inte alls är knuten till någon rörelse.
Det är i sammanhanget intressant att Mein kampf alltid har funnits i bokhandlar utan att Akademibokhandeln, Wettergrens osv blivit föremål för utredning.
Citera
2025-04-25, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk

”Radera din boomer-ragepost på Facebook så åtalar vi dig ej för HMF”.

När en helt vanlig (men arg) äldre kvinna skriver sina känslor - åtala genast!

När imamer dagligen hetsar mot judar i moskéen och t o m i radio - låtsas som ingenting har hänt!
Citera
2025-04-25, 15:34
Medlem
Citat:
Nu kan det förvisso röra sig om en helt nyutgiven skiva men inte troligt med tanke på att vit makt-musik (om det nu är det) knappast ges ut längre.

Jag kan lova dig att det fortfarande produceras en hel del "vit makt-musik". Välkommen till verkligheten. Däremot är inte Sverige den ledande aktör vi var på 90-talet, det är sant.
Citera
2025-04-25, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav

Jag kan lova dig att det fortfarande produceras en hel del "vit makt-musik". Välkommen till verkligheten. Däremot är inte Sverige den ledande aktör vi var på 90-talet, det är sant.

Skratta lagom du; killen med nazikollen.

Spännande. Och sådana skivor säljer Midgård?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in