Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-25, 12:58
Medlem
Vart sitter speed boxen på denna moped utan att riva ner hela mopeden?
Vart finns ecu? Hittar inte denna del heller.

De måste ha gömt delarna

Kikat vid batteriet, där fanns endast en kontakt för obd uttaget.
Haft nere sadel paketet och letat o letat utan att finnas nån box eller ecu.

Letat vid motorutrymmet,sidorna och vid tanken utan att ja funnit delarna.

Nån som vet vart delarna jag eftersöker finns på denna?? Bör ju finnas allt från fronten tills innan sadel nånstans.

Återförsäljaren hade ingen koll på detta tyvärr så provar här ..

Viarelli Matador 2024 EFI euro5
Citera
2025-04-25, 13:08
Medlem
VoktorDodkas avatar
Är det inte en 2023? Eller har du köpt en till moppe? (FB) Köp av ny moped 2025
Citera
2025-04-25, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Är det inte en 2023? Eller har du köpt en till moppe? (FB) Köp av ny moped 2025
2023/2024 modellår ja.
Citera
2025-04-25, 20:58
Medlem
eldrattans avatar
Om det är full EFI som använder spridare. Då är det ECU'n du ska byta ut. Speedbox/CDI är något som används när det finns en förgasare. ECU'n brukar sitta bakom kåpan som framlyktorna sitter på.
Citera
2025-04-26, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Om det är full EFI som använder spridare. Då är det ECU'n du ska byta ut. Speedbox/CDI är något som används när det finns en förgasare. ECU'n brukar sitta bakom kåpan som framlyktorna sitter på.
Passar alla Euro 5 Modeller med speedbox (liknar CDI) har återförsäljaren informerat om. Så det bör finnas en box på EFI modellerna.

Så om man hittar ecu så bör man hitta speed boxen.

Det är en signalbox som läser av RPM-signalen från kopplingsklockan. På de modellerna den passar så har man alltså en ECU och en ”Speedbox”.
Citera
2025-04-26, 18:39
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkV60blackR
Passar alla Euro 5 Modeller med speedbox (liknar CDI) har återförsäljaren informerat om. Så det bör finnas en box på EFI modellerna.

Så om man hittar ecu så bör man hitta speed boxen.

Det är en signalbox som läser av RPM-signalen från kopplingsklockan. På de modellerna den passar så har man alltså en ECU och en ”Speedbox”.

Du menar nog en sådan som kopplas in på obd2 uttaget och som man kan styra med en fjärr? Isåfall kan jag säga att det är rena lotteriet med sådana. Kör enbart med unlimited ECU. Den finns där jag skrev innan. Du kan inte ha båda.
Citera
2025-04-26, 19:59
Medlem
Citat:
Du menar nog en sådan som kopplas in på obd2 uttaget och som man kan styra med en fjärr? Isåfall kan jag säga att det är rena lotteriet med sådana. Kör enbart med unlimited ECU. Den finns där jag skrev innan. Du kan inte ha båda.
Jag hade isär fronten och såg ECU dock inget annat som tex speed box.
Såg att jag hade en ECU från Rongmao och det går inte trimma mopeden på detta vis via en speedbox. Trimning kan endast göra med annan ECU isf.

Om jag haft ECU från Motion hade det funkat med en speedbox tydligen.

Så det lär bli att åka lagligt då
Senast redigerad av henkV60blackR 2025-04-26 kl. 20:08.
Citera
2025-04-26, 20:10
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Jag hade isär fronten och såg ECU dock inget annat som tex speed box.
Såg att jag hade en ECU från Rongmao och det går inte trimma mopeden på detta vis via en speedbox. Trimning kan endast göra med annan ECU isf.

Om jag haft ECU från Motion hade det funkat med en speedbox tydligen.

Så det lär bli att åka lagligt då

Va babblar du om? Rongmao är den som är lättast att låsa upp. Du köper en sådan här och byter ut mot den som sitter på nu.

https://en.chinascooteronderdelen.nl/product/ecu-unit-euro5-unlimited-rongmao-euro4euro5-50cc-efi-boost-china-scooter-la-souris-senzo-riya-gt-uni on-offen-unlimited-tuning/
Citera
2025-04-26, 20:25
Medlem
Citat:
Va babblar du om? Rongmao är den som är lättast att låsa upp. Du köper en sådan här och byter ut mot den som sitter på nu.

https://en.chinascooteronderdelen.nl/product/ecu-unit-euro5-unlimited-rongmao-euro4euro5-50cc-efi-boost-china-scooter-la-souris-senzo-riya-gt-uni on-offen-unlimited-tuning/
Jo exakt med en annan ecu som ja skrev
Citera
2025-04-26, 20:31
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Jo exakt med en annan ecu som ja skrev

Ja? Varför vill du ha just en speedbox för? Att byta mot en olåst ecu är det absolut bästa du kan göra. Att göra på annat sätt blir oftast inte alls lika bra. Kan bli riktigt ryckigt och allmänt kasst.
Citera
2025-04-26, 20:43
Medlem
Citat:
Ja? Varför vill du ha just en speedbox för? Att byta mot en olåst ecu är det absolut bästa du kan göra. Att göra på annat sätt blir oftast inte alls lika bra. Kan bli riktigt ryckigt och allmänt kasst.
Ok. Ja förstår. Bäst att byta ECU såklart.
Svårt att veta om det är värt att betala för 5-10 extra hk.
Tack för svaren
Citera
2025-04-27, 10:30
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ok. Ja förstår. Bäst att byta ECU såklart.
Svårt att veta om det är värt att betala för 5-10 extra hk.
Tack för svaren

5-10hk?! Det är väl runt 3.5hk som en sådan motor kan leverera som mest original.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in