Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-18, 12:25
Medlem
Har beställt ny moped 2025-04 från Motor Sweden som säljer och äger varumärket Viarelli som byggs i Kina.

Köpte mig en Viarelli Matador och i tidigare frågor med kundtjänst så frågade jag specifikt vilket modellår som mopederna säljs i.
De svarade de är från 2024-2025 vid köp nu.

Beställde en ny Matador och leverans sker nästa vecka med DHL.

Men nu börjar det skumma, fick digital information från Transportstyrelsen att mopeden jag köpt och som skrivits till mig som ägare är från 2023. Tillverkad 2023-06....

Det är ju en ny moped, det förstår jag men modellåret är faktiskt 2023. Trodde när ja köpte ny moped att det iaf skulle vara sent 2024 alternativt 2025 som modellår och tillverkad däromkring.

Finns det några lagar som säger hur länge en återförsäljare får sälja lite "äldre" modellår utan att de behöver gå ut med kampanjpris på mopeder som har 2023 som modellår.

Priset är fullt nypris, dock just nu rabatterat med 1000 kr. Inget framgår att det är från modellår 2023. På deras hemsida på denna moped modellen finns frågor och svar och där finns frågan från en annan om vilket modellår som säljs och det är 24/25 enl kundtjänst...

Ändå skickas en 2023. Dock så är den ny men ändå lite missvisandes när man tror man ska få en ny från 2025 helst.
Värdet lär ju gå ner när man köper ny moped 2025 och får en från 2023. Om jag skulle sälja den om nåt år lär ja få betydligt mindre

Va säger ni? Ska ja ta emot eller kontakta Dhl om att returnera leveransen till avsändaren?
Citera
2025-04-18, 12:30
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkV60blackR

Värdet lär ju gå ner när man köper ny moped 2025 och får en från 2023. Om jag skulle sälja den om nåt år lär ja få betydligt mindre

Va säger ni? Ska ja ta emot eller kontakta Dhl om att returnera leveransen till avsändaren?

Maila dom , skicka med en kopia av Trnasportstyrelsen skrivelse, låtsas vara upprörd och säg till dom att du inte är beredd att betala det fulla beloppet (Eftersom andrahandsvärdet är helt annorlunda) Då kanske du får rabatt ? Du har faktiskt köpt något som inte stämmer med speccen
Citera
2025-04-18, 12:31
Avstängd
FarliKorvs avatar
Det måste du bestämma helt själv hur du vill göra.
Citera
2025-04-18, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Maila dom , skicka med en kopia av Trnasportstyrelsen skrivelse, låtsas vara upprörd och säg till dom att du inte är beredd att betala det fulla beloppet (Eftersom andrahandsvärdet är helt annorlunda) Då kanske du får rabatt ? Du har faktiskt köpt något som inte stämmer med speccen
Har xså tänkt på det ja
Citera
2025-04-18, 12:48
Medlem
VoktorDodkas avatar
Eftersom du efterfrågade vilket modellår dom var så kan du inte göra något, modellår och tillverkningsår är skilda saker.
Citera
2025-04-18, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Eftersom du efterfrågade vilket modellår dom var så kan du inte göra något, modellår och tillverkningsår är skilda saker.
Modellår 2023, tillverkad 2023-06
Köpe av ny moped 2025 borde minst vara modellår 2024 som säljs.... That's it!

Förstår om det var lager rensning till kampanjpris för tidigare modellår som 2023 tex, till ett rabatterat pris.
Mitt pris var fullt nypris.Dock sänkt 1000 kr nu för 2025 års modeller

Sedan har Motor Sweden ställt sig som ägare 2024-12, så det är 2 ägare med mig.
På brorsdotters moped som köptes därifrån är det endast hon som vart ägare dvs 1 st brukare.

Ställer sig återförsäljare på ett fordon först och säljer det vidare såhär som på min moped? Så är det inte på min brorsdotters. Hon köpt ny moped 2023, modellår 2022, tillverkad 2022-12. Endast hon som ägare
Senast redigerad av henkV60blackR 2025-04-18 kl. 13:23.
Citera
2025-04-18, 13:54
Medlem
Verkar vara bra kvalitet...
(FB) Ny moped, garantiärende, inga delar, lång väntetid
Citera
2025-04-18, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Verkar vara bra kvalitet...
(FB) Ny moped, garantiärende, inga delar, lång väntetid
Låter inte bra, men står inte så mkt hur det gick sen för honom
Citera
2025-04-18, 14:06
Medlem
Citat:
Låter inte bra, men står inte så mkt hur det gick sen för honom
Nej, tråden är ju ny.
Citera
2025-04-18, 17:43
Medlem
eltonkebabs avatar
Mopeder är oftast exakt likadana väldigt länge. Det skiljer ingenting mellan olika modellår. Och om du är orolig över andrahandsvärde så skulle du inte köpt en kinesmoppe, de förlorar halva värdet vid leverans och efter några år är de värda kanske 25% av nypris.
Citera
2025-04-18, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Mopeder är oftast exakt likadana väldigt länge. Det skiljer ingenting mellan olika modellår. Och om du är orolig över andrahandsvärde så skulle du inte köpt en kinesmoppe, de förlorar halva värdet vid leverans och efter några år är de värda kanske 25% av nypris.
Hur är det med att återförsäljaren ställt sig på fordonet först(registrerades 2024-12 i deras namn)för sedan ställa över det på mig.
När det gäller nyköp bör ju det bara vara jag som blir den första ägaren?
Förmodligen är mopeden ny och står i stor kartong med lite monterings jobb som backspeglar och batteri men att de stog som ägare blir lite missvisandes då nya mopeder först reggas på förste ägaren vid nyköp
Citera
2025-04-18, 17:55
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:
Hur är det med att återförsäljaren ställt sig på fordonet först(registrerades 2024-12 i deras namn)för sedan ställa över det på mig.
När det gäller nyköp bör ju det bara vara jag som blir den första ägaren?
Förmodligen är mopeden ny och står i stor kartong med lite monterings jobb som backspeglar och batteri men att de stog som ägare blir lite missvisandes då nya mopeder först reggas på förste ägaren vid nyköp
Som sagt så är den värdelös om 3 år ändå, du behöver inte övertänka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in