2025-04-25, 03:55
Medlem
morgonstjaernans avatar
Vad finns det fr motorcyklar snarlika Ducati Monster? Ngon frdel/nackdel med respektive modell?

Ngon med mer erfarenhet fr grna bertta hur de r att kra och ta hand om.
Citera
2025-04-25, 05:17
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morgonstjaernan
Vad finns det fr motorcyklar snarlika Ducati Monster? Ngon frdel/nackdel med respektive modell?

Ngon med mer erfarenhet fr grna bertta hur de r att kra och ta hand om.

Det r ju en vldigt bred frga. Pratar vi Monster 821? 1200? r det en naken hoj med liknande krstllning och prestanda r vl Triumph Street Triple, Yamaha MT09 och KTM 690 / 790 ngot att kolla p. Ska det vara en 90-graders v-twin finns ju gamlingarna Suzuki TL 1000 och Honda VTR. Just VTR r en hoj jag krt en hel del, ven om det var ngra r sen senast. Vldigt trevlig motor, bra allroundhoj.
Citera
2025-04-25, 08:36
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Du har nog lst det hr redan, men de r lite speciella med sin "Desmomotor". Det innebr att mer komplex topp med kam-profiler bde fr ppning och stngning av ventiler, egentligen en utdaterad lsning som de redan hller p att fasa ut p t.ex. Ducati Scrambler.

Innebr i praktiken att det krver massa extra tid och verktyg fr ventiljustering, eller om du inte vill gra det sjlv att service blir lite dyrare och att du har frre mekaniker att vlja p som kan gra det.

Har aldrig krt en, men har krt andra Ducatis och de r definitivt "specielle" p ett bra stt, hftiga hojjar att kra med gtt ljud och som vnder blickar.

Nackdelen r vl att de r dyra och lite krngligare n sina japanska motsvarigheter.

Som tidigare nmner s r vl MT-09 och Street Triple bra alternativ, inte lika hftiga kanske men med bttre rykte.
Citera
2025-04-25, 09:15
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Om det r en lite ldre variant av Monster som du r sugen p, typ M620, skulle jag tipsa om Suzuki SV650. Krde en sn p en MC-lektion, och tyckte att den var riktigt bra.

Finns 4 generationer s vitt jag vet om man rknar med Gladiusen, inte jttestor skillnad prestandamssigt mellan ren men frsta har frgasare etc. medans de nyare har ABS, insprutning och lite andra goa moderniteter.

SV650 r GRYM om man r intresserad av bra handling
Citera
2025-04-25, 21:19
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Det r ju en vldigt bred frga. Pratar vi Monster 821? 1200? r det en naken hoj med liknande krstllning och prestanda r vl Triumph Street Triple, Yamaha MT09 och KTM 690 / 790 ngot att kolla p. Ska det vara en 90-graders v-twin finns ju gamlingarna Suzuki TL 1000 och Honda VTR. Just VTR r en hoj jag krt en hel del, ven om det var ngra r sen senast. Vldigt trevlig motor, bra allroundhoj.
Kollade bara rsmodell 2025 av Ducati Monster p ntet och dr stod det att den bara vger 166 kg osker p vilken modell men det lter ju vldigt lite jmfrt med de modellerna du nmner.
Citera
2025-04-26, 03:18
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrustyOldAR-10
Du har nog lst det hr redan, men de r lite speciella med sin "Desmomotor". Det innebr att mer komplex topp med kam-profiler bde fr ppning och stngning av ventiler, egentligen en utdaterad lsning som de redan hller p att fasa ut p t.ex. Ducati Scrambler.

Innebr i praktiken att det krver massa extra tid och verktyg fr ventiljustering, eller om du inte vill gra det sjlv att service blir lite dyrare och att du har frre mekaniker att vlja p som kan gra det.

Har aldrig krt en, men har krt andra Ducatis och de r definitivt "specielle" p ett bra stt, hftiga hojjar att kra med gtt ljud och som vnder blickar.

Nackdelen r vl att de r dyra och lite krngligare n sina japanska motsvarigheter.

Som tidigare nmner s r vl MT-09 och Street Triple bra alternativ, inte lika hftiga kanske men med bttre rykte.
Tror du Ducati lr gra ngot radikalt annorlunda med deras Monsterhojar ocks s smningom i s fall?
Citat:
Om det r en lite ldre variant av Monster som du r sugen p, typ M620, skulle jag tipsa om Suzuki SV650. Krde en sn p en MC-lektion, och tyckte att den var riktigt bra.

Finns 4 generationer s vitt jag vet om man rknar med Gladiusen, inte jttestor skillnad prestandamssigt mellan ren men frsta har frgasare etc. medans de nyare har ABS, insprutning och lite andra goa moderniteter.

SV650 r GRYM om man r intresserad av bra handling
Jag har inte bestmt mig riktigt. Funderar p om jag ska brja med en lite ldre och sen ge mig p en ny om jag tycker det r tillrckligt kul och intressant.
Citera
2025-04-27, 17:48
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Tror du Ducati lr gra ngot radikalt annorlunda med deras Monsterhojar ocks s smningom i s fall?

Vad menar du med detta? Om jag tror att de ska fasa ut Desmon p monster?
Citera
2025-04-27, 17:50
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Vad menar du med detta? Om jag tror att de ska fasa ut Desmon p monster?
Ja precis.
Citera
2025-04-27, 18:15
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Citat:
Ja precis.

Svrt att sga, det r ett fretag som verkar gilla att g sin egen vg...
Tror inte man ska vnta ut att Desmomotorn dr fr att kpa ducati, de kommer p andra stt att gra sina mc:ar komplicerade...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in