Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-25, 18:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jymdjaket
Ska man vara lite konspiratorisk så upplever jag en våg av sånt här online på sistone. Europa är kört och inte värt att försvara längre. Vem vill dö för kräken i ledningen? Ser det på engelska också. Luktar vodka.

Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Nej det är inte konspirationsteorier. Bekräftat sedan länge av Säpo mfl att Ryssland bedriver påverkasoperationer i Sverige. Jag själv extrapolerar och ser detta på flashback varje dag.

Det är en VÄLDIGT tydlig våg av "Sverige är inte värt att försvara [bättre att låta Ryssland ta Sverige]"-inlägg.

Det florerar förstås sådanna åsikter bland mindre begåvade svenskar men det är en liten låga som ryska troll häller bensin på.

TS inte minst. Trådtiteln "Statens överlevnad det viktiga - du kan offras" är en grav misrepresentation av försvarsministern.

Givetvis är det en ren konspirationsteori att politiskt missnöje med Sveriges politik t ex på invandringsområdet eller EU har koppling till/är styrt av främmande makt. Det är ett genuint missnöje och har absolut inte med propaganda att göra.

Er inställning och låtsade bekymmer för det här är däremot en form av politisk propaganda genom guilt by association och påhittad desinformation av likasinnade, säkert även det utan en styrande kraft bakom.

Hur stort detta missnöje med staten egentligen är är däremot en annan fråga. De flesta röstar trots allt på traditionella partier - än så länge, även om starka tendenser finns till en förändring gällande det i Europa.

Ytterligare än annan fråga är försvarsviljan och dess vilken mån den påverkas av en försvagad nationalstat och mäktigare EU och andra saker i samhället som en minskad solidaritet, vilja att offra sig för ett ideal och minskad nationalism och känsla av samhörighet med den svenska staten, folket och nationen.
Citera
2025-04-25, 18:30
Vi har fler fiender som representerar och "styr" vårat land än vad vi har fiender utifrån. Om staten slänger en automatkarbin i mina händer så får iallafall Reinfeldt första magasinet i kroppen om jag hittar honom. Alla asylvurmare och skatterövande politiker kommer ligga risigt till
Citera
2025-04-25, 18:41
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
Vi har fler fiender som representerar och "styr" vårat land än vad vi har fiender utifrån. Om staten slänger en automatkarbin i mina händer så får iallafall Reinfeldt första magasinet i kroppen om jag hittar honom. Alla asylvurmare och skatterövande politiker kommer ligga risigt till

Japp så är det. Man gapar och skriker över ryssen 24/7 men det inre hotet är den verkliga faran. Vår regering håller på att sälja ut oss totalt.
Citera
2025-04-25, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
30% av Sveriges befolkning är idag utlänningar. 3 miljoner människor. Flertalet har dubbla medborgarskap gissar jag.

Dessa har mycket liten lojalitet med Sverige, för flertalet saknar allt det som överhuvudtaget bygger lojalitet till ett land.

De skulle förmodligen lämna Sverige och återvända till hemländer om de bedömde att Sverige inte längre kan erbjuda det som fick dom att resa hit med falska pass och falska asyl berättelser: pengar.

Men såvida de inte lämnar landet, så blir frågan vilken funktion de skulle ha vid ett försvar av landet.

Svenska män har i decennier betraktats som en andra klassens medborgare, föraktade av samhället, av kulturen, av kvinnor. Så dessa har inte längre någon som helst skyldighet att offra sig för en nation som inte skapat mycket goda förutsättningar för alla män att 1) bilda familj med lojal hustru 2) äga sitt boende 3) bygga upp ett gott rikt tillfredsställelse liv.

Köp en ryggrad!

Varför skulle en svensk man inte ha förutsättningar att bilda familj, äga ett boende, ha en lojal partner osv?

Jag är svensk och man. Jag tjänar bättre än iaf 95% av män med utländsk bakgrund. Jag har partner, barn och äger både min bostad samt ett sommarboende. Och att någon svensk man inte skulle haft eller har samma förutsättningar som jag att skaffa dessa saker, är bara BS. Om du inte är där än så skärp till dig. Bara du kan skapa ett bra liv åt dig själv.

Och ett tips. Att tycka synd om sig själv är det få kvinnor som går igång på.
Citera
2025-04-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://samnytt.se/forsvarsministern-statens-overlevnad-det-viktiga-du-kan-offras

[b]

Så försvarsministern erkänner att om kriget kommer så sitter han själv i ett bergrum någonstans?

Hur har Pål tänkt att göra med alla invandrare som kommit hit? Gäller även detta för dessa? Lycka till, säger jag till herr Pål.

Är du född igår eller? Det här är normalt i ett Demokratiskt samhälle. Värnplikt och allt sådant där du vet. Krigslagar och annat.
Citera
2025-04-25, 19:08
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://samnytt.se/forsvarsministern-statens-overlevnad-det-viktiga-du-kan-offras

[b]

Så försvarsministern erkänner att om kriget kommer så sitter han själv i ett bergrum någonstans?

Hur har Pål tänkt att göra med alla invandrare som kommit hit? Gäller även detta för dessa? Lycka till, säger jag till herr Pål.
Naturligtvis gäller detta även "invandrarna"!

Det är mot den bakgrunden samhället i nutid, sekund för sekund, skall stresstesta invandrade individens lojalitet till riket Sverige.

Finns brister skall dessa upptäckas under dessa "sekunder" av stresstest. Individen ifråga som uppvisar lojalitetsproblem, utvisas, om svenskt medborgarskap finns – avkragas medborgarskap och utvisas.

Det handlar inte om ursprung, hudfärg eller namn.
Det handlar om hållning. Om värderingar. Om vilja att vara en del av det svenska samhällsbygget – inte bara ta del av dess resurser.

Lojalitet är inte en känsla – det är handling.
Respekt för lagarna. Bidrag till samhällsnyttan. Avståndstagande från extremism, klankultur och parallella normsystem.
Att stå upp för Sverige – när det blåser.

Den som hellre sluter sig i sina gamla strukturer, vägrar anpassning, ifrågasätter landets principer men kräver skydd och bidrag – ska inte bli kvar.
Inte i förorten. Inte i systemet. Inte i Sverige.

Medborgarskap ska vara ett kontrakt – inte ett klippkort.
Och bryter man det kontraktet, så går man.
Det är inte grymhet – det är rättvisa.
Citera
2025-04-25, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Förväntar han även att svenskar ska försvara staten lika bra som den försvarat svenskar och deras intressen? I såfall kanske svenskarna skulle gå över till fiendens sida..
Det kommer förstås inte på fråga men jag hoppas och tror att svaret endast är raljant och eller infantilt.

Det är klart att alla svenskar dvs med svenskt medborgarskap ska försvara Sverige med den äran.

Att utlänningar inte behöver det ser jag som en fördel. Dock kommer det nog skapas utlänningsbataljoner eller i mindre grupperingar då det kommer finnas utlänningar som vill försvara Sverige och det finns många anledningar till det.

Det som så många korkade inte ens tänker på är att finns förstås utlänningar med åsikter döhhh. Jo, faktiskt, då dessa korkade som förstås inte tänker på att det förstås också beror på Vem som anfaller Sverige.

Där finns det utlänningar som likt många svenskar hatar aggressorn och med det mer än gärna hjälper till att försvara. Sen finns det även utlänningar som inte vill hjälpa till likt många äkt-svenskar som är medlöpare, facist-troll, putler-älskare, övriga fegisar mm som inte vill försvara fäderneslandet.

Utlänningarna är jag osäker på hur de hanteras men svenska medborgare fängslas och med all rätt avrättas.

Att ledningen av försvaret sitter i ett bergrum anser jag är självklart.

Tycker TS att dem ska stå på Göta Platsen alt. Sergels torg? Tänk om, tänk rätt.
Citera
2025-04-25, 19:12
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Dummaste jag hört. Staten skiter fullständigt i svenskar och importerar gärna en massa våldsamma män från tredje världen som får plundra, våldta och mörda oss mer eller mindre utan straff.
Ja precis, så jag tänker inte offra mig och skydda förädarna. Staten skyddar ju inte oss när dom låter den grova brottsligheten ta över.
Citera
2025-04-25, 19:13
Medlem
Man skyddar ju först och främst sin familj, äganderätt osv. och det gör man bäst genom att hålla ryssen (eller vilka som nu kommer) på behörigt avstånd. Det är därför man bör skicka så mycket materiell som möjligt till Ukraina just nu. Men om de ändå kommer hit är det ingen bra idé att vänta tills de är precis i ens eget närområde.

Att man skyddar skräpmänniskor som feminister etc samtidigt är beklagligt men har alltid varit verkligheten. De kommer vi får en utmärkt chans att ta itu med efteråt.
Senast redigerad av LetMomSleep 2025-04-25 kl. 19:16.
Citera
2025-04-25, 19:57
Medlem
jymdjakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Givetvis är det en ren konspirationsteori att politiskt missnöje med Sveriges politik t ex på invandringsområdet eller EU har koppling till/är styrt av främmande makt. Det är ett genuint missnöje och har absolut inte med propaganda att göra.

Er inställning och låtsade bekymmer för det här är däremot en form av politisk propaganda genom guilt by association och påhittad desinformation av likasinnade, säkert även det utan en styrande kraft bakom.

Hur stort detta missnöje med staten egentligen är är däremot en annan fråga. De flesta röstar trots allt på traditionella partier - än så länge, även om starka tendenser finns till en förändring gällande det i Europa.

Ytterligare än annan fråga är försvarsviljan och dess vilken mån den påverkas av en försvagad nationalstat och mäktigare EU och andra saker i samhället som en minskad solidaritet, vilja att offra sig för ett ideal och minskad nationalism och känsla av samhörighet med den svenska staten, folket och nationen.

Motståndet mot till exempel massinvandring är i grunden organiskt. Inget fan själv. Mer att man utnyttjar och trycker på känsliga punkter i så fall. Elda på tills folk tycker att Sverige och Europa är i totalt förfall och inte ens värda att försvara.

En annan grej man kan göra parallellt är att se till invandringskritiska partier är så ryssvänliga som möjligt, så att en röst mot invandring blir en röst som gynnar Ryssland. Svårt att se en logisk koppling mellan att vilja ha färre invandrare och att digga Ryssland annars. Lyckligtvis har Jimmie inte låtit sig påverkas i så fall. Nyare partier kanske är känsligare.

Om det ligger något i det så tycker jag strategin i Danmark verkar effektivast: När "vanliga" partier som Socialdemokratiet ställer om till att bli invandringskritiska så försvinner poängen med missnöjespartierna. De flesta vill bara ha mindre invandring. Rysslandsvurmen och kulturkriget är bara något som ofta följer med.
Citera
2025-04-25, 20:28
Medlem
Finns det plats i bergrummet för en annan också? Inte? Jag är inte så förvånad.
Citera
2025-04-25, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Man skyddar ju först och främst sin familj, äganderätt osv. och det gör man bäst genom att hålla ryssen (eller vilka som nu kommer) på behörigt avstånd. Det är därför man bör skicka så mycket materiell som möjligt till Ukraina just nu. Men om de ändå kommer hit är det ingen bra idé att vänta tills de är precis i ens eget närområde.

Att man skyddar skräpmänniskor som feminister etc samtidigt är beklagligt men har alltid varit verkligheten. De kommer vi får en utmärkt chans att ta itu med efteråt.
Vad hjälper det att skicka skit till Ukraina? Tänk om ryssen kommer från norr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in