2025-04-25, 03:55
Medlem
morgonstjaernans avatar
Vad finns det för motorcyklar snarlika Ducati Monster? Någon fördel/nackdel med respektive modell?

Någon med mer erfarenhet får gärna berätta hur de är att köra och ta hand om.
Citera
2025-04-25, 05:17
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Vad finns det för motorcyklar snarlika Ducati Monster? Någon fördel/nackdel med respektive modell?

Någon med mer erfarenhet får gärna berätta hur de är att köra och ta hand om.

Det är ju en väldigt bred fråga. Pratar vi Monster 821? 1200? Är det en naken hoj med liknande körställning och prestanda är väl Triumph Street Triple, Yamaha MT09 och KTM 690 / 790 något att kolla på. Ska det vara en 90-graders v-twin finns ju gamlingarna Suzuki TL 1000 och Honda VTR. Just VTR är en hoj jag kört en hel del, även om det var några år sen senast. Väldigt trevlig motor, bra allroundhoj.
Citera
2025-04-25, 08:36
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Du har nog läst det här redan, men de är lite speciella med sin "Desmomotor". Det innebär att mer komplex topp med kam-profiler både för öppning och stängning av ventiler, egentligen en utdaterad lösning som de redan håller på att fasa ut på t.ex. Ducati Scrambler.

Innebär i praktiken att det kräver massa extra tid och verktyg för ventiljustering, eller om du inte vill göra det själv att service blir lite dyrare och att du har färre mekaniker att välja på som kan göra det.

Har aldrig kört en, men har kört andra Ducatis och de är definitivt "specielle" på ett bra sätt, häftiga hojjar att köra med gött ljud och som vänder blickar.

Nackdelen är väl att de är dyra och lite krångligare än sina japanska motsvarigheter.

Som tidigare nämner så är väl MT-09 och Street Triple bra alternativ, inte lika häftiga kanske men med bättre rykte.
Citera
2025-04-25, 09:15
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Om det är en lite äldre variant av Monster som du är sugen på, typ M620, skulle jag tipsa om Suzuki SV650. Körde en sån på en MC-lektion, och tyckte att den var riktigt bra.

Finns 4 generationer så vitt jag vet om man räknar med Gladiusen, inte jättestor skillnad prestandamässigt mellan åren men första har förgasare etc. medans de nyare har ABS, insprutning och lite andra goa moderniteter.

SV650 är GRYM om man är intresserad av bra handling
Citera
2025-04-25, 21:19
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det är ju en väldigt bred fråga. Pratar vi Monster 821? 1200? Är det en naken hoj med liknande körställning och prestanda är väl Triumph Street Triple, Yamaha MT09 och KTM 690 / 790 något att kolla på. Ska det vara en 90-graders v-twin finns ju gamlingarna Suzuki TL 1000 och Honda VTR. Just VTR är en hoj jag kört en hel del, även om det var några år sen senast. Väldigt trevlig motor, bra allroundhoj.
Kollade bara årsmodell 2025 av Ducati Monster på nätet och där stod det att den bara väger 166 kg osäker på vilken modell men det låter ju väldigt lite jämfört med de modellerna du nämner.
Citera
2025-04-26, 03:18
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Du har nog läst det här redan, men de är lite speciella med sin "Desmomotor". Det innebär att mer komplex topp med kam-profiler både för öppning och stängning av ventiler, egentligen en utdaterad lösning som de redan håller på att fasa ut på t.ex. Ducati Scrambler.

Innebär i praktiken att det kräver massa extra tid och verktyg för ventiljustering, eller om du inte vill göra det själv att service blir lite dyrare och att du har färre mekaniker att välja på som kan göra det.

Har aldrig kört en, men har kört andra Ducatis och de är definitivt "specielle" på ett bra sätt, häftiga hojjar att köra med gött ljud och som vänder blickar.

Nackdelen är väl att de är dyra och lite krångligare än sina japanska motsvarigheter.

Som tidigare nämner så är väl MT-09 och Street Triple bra alternativ, inte lika häftiga kanske men med bättre rykte.
Tror du Ducati lär göra något radikalt annorlunda med deras Monsterhojar också så småningom i så fall?
Citat:
Om det är en lite äldre variant av Monster som du är sugen på, typ M620, skulle jag tipsa om Suzuki SV650. Körde en sån på en MC-lektion, och tyckte att den var riktigt bra.

Finns 4 generationer så vitt jag vet om man räknar med Gladiusen, inte jättestor skillnad prestandamässigt mellan åren men första har förgasare etc. medans de nyare har ABS, insprutning och lite andra goa moderniteter.

SV650 är GRYM om man är intresserad av bra handling
Jag har inte bestämt mig riktigt. Funderar på om jag ska börja med en lite äldre och sen ge mig på en ny om jag tycker det är tillräckligt kul och intressant.
Citera
2025-04-27, 17:48
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Tror du Ducati lär göra något radikalt annorlunda med deras Monsterhojar också så småningom i så fall?

Vad menar du med detta? Om jag tror att de ska fasa ut Desmon på monster?
Citera
2025-04-27, 17:50
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Vad menar du med detta? Om jag tror att de ska fasa ut Desmon på monster?
Ja precis.
Citera
2025-04-27, 18:15
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ja precis.

Svårt att säga, det är ett företag som verkar gilla att gå sin egen väg...
Tror inte man ska vänta ut att Desmomotorn dör för att köpa ducati, de kommer på andra sätt att göra sina mc:ar komplicerade...
Citera
2025-07-13, 14:16
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Svårt att säga, det är ett företag som verkar gilla att gå sin egen väg...
Tror inte man ska vänta ut att Desmomotorn dör för att köpa ducati, de kommer på andra sätt att göra sina mc:ar komplicerade...
Är de dyrare i drift rent generellt än andra märken också då eller?
Citera
2025-09-03, 00:41
Medlem
Cagiva Raptor är väldigt lik Ducati Monster. Ram, bromsar och fjädringskomponenter är av samma kvalitet. Men motorn är från Suzuki TL1000 (V-twin - 1000cc) jag tror den är på 111 hk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in