• 1
  • 2
2025-04-25, 08:35
Medlem
oldtimedrunks avatar
r inte direkt insatt men tycker det lter otroligt att ett gng kvinnor helt pltsligt bara kan ka upp i rymden nr det krvs ratal av trning och att vnja sig vid g-kraften i vanliga fall. Nasa kunde inte hmta hem sina astronauter utan musken fick gra det. Det verkar ocks som raketerna brinner upp titt som ttt.
Som sagt har ingen kunskap om detta och undrar om Katys rymdresa r mindre komplicerad n andra rymdresor med proffs?
r detta mjligt? Diskutera serist och hll god ton.
Citera
2025-04-25, 09:05
Medlem
manfalangs avatar
Du tnker kanske p mnresa? Hr var det vl bara typ upp och ner, lite som flygplan men hgre upp ifrn jorden? Man br nog vara ngolunda vltrnad men inte p det sttet som en mnresa.

Inte vrre G-kraft n bergochdalbana.
Citera
2025-04-25, 09:18
Medlem
De var viktlsa i typ, 20minuter? Kommer inte ihg exakt men det var knappast ngon "rymdresa" i dess fulla bemrkelse. Precis som Bezos och de andra rika oligarkerna. De ltsas vara astronauter nr de bara r turister som plaskar lite p stranden, s att sga.

Ingen direkt nyhet att de rikaste r helt verklighetsfrnkopplade dock.
Citera
2025-04-25, 09:20
Avstngd
Severlohs avatar
Hon, och alla andra kvinnor, gjorde absolut ingenting. Raketen fjrrstyrdes frn marken. De hade kunnat skicka upp ett gng schimpanser.
Citera
2025-04-25, 09:36
Medlem
FlyboySevens avatar
Folk p YouTube r jtteupprrda.

Mest fr att ngon i gruppen kallade sig astronaut.
(Hon sade i fr sig: jag kan knappt frst att jag r astronaut nu.)

Men folk r upprrda fr att tjejerna agerar som att de gjort en bedrift.

De har blivit astronauter och s gr de detta till en kvinnosak.
Som att detta r en seger fr kvinnor.
Vi r kvinnor och vi har lyckats ka upp i rymden och blivit astronauter.

Skillnaden hade varit om de hade varit mer dmjuka i sin framtoning.
Kanske sjlva ppekat flera gnger att de bara r rymdturister och att de verkligen r tacksamma fr att de har ftt mjligheten att uppleva detta.

Men nu har de i intervjuer agerat som att de har lyckats med detta, som en bedrift de sjlva har stadkommit.

Det knns som att de tycker att detta handlar om dem sjlva helt enkelt.

Det fr folk att se rtt
Senast redigerad av FlyboySeven 2025-04-25 kl. 09:41.
Citera
2025-04-25, 09:51
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Folk p YouTube r jtteupprrda.

Mest fr att ngon i gruppen kallade sig astronaut.
(Hon sade i fr sig: jag kan knappt frst att jag r astronaut nu.)

Men folk r upprrda fr att tjejerna agerar som att de gjort en bedrift.

De har blivit astronauter och s gr de detta till en kvinnosak.
Som att detta r en seger fr kvinnor.
Vi r kvinnor och vi har lyckats ka upp i rymden och blivit astronauter.

Skillnaden hade varit om de hade varit mer dmjuka i sin framtoning.
Kanske sjlva ppekat flera gnger att de bara r rymdturister och att de verkligen r tacksamma fr att de har ftt mjligheten att uppleva detta.

Men nu har de i intervjuer agerat som att de har lyckats med detta, som en bedrift de sjlva har stadkommit.

Det knns som att de tycker att detta handlar om dem sjlva helt enkelt.

Det fr folk att se rtt
Finns massor med hysteriskt roliga memes om detta, ett av mina favoriter r att Kate har sttt i en vattenpl och nu kallar sig fr djuphavsdykare.

Det r lnge sedan "kvinnor kan" blev fullstndigt uttjatat och urvattnat, numer r det snarare ett bevis att dom inget kan utan att verdriva sina bedrifter.
Citera
2025-04-25, 09:57
Medlem
kalkryggars avatar
Visst r det lite roligt med alla hn. Fr de framstr som att de r lite extra bara fr att de lyckades sitta i en burk som skts upp lite hgre n vad flygplan normalt frdas.

Skulle man sjlv ftt ka med dr s hade man vl antagligen tyckt att det vore en fantastisk upplevelse. Men jag hade vl kanske inte spritt till vrlden att jag var lite mer speciell bara fr det. Fr de nrmaste kanske man hade varit i eld lgor ngra dagar. Sen hade man sett hur sjuk vrlden r som vanligt igen.
Citera
2025-04-25, 10:03
Medlem
FlyboySevens avatar
Ja de r roliga.

Katy fick visa sin nya konsertturnplan i rymden ocks.

Allt framstr som att det bara handlar om henne.

Men jag tror hon egentligen uppskattade allt och tyckte det var fantastiskt.

Men sedan handlade det bara om hennes nya konserter tydligen
Senast redigerad av FlyboySeven 2025-04-25 kl. 10:10.
Citera
2025-04-25, 10:05
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Finns massor med hysteriskt roliga memes om detta, ett av mina favoriter r att Kate har sttt i en vattenpl och nu kallar sig fr djuphavsdykare.

Det r lnge sedan "kvinnor kan" blev fullstndigt uttjatat och urvattnat, numer r det snarare ett bevis att dom inget kan utan att verdriva sina bedrifter.

Ja de r roliga
Citera
2025-04-25, 10:28
Medlem
Trots allt, mycket stora risker med att ge sig upp i rymden med denna typ av farkoster. Mnga har sprngts eller strtat i samband med frderna. De visste nog inte riktigt vad de gav sig in p, lyssnade bara p pep-talk frn fretrdarna fr spektaklet. Rymdkapseln var mer som ett vxthus n de tidigare som liknade kassaskp. Inga riktiga rymddrkter utan dressade i designklder.
De hade tur i och med att det gick bra den hr gngen men de utsatte sig verkligen fr en stor risk fr att d. Hoppas att det inte blir fler sdana hr "amatr"-resor!
Senast redigerad av brakfesten009 2025-04-25 kl. 11:00.
Citera
2025-04-25, 10:46
Avstngd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Trots allt, mycket stora risker med att ge sig upp i rymden med denna typ av farkoster. Mnga har sprngts eller strtat i samband med frderna. De visste nog inte riktigt vad de gav sig in p, lyssnade bara p pep-talk frn fretrdarna p spektaklet. Rymdkapseln var mer som ett vxthus n de tidigare som var mer som kassaskp. Inga riktiga rymddrkter utan dressade i designklder.
De hade tur i och med att det gick bra den hr gngen men de utsatte sig verkligen fr en stor risk fr att d. Hoppas att det inte blir fler sdana hr "amatr"-resor!

I vilket scenario hade en rymddrkt gjort ngon skillnad? Det finns en anledning till att de inte hade det.
Citera
2025-04-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Visst r det lite roligt med alla hn. Fr de framstr som att de r lite extra bara fr att de lyckades sitta i en burk som skts upp lite hgre n vad flygplan normalt frdas.

Flygplan frdas normalt p en hjd av 8 till 10 km ver havsytan. Kate Perry & Co kom faktiskt, ven om resan var kort, ver Kalman-linjen vid 100 km, dr grnsen mot rymden brukar definieras.

Fast Christer Fuglesang och Marcus Wandt tog sig ju nda upp till ISS, p 400 km hjd.

Viktls kan man ocks bli i ett plan i fritt fall, men folk som r med om det brukar krkas. Detta syntes inte ngot spr av hos Bezos fem kvinnor, kanske de snyggade till sig innan de steg ut ur kapseln?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in