Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-25, 08:24
https://samnytt.se/forsvarsministern-statens-overlevnad-det-viktiga-du-kan-offras

Citat:
När krigshotet ökar rustar Sverige upp sitt försvar, men vad betyder det för vanliga medborgare? Försvarsminister Pål Jonson (M) uttrycker saken tydligt i en medieintervju.

Det är i ett färskt avsnitt av GP:s politikpodd Makten som Jonsson klargör att i händelse av krig vänds principen om att statens främsta uppgift är att skydda medborgarna på ända. Då är det i stället medborgarnas plikt att skydda staten – med sina liv om så behövs.

– Om det värsta skulle hända är det en risk att jag sitter i ett bergrum någonstans.

– Vid fred så finns staten här för att skydda oss. Men vid krig, då är det viktigare att staten och Sverige överlever, klargör han.

Så försvarsministern erkänner att om kriget kommer så sitter han själv i ett bergrum någonstans?

Hur har Pål tänkt att göra med alla invandrare som kommit hit? Gäller även detta för dessa? Lycka till, säger jag till herr Pål.
Senast redigerad av Zeusy 2025-04-25 kl. 08:27.
Citera
2025-04-25, 09:02
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Förväntar han även att svenskar ska försvara staten lika bra som den försvarat svenskar och deras intressen? I såfall kanske svenskarna skulle gå över till fiendens sida..
Citera
2025-04-25, 09:13
Medlem
Ganska sorgligt att han uttrycker sig så. Om han ändå bara sa "Jag slåss självklart för landet och föväntar mig att andra gör likadant" så hade han inte fått skit för det, även om han ljugit.

Sen undrar jag vad "invandrare" har med saken att göra. Vad menar du "hur har han tänkt göra med de"?
Citera
2025-04-25, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious

Sen undrar jag vad "invandrare" har med saken att göra. Vad menar du "hur har han tänkt göra med de"?

30% av Sveriges befolkning är idag utlänningar. 3 miljoner människor. Flertalet har dubbla medborgarskap gissar jag.

Dessa har mycket liten lojalitet med Sverige, för flertalet saknar allt det som överhuvudtaget bygger lojalitet till ett land.

De skulle förmodligen lämna Sverige och återvända till hemländer om de bedömde att Sverige inte längre kan erbjuda det som fick dom att resa hit med falska pass och falska asyl berättelser: pengar.

Men såvida de inte lämnar landet, så blir frågan vilken funktion de skulle ha vid ett försvar av landet.

Svenska män har i decennier betraktats som en andra klassens medborgare, föraktade av samhället, av kulturen, av kvinnor. Så dessa har inte längre någon som helst skyldighet att offra sig för en nation som inte skapat mycket goda förutsättningar för alla män att 1) bilda familj med lojal hustru 2) äga sitt boende 3) bygga upp ett gott rikt tillfredsställelse liv.
Senast redigerad av PetterRetard 2025-04-25 kl. 10:03.
Citera
2025-04-25, 10:02
Avstängd
Severlohs avatar
Ja det är klart att de ser det så, men han är ganska dum som säger det. Det är inte så att staten arbetar för folkets (inte det svenska åtminstone) intressen ens i fredstid, så varför skulle vi försvara dem i krigstid?
Citera
2025-04-25, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
30% av Sveriges befolkning är idag utlänningar. 3 miljoner människor. Flertalet har dubbla medborgarskap gissar jag.

Dessa har mycket liten lojalitet med Sverige, för flertalet saknar allt det som överhuvudtaget bygger lojalitet till ett land.

De skulle förmodligen lämna Sverige och återvända till hemländer om de bedömde att Sverige inte längre kan erbjuda det som fick dom att resa hit med falska pass och falska asyl berättelser: pengar.

Men såvida de inte lämnar landet, så blir frågan vilken funktion de skulle ha vid ett försvar av landet.

Svenska män har i decennier betraktats som en andra klassens medborgare, föraktade av samhället, av kulturen, av kvinnor. Så dessa har inte längre någon som helst skyldighet att offra sig för en nation som inte skapat mycket goda förutsättningar för alla män att 1) bilda familj med lojal hustru 2) äga sitt boende 3) bygga upp ett gott rikt tillfredsställelse liv.

Måste säga att du antar en hel del saker men det förvånar mig inte med tanke på hur du skriver. Har du några belägg för detta eller är det draget ur röven precis som det mesta här på FB?

Detta är så klassiskt incel att det inte finns. "Lojal hustru till alla män" och "invandrarnas fel" är så jävla bullseye.

Jag vill dock inte anta för mycket av enbart ett inlägg så du kanske kan beskriva lite mer av hur du fick den bild du fått av invandrare samt varför du tycker att "svenska män" har rätt till "lojala hustrun" (vad nu det innebär)?
Citera
2025-04-25, 10:24
Medlem
Det kan inte vara någon som är förvånad???

Under många år/decennier har det varit uppenbart att svenskar, speciellt män endast existerar för att upprätthålla staten, politiker samt myndigheter. Finns inga som helst tecken på att "vi" är av värde för staten när det bränner till och kommer få hjälp. Bara beklagligt att man behöver bidra till skiten. Däremot är det lite intressant att man som minister inte tänker efter och svarar på ett mer "socialt acceptabelt vis" även om det är skönt att äcklena börjar svara lite mer ärligt.
Citera
2025-04-25, 11:26
Medlem
pn222jws avatar
L'État, c'est moi. Som Solkungen i Frankrike sa 'staten - det är jag'...och ministern har ju formellt rätt - 349 "är" Sverige.
Citera
2025-04-25, 11:38
Medlem
Är det nån som har haft en annan uppfattning om hur det funkar? Det finns kungar och slavar, så har det var sen människan föddes och kommer fortsätta vara så tills vi inte finns längre.

En människa som tillåter att staten skickar iväg han att dö.. Han förtjänar det som slaven han är. Sverige är ingen nation, det är ett aktieföretag. Och om du tar upp vapen för att skydda ett företag så förtjänar du ditt öde.

Man skyddar sitt hem och dess närområde, inget annat. Vill politikerna kriga så får de använda sina egna barn och barnbarn.
Citera
2025-04-25, 11:42
Medlem
barkenarots avatar
Citat:

Ja, de har inte så mycket lojalitet till svenskar, till svensk kultur eller blodslinjer, men Pål Jonson sa "staten", och just staten har de skäl att försvara eftersom det var den som tillät dem att komma till Sverige och, i många fall, leva relativt gott på svenskars bekostnad. Skulle Sverige invaderas av främmande makt är det sannolikt att den möjligheten elimineras.
Citera
2025-04-25, 11:58
Medlem
Arnstads avatar
Citat:

De flesta människor på jorden bor inte i nationalstater. Tills för kanske trettio år sedan så bodde åtminstone vi i Europa i nationalstater som sedan dess försvagats enormt. Nationalstaten är iden om att varje folk, nation, har rätt till sin egen utveckling i sin ödesgemenskap där staten är den som ska sörja för folkets bästa och där staten är folkets redskap som styrs genom den politik som kommer till uttryck. De som invandrat hit har ingen uppfattning om nationalstatens syfte och funktion och har heller ingen lojalitet till den. Varför skulle de ha det? De har ju inga egna nationalstater och nu är deras funktion att rasera vår även om de inte kommit hit i det syftet.

Att politiker inte begriper att staten är till för medborgarna i stället för tvärt om ger inget som bättrar på försvarsviljan. Det är högst berättigat att ställa frågan vad det är som ska försvaras?
Citera
2025-04-25, 12:05
Citat:
Vid fred så finns staten här för att skydda oss.

Dummaste jag hört. Staten skiter fullständigt i svenskar och importerar gärna en massa våldsamma män från tredje världen som får plundra, våldta och mörda oss mer eller mindre utan straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in