• 1
  • 2
2025-04-25, 01:15
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1372926

https://www.smp.se/2025-04-24/man-bl...olisstationen/

"En man i 55-årsåldern åtalas efter att han stulit två pennor från en småländsk polisstation i mars, rapporterar Smålandsposten.

Det var efter det att mannen lämnat polisstationen som personal upptäckte att två pennor med tillhörande hållare saknades.

En övervakningskamera hade fångat stölden – och några dagar senare genomförde polisen en husrannsakan i mannens bostad. Stöldgodset hittades på vardagsrumsbordet.

Enligt åklagaren som yrkar på att mannen ska straffas med 30 dagsböter, som i hans fall skulle innebära 11 400 kronor."
------------------------
Det blev en dyr stöld! Är det rätt eller fel att åtala för ett par pennor? Husrannsakan låter också lite överdrivet. Allt detta med rättegång och husrannsakan kommer ju kosta oss skattebetalare massvis, för ett par jävla pennor.

Har väldigt svårt att se att det ska ligga i samhällets intresse att slösa så mycket av våra skattepengar för ett par pennors skull. Lägger polisen seriöst tid på att göra husrannsakan för att leta efter ett par pennor så förstår jag att man inte har tillräckligt med folk för att jaga riktiga brottslingar och att man är steget efter de gängkriminella hela tiden.

Han betalar ju deras lön. Detta var knappast hela världen. Polisens fullkomligt usla arbete och all skada Polisen orsakar kostar samhället betydligt med pengar än pennstölder på polisstationer.
Senast redigerad av Ny.Koala 2025-04-25 kl. 01:32.
Citera
2025-04-25, 01:26
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1372926

"En man i 55-årsåldern åtalas efter att han stulit två pennor från en småländsk polisstation i mars, rapporterar Smålandsposten.

Det var efter det att mannen lämnat polisstationen som personal upptäckte att två pennor med tillhörande hållare saknades.

En övervakningskamera hade fångat stölden – och några dagar senare genomförde polisen en husrannsakan i mannens bostad. Stöldgodset hittades på vardagsrumsbordet.

Enligt åklagaren som yrkar på att mannen ska straffas med 30 dagsböter, som i hans fall skulle innebära 11 400 kronor."
------------------------
Det blev en dyr stöld! Är det rätt eller fel att åtala för ett par pennor? Husrannsakan låter också lite överdrivet. Allt detta med rättegång och husrannsakan kommer ju kosta oss skattebetalare massvis, för ett par jävla pennor.

Har väldigt svårt att se att det ska vara i samhällets intresse att slösa så mycket pengar för ett par pennors skull. Lägger polisen seriöst tid på att göra husrannsakan för att leta efter ett par pennor så förstår jag att man inte har tillräckligt med folk för att jaga riktiga brottslingar och att man är steget efter de gängkriminella hela tiden.

"Pennornas värde uppgår till 148 kronor"

Tycker du att det ska vara tillåtet att sno saker som kostar 148kr?

(när jag tänker efter så vore det kanske inte så dumt...)
Citera
2025-04-25, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter

Polisen hade ju aldrig gjort en husrannsakan hos någon om jag anmälde att någon stulit två pennor för det värdet, även om jag hade bevis för det. Polisen gör detta bara för att de blev så himla kränkta över att någon vågade stjäla på självaste stationen.
Citera
2025-04-25, 01:30
Medlem
Citat:

Dessutom, han betalar deras lön. Detta var knappast hela världen. Polisens fullkomligt usla arbete och all skada Polisen orsakar kostar samhället betydligt med pengar än pennstölder på polisstationer.
Senast redigerad av Ny.Koala 2025-04-25 kl. 01:32.
Citera
2025-04-25, 01:49
Alla brott man gör mot polisen /polisman blir värre än om man gjort samma sak mot en privat person.

Det är ytterst en attack mot samhället och allas våra demokratiska fri- och rättigheter.
Skattebetalarnas pengar har gått till att köpa pennorna det ska ingen jävla tjuv få roffa åt sig ostraffat, bra jobb av polisen!
Citera
2025-04-25, 01:53
Avstängd
Citat:
Alla brott man gör mot polisen /polisman blir värre än om man gjort samma sak mot en privat person.

Det är ytterst en attack mot samhället och allas våra demokratiska fri- och rättigheter.
Skattebetalarnas pengar har gått till att köpa pennorna det ska ingen jävla tjuv få roffa åt sig ostraffat, bra jobb av polisen!

Han betalar nog mer skatt än de flesta skulle jag tro med tanke på dagsbötesbeloppet som ju baseras på ens inkomst.
Citera
2025-04-25, 02:25
Moderator
Nospheratus avatar
Jag inbillar mig att det bara måste finnas något annat bakom det hela än ett par pennor. Typ att den här 55-åringen är som de brukar skriva i tidningarna "tidigare känd av polisen". Om jag får rövhattsspekulera helt vilt kan jag tänka mig att han åkt ditt ett gäng gånger för ringa narkotikabrott och dylikt. Snuten kanske är hyfsat säker på att han säljer narkotika eller liknande. Men har inte haft tillräckliga bevis för en husrannsakan.

Men plötsligt kommer snubben in på stationen och vill anmäla sin gräsklippare stulen. Och eftersom han inte gillar snutar så tar han med sig pennorna bara för att. Snuten ser sin chans att få en husrannsakan.

Något åt det hållet. Typ.
Citera
2025-04-25, 02:30
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:

Nej, det är ett hån. Som tidigare sagt i tråden hade ju polisen aldrig gjort husrannsakan hos någon om en privatperson anmält två pennor stulna. Trots att "likhet inför lagen" ska vara en viktig princip i en demokratisk rättsstat.

Det belyser bara att denna likhet inför lagen inte finns.
Citera
2025-04-25, 02:39
Medlem
Jag har lite kleptomani just när det gäller pennor så jag kommer aldrig våga besöka en polisstation igen. Har levt i den falska tryggheten att pennstölder är någorlunda accepterade men nu får jag veta att det kan leda till husrannsakan. Jag har ju en pennsamlig.
Citera
2025-04-25, 02:49
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaggaj5
vrf ens spela dum? toffel.

hade han vart arab hade nt ett skit skett men eftersom han e en svensk nästan 60 årig gubbe så va de såklart tvunget av poliserna att sparka ner hans dörr och göra en husrannsakan efter de sett på övervakningskameror att gamlingen tog två pennor!

tacka svenska polisen!
Jag förstår. Du har alltså ingenting att tillföra diskussionen. Du vill bara påpeka att araber inte råkar ut för detta. Vad nu just jag har med detta att göra. Vilket är synnerligen oklart. Det är inte jag som frikänner araber som mördar poliser inne på polisstationer.
Citera
2025-04-25, 02:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikAron
Jag har lite kleptomani just när det gäller pennor så jag kommer aldrig våga besöka en polisstation igen. Har levt i den falska tryggheten att pennstölder är någorlunda accepterade men nu får jag veta att det kan leda till husrannsakan. Jag har ju en pennsamlig.

Du kan köpa pennan från tillverkaren Ballograf:
https://www.ballograf.se/produkt/bal...r-statsverket/

Jag har några från 1980-talet, helt outslitliga, men gröna från Systembolaget. (Nu har Systemet kina-pennor för en krona, skräp!) På jobbet på bolaget använde vi Ballograf för att skära i lådor, fattar att boven blev åtalad!
Citera
2025-04-25, 03:25
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du kan köpa pennan från tillverkaren Ballograf:
https://www.ballograf.se/produkt/bal...r-statsverket/

Jag har några från 1980-talet, helt outslitliga, men gröna från Systembolaget. (Nu har Systemet kina-pennor för en krona, skräp!) På jobbet på bolaget använde vi Ballograf för att skära i lådor, fattar att boven blev åtalad!

Eftersom det verkar att var pennor med hållare så gissar jag mer på att det är denna modellen av Ballograf.

Ballograf Deskset
https://www.ballograf.se/produkt/bal...U0NS4wLjAuMA..

190 kronor för konsumenter. Det kan stämma med värdet som polisen har behövt betala för dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in