• 1
  • 2
2025-04-25, 10:42
Medlem
elbels avatar
Först Zlatan och nu Nisse efter att två gäss försvann för någon dag sen
ok att man bränner kyrkor men låt svensk kultur vara
en gås kvar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...parken-i-malmo

75 kr kg fetgåsakopparn får man, hur mkt tjack blir det?

Brottsrubricering? Skadegörelse?

Vilken jävla skrotnisse tar emot konst?

nu med id06 borde det väl gå att kontrollera?
skrotnissarna åker ut och hämtar på plats?
Citera
2025-04-25, 10:55
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Först Zlatan och nu Nisse efter att två gäss försvann för någon dag sen
ok att man bränner kyrkor men låt svensk kultur vara
en gås kvar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...parken-i-malmo

75 kr kg fetgåsakopparn får man, hur mkt tjack blir det?

Brottsrubricering? Skadegörelse?

Vilken jävla skrotnisse tar emot konst?

nu med id06 borde det väl gå att kontrollera?
skrotnissarna åker ut och hämtar på plats?

Statyn är gjord i brons så det finns ett värde och vips så anser sig några öststatsmänniskor att det det är värt att såga av benen och sälja på hemmaplan hos någon obskyr skrothandlare där ingen ens kommer fråga vart det kommer ifrån utan bara betala ut pengar.

Värde på brons enligt nedan. Vad kan gässen och pojken ha vägt? Hur många kronor blir det till kaffekassan?
Brons 50-60 SEK/KG
Citera
2025-04-25, 11:23
Medlem
Jordgubbes avatar
Fan vad tragiskt. Bra att de förklarar, för lätt annars tro det ingår i konsten som det nu ser ut om man bara ser det på plats. Varför inte sälja såna här, för att samla in pengar till restaureringen?
Citera
2025-04-25, 11:32
Medlem
ElexirPharmas avatar
Man kan inte ha statyer på tunna pinnar i dagens Sverige, speciellt inte i Malmö.

De måste vara fastgjutna i marken på något sätt. Hur det ska gå till vet jag inte men helt uppenbart att somliga statyer är alldeles för lätta att stjäla.
Citera
2025-04-25, 12:28
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Statyn är gjord i brons så det finns ett värde och vips så anser sig några öststatsmänniskor att det det är värt att såga av benen och sälja på hemmaplan hos någon obskyr skrothandlare där ingen ens kommer fråga vart det kommer ifrån utan bara betala ut pengar.

Värde på brons enligt nedan. Vad kan gässen och pojken ha vägt? Hur många kronor blir det till kaffekassan?
Brons 50-60 SEK/KG

Det måste vara en riktigt DNA skadad pissluffare som gjort det där. Det blir inga stora pengar av det hur man än gör, däremot är det stora skador på kulturarv.
Öststatsmänniskor? Gör du detta i Polen eller Tjeckien och bli påkommen, så lär du få så in åt helvete med stryk + rövknullad i fängelset. Låter som att problemet stavas med Z.

Jag fattar att man tog ner Judas-Zlatan, men det hade helt andra orsaker än att man ville åt brons. Här är det bara ren vandalism av skånskt kulturarv.
Citera
2025-04-25, 13:31
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Det måste vara en riktigt DNA skadad pissluffare som gjort det där. Det blir inga stora pengar av det hur man än gör, däremot är det stora skador på kulturarv.
Öststatsmänniskor? Gör du detta i Polen eller Tjeckien och bli påkommen, så lär du få så in åt helvete med stryk + rövknullad i fängelset. Låter som att problemet stavas med Z.

Jag fattar att man tog ner Judas-Zlatan, men det hade helt andra orsaker än att man ville åt brons. Här är det bara ren vandalism av skånskt kulturarv.

Tyvärr tror jag aldrig vi kommer få veta vart statyerna tagit vägen då de kommer säljas på vikt i annat land och som du säger, ge pissepengar till en pissluffare.
Inte omöjligt att det handlar om Z-folk.
Citera
2025-04-25, 14:12
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Tyvärr tror jag aldrig vi kommer få veta vart statyerna tagit vägen då de kommer säljas på vikt i annat land och som du säger, ge pissepengar till en pissluffare.
Inte omöjligt att det handlar om Z-folk.

Jag hoppas att du har fel, men tyvärr tror jag att det är så som du skriver.
En alternativ förklaring kan vara någon som hatar Sverige som land (förekommer en del sådana figurer i Malmö) och vill förstöra kulturarv, men det låter rätt långsökt.
Tyvärr är nog din förklaring den mest sannolika.
Citera
2025-04-25, 19:43
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Jag hoppas att du har fel, men tyvärr tror jag att det är så som du skriver.
En alternativ förklaring kan vara någon som hatar Sverige som land (förekommer en del sådana figurer i Malmö) och vill förstöra kulturarv, men det låter rätt långsökt.
Tyvärr är nog din förklaring den mest sannolika.

Något sånt här gör man inte för att man hatar sverige utan detta görs för att sälja och tjäna en hacka.
Folk som förstör konstverk och statyer är något jag aldrig förstått mig på.
Citera
2025-04-25, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Fan vad tragiskt. Bra att de förklarar, för lätt annars tro det ingår i konsten som det nu ser ut om man bara ser det på plats. Varför inte sälja såna här, för att samla in pengar till restaureringen?

Vad är det som är så tragiskt att kriminella tar allt som går att ta loss?
Folk ville ju ha öppna gränser o kriminalitet.
NJUT FÖR FAN!

Det går alltid att bygga en ny staty av Nils Holgerssons resor.
Det höjer dessutom BNP om den hela tiden blir stulen=WIN-WIN
Citera
2025-04-25, 23:04
Avstängd
TheGretaResets avatar
Snart i en vit skåpbil nära dig
Citera
2025-04-25, 23:08
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Något sånt här gör man inte för att man hatar sverige utan detta görs för att sälja och tjäna en hacka.
Folk som förstör konstverk och statyer är något jag aldrig förstått mig på.

Nej vi får hoppas att det inte är så, men tyvärr finns det för mycket krafter i Sverige som hatar landet som ger dem en fantastisk möjlighet.
Om det visar sig vara Z, så hoppas jag tamefan att Malmö kommun inte hissar upp Z-flaggan den 8 april 2026 och kanske lite år därefter. Men det är ju som sagt ett önsketänkande från min sida. Vi vet ju hur det annars funkar.
Citera
2025-04-25, 23:16
Medlem
53....so whats avatar
Finns ju massor av konstverk i brons runt om i vårt land.
Kan vi se kommunerna sätta upp övervakningskameror och larm nu i våra parker.
Knappast, inte faan vill de konfroteras med de förmodade metalltjuvarna.
Hur går det för SJ eller Banverket? Där försvinner åtskilligt varja år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in