Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-25, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlektAnus
Jag har börjat lägga undan 1500 kr i månaden till pensionssparande och är snart uppe i 20.000 kr. Jag har själv skapat en "fond" eller ett konto på Swedbank där jag lägger in pengarna men jag har hört att detta inte är det bästa att göra eftersom pengarna inte växer då. Om 30 år så är ju säkert pengarna mindre värda om dom bara ligger och dammar har jag hört.

Jag förstår inte var jag annars ska lägga pengarna någonstans. Måste jag gå till banken?

Om du inte vill/kan/orkar sätta dig in vilka aktier man ska satsa på så sätt in dina pengar på en fondrobot, tex Lysa. Där sköts dina insatta pengar automatiskt utefter vilken risk du själv väljer. Skulle säga att Lysa är ett mellanting mellan vanligt sparkonto och att själv välja var man vill satsa sina pengar hos tex Avanza. Att välja en aktieportfölj själv hos tex Avanza är inte enkelt. Men ISK är det som gäller i båda fallen, Lysa eller Avanza.
Citera
2025-04-26, 01:56
Avstängd
FUCKJEWSAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
1500 är en pinsam summa

Det koster säkert mycket pengar att bleka sitt anus. Sen har TS kanske en bra pension via jobbet.

Värdet i min globala indexfond har fallit med 100.000,- kronor i år. Svårt inte att bli oroad men som tur är ska pengarna först användas långt fram i tiden.

Sparar man privat är ÅOP alfa omega. Jag betalar 0,50% i dag tidigare via banken hela 2,5%.

Om jag var TS skulle jag börja månadsspara via Nordnet eller Avanza det är faktisk inte så svårt.
Senast redigerad av FUCKJEWSA 2025-04-26 kl. 01:58.
Citera
2025-04-26, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
1500 är en pinsam summa

Bara för du kanske kan spara 30000 i månaden kanske inte andra kan det. 1500 bättre än ingenting alls. Har du inget vettigt att komma med knip igen
Citera
2025-04-26, 07:50
Medlem
Citat:
Jag har börjat lägga undan 1500 kr i månaden till pensionssparande och är snart uppe i 20.000 kr. Jag har själv skapat en "fond" eller ett konto på Swedbank där jag lägger in pengarna men jag har hört att detta inte är det bästa att göra eftersom pengarna inte växer då. Om 30 år så är ju säkert pengarna mindre värda om dom bara ligger och dammar har jag hört.

Jag förstår inte var jag annars ska lägga pengarna någonstans. Måste jag gå till banken?

Gå till banken om du inte litar på dina egna placeringar. Var också noga med vad för typ av konto du sparar på, dvs om du har dem på ett AF konto så kan vinstskatten kännas som en hård käftsmäll när du tar ut pengarna. Medans på ett ISK konto skattar du lite varje år. Det finns såklart fördelar och nackdelar med båda och mycket beror på hur länge du ska spara. Finns säkert något konto som är rekommenderat vid pensionssparande.

Kan också rekommendera Avanza-podden, dem har några bra avsnitt gällande pensionssparande.
Citera
2025-04-26, 09:18
Medlem
Citat:

Om jag förstår det rätt så har du säg 30 år kvar till pension. Jag hade typ kört en INDEX fond för USA och en INDEXFOND för Sverige. Dela upp det med 750 kr varje månad eller annat upplägg som du tror på kanske kör 1000 på Sverige index 3-4 år 500 USA sen byter du och gör tvärtom, jag är nästan helt säker att den dagen du ska gå i pension så kommer du att vara + på dina pengar om du har ett sånt upplägg. Sen kan ju börsen krascha 2 dagar innan du ska ta ut pengarna och gå i pension så helt säker kan man inte vara men om du kollar efter 28 år och har två år kvar till pension och du är plus kan du ju plocka ut hälften sätta på sparkonto sen vid pension ta ut de som är kvar. Finns inga garantier i livet för något men jag tror om de är så långt sparande som 30 år så pytsa in och bry dig inte så mycket på ett par år. Om du väljer detta upplägg jag skrev ovan återkom gärna till tråden om 5 år och skriv om du är plus eller minus med dina investeringar. Trevlig helg
Citera
2025-04-27, 16:55
Moderator
Diagorass avatar
Citat:

Om du ska använda pengarna om 30 år är ett ISK eller en Kapitalförsäkring det du ska använda. Placera pengarna i en global indexfond, Swedbank Robur Access Global A är en bra fond som finns på Swedbank. Swedbank Robur Access Sverige A kan du också placera en mindre del av månadssparandet i.
Citera
2025-04-27, 17:05
Medlem
Mitt tips blir att sparar man långsiktigt så lägg inte alla pengarna i samma korg. Det finns ingen anledning eftersom allt går upp och går ner.

Företag som det går jättebra för senaste 10 åren, de kan gå dåligt nästa 10 år. Kanske inte ens finns kvar om 10 år.

I en fond ligger inte pengarna och växer i ett enda företag, de ligger inte heller kvar i samma företag utan fonden förvaltas aktivt och balanserar om sina investeringar utifrån analyser om hur bra företaget presterar.

Så på det sättet minskar man riskerna med en fond jämfört med att investera direkt i ett företag.

Men givetvis lägg inte allt i en och samma fond, även fonder kan vara dåliga eftersom de oftast är ganska tröga och liksom i bästa fall bara följer den allmänna börstrenden, med några undantag, ibland..

Det tråkiga med att lägga investeringar i olika företag och fonder är att de på något sätt lyckas balansera upp varandra. En förlust där, en vinst där. Det som är tråkigt är att man ser inte de snabba vinsterna. Det kan upplevas som att man missar den snabba vinsten på 500% om året eller för den delen förlusten med 80% när det väl smäller till. För att vara med på de här snabba vinsterna och förlusterna ska man ligga på direkt mot företagen och försöka pricka in tillfällen INNAN värdet går upp och hoppa av INNAN värdet går ner. Men de allra flesta köper EFTER värdet gått upp och säljer EFTER värdet gått ner. Alltså de är hopplöst långsamma och maximerar därmed sina förluster.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in