Citat:
Ursprungligen postat av
Myror-Elefanter
Nu hänger jag inte med. Varför gör du den tolkningen? På vilket sätt skiljer det sig att åtala en fysisk butik och en postorderfirma?
Nu verkar det ju troligt med hänvisning till dina länkar att det rör sig om just Midgård (som förvisso startade som en fysisk butik) så det spelar kanske ingen roll men jag är ändå nyfiken på ditt påstående.
När någon begår brottet hets mot folkgrupp så är det vanligen ordinarie åklagare som väcker åtal. Hade innehavaren av en skivbutik satt upp en skylt i sitt butiksfönster, vars budskap vore straffbart som hets mot folkgrupp, då skulle en vanlig åklagare väcka åtal mot butiksinnehavaren. När det gäller medier som omfattas av tryckfrihetsförordningen (TF) eller yttrandefrihetsgrundlagen (YGL), då gäller andra regler. För medier som omfattas av TF/YGL så får inte vanliga åklagare väcka åtal. För sådana medier är det endast justitiekanslern (JK) som får väcka åtal.
Alla medier omfattas inte av TF/YGL. Några exempel på sådana som gör det är tryckta böcker och tidningar, radio och teve, samt de webbplatser som har skaffat ett så kallat
utgivningsbevis. Vanliga skivbutiker brukar inte ha utgivningsbevis för sina webbsidor. Någon som däremot har det är Midgård. Utgivningsbeviset medför att Midgård omfattas av hela TF/YGL-systemet, vilket gör att JK måste vara den som väcker åtal.
Som sagt, jag är inte helt bergsäker på att det är Midgård, men det faktum att det rör sig om någon slags skivförsäljare av något slag i Alingsås, och att JK är inblandad, gör att jag inte tror det finns jättemånga andra aktörer det skulle kunna röra sig om.