Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-25, 11:36
Medlem
Jag har börjat lägga undan 1500 kr i månaden till pensionssparande och är snart uppe i 20.000 kr. Jag har själv skapat en "fond" eller ett konto på Swedbank där jag lägger in pengarna men jag har hört att detta inte är det bästa att göra eftersom pengarna inte växer då. Om 30 år så är ju säkert pengarna mindre värda om dom bara ligger och dammar har jag hört.

Jag förstår inte var jag annars ska lägga pengarna någonstans. Måste jag gå till banken?
Citera
2025-04-25, 11:40
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlektAnus
Jag har börjat lägga undan 1500 kr i månaden till pensionssparande och är snart uppe i 20.000 kr. Jag har själv skapat en "fond" eller ett konto på Swedbank där jag lägger in pengarna men jag har hört att detta inte är det bästa att göra eftersom pengarna inte växer då. Om 30 år så är ju säkert pengarna mindre värda om dom bara ligger och dammar har jag hört.

Jag förstår inte var jag annars ska lägga pengarna någonstans. Måste jag gå till banken?

Börsen. Dunka in dom där och fortsätt spara dina 1500:- i månaden . Om 30-40 år så har du med en genomsnittligt avkastning (8% per år) och med ränta på ränta effekten så har du 4 mille att plocka ut efter 40 år.

https://rikatillsammans.se/verktyg/kalkylator-rakna-pa-ranta-pa-ranta/
Citera
2025-04-25, 11:42
Medlem
Jordgubbes avatar
Du kan ju resonera med banken om privat pensionsavsättning, men nackdelen är att allt sånt där är i fonder och det kommer käka upp en ansenlig del av ditt kapital för att gynna bankens personalfester (vare sig förvaltningsavgiften är ansenlig eller "noll" för de har dolda sätt att skumma av dina pengar), så sprid dem själv i 30 aktier på börsen och försök öka insatsen.
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-04-25 kl. 11:44.
Citera
2025-04-25, 11:43
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Indexfond utan avgifter.
I ISK.

Eller köp vanliga aktier.
Använd dig av strategin ”Buy and hold.”

En fond med 2 % avgift per år ger dig en avgift på 60 % på 30 år.

Visst pengarna har säkert ökat kraftigt under tiden men du behöver ge bort hälften av pengarna i avgifter.

Eller så har du bara pengarna på vanligt konto med lite ränta.

Pengarna äts upp om du inte använder dem.

Så använd lite av dem hela tiden
Citera
2025-04-25, 12:06
Medlem
Tack för svaren. Aktier och sånt är jag tyvärr för okunnig och osäker på även om det är det bästa alternativet kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Indexfond utan avgifter.
I ISK.

Eller köp vanliga aktier.
Använd dig av strategin ”Buy and hold.”

En fond med 2 % avgift per år ger dig en avgift på 60 % på 30 år.

Visst pengarna har säkert ökat kraftigt under tiden men du behöver ge bort hälften av pengarna i avgifter.

Eller så har du bara pengarna på vanligt konto med lite ränta.

Pengarna äts upp om du inte använder dem.

Så använd lite av dem hela tiden

Det fetmarkerade, går det att skapa ett sånt konto själv via bankens hemsida? Ska läsa på lite om ISK också.
Citera
2025-04-25, 12:14
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Tack för svaren. Aktier och sånt är jag tyvärr för okunnig och osäker på även om det är det bästa alternativet kanske.

Det fetmarkerade, går det att skapa ett sånt konto själv via bankens hemsida? Ska läsa på lite om ISK också.

Sök på nätet.

Konto med ränta.

Maila onlinebankerna och fråga.
Citera
2025-04-25, 12:23
Medlem
Citat:

Hur gammal är du? Alltså, hur långsiktigt är sparandet? Över lång tid är en indexfond med låg avgift överlägset bäst. Just nu är det lite skakigt, men det spelar ingen roll över lång tid. Om det handlar om kortare sparhorisont, jag är ”snart” ändå pensionär, så jag gör så, så bör du placera i lågriskfonder, exempelvis kort räntefond. Om världsläget stabiliseras kanske jag också går på en indexfond igen. Vad du än gör, acceptera inte bankernas förslag, de vill bara tjäna egna pengar på sina extremt höga avgifter.
Citera
2025-04-25, 12:32
Medlem
FlyboySevens avatar
Sedan finns räntefonder också.

De är designade för att du ska få lite avkastning.

Mer än inflationen.

Så pengarna ej äts upp.

Men du får inte lika stor avkastning som du kan få i en indexfond eller om du köper och behåller aktier på börsen.

Men kan ej så mycket om räntefonder.

Läs på mycket innan du tar beslut.
Citera
2025-04-25, 12:36
Medlem
Just nu så ligger mina egna pengar i försvarsindustrin och det känns relativt stabilt i en tid där börsen är lite skakig och kanske med 1-2 års sikt. Man går inte med stora förluster på börsen om man är med en längre tid, men hoppade man in i dec 2024 och fram till för en dryg vecka sedan, så kan en del gjort närmare 30% i förlust.

Men ju längre tid pengarna ska ligga kvar och jobba på börsen desto bättre. Man kan in genomsnitt kallt räkna med att vinsten överstiger inflationen och det är huvudsyftet.

Nu är det småpengar som TS har att röra sig med så kanske vara lite mer aktiv och välja ut lite högriskprojekt, se och lära det första året. Kan förlora max 20.000 kr liksom.

Med den erfarenheten sedan om 10 år hantera 150.000 kr mer förnuftigt.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-04-25 kl. 12:40.
Citera
2025-04-25, 12:52
Medlem
WeMadeYous avatar
Du borde öppna ett ISK på Swedbank och där låta pengarna investeras i några fonder med låg avgift.

Personligen hade jag valt:
Spiltan globalfond investmentbolag
Spiltan Aktiefond investmentbolag

Även om det bara är två fonder så ger investmentbolagen en god riskspridning, låg avgift och på sikt god utveckling.
Citera
2025-04-25, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Du kan ju resonera med banken om privat pensionsavsättning, men nackdelen är att allt sånt där är i fonder och det kommer käka upp en ansenlig del av ditt kapital för att gynna bankens personalfester (vare sig förvaltningsavgiften är ansenlig eller "noll" för de har dolda sätt att skumma av dina pengar), så sprid dem själv i 30 aktier på börsen och försök öka insatsen.
Har du noll koll så sitt ned och var tyst. Privat pensionssparande existerar inte längre, finns ingen avdragsrätt. Det är ISK som gäller.
Citera
2025-04-25, 14:24
Avstängd
Citat:

1500 är en pinsam summa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in