2012-08-25, 15:30
Medlem
DirectXs avatar
Jag förstår verkligen inte vad alla i tråden pratar om. Min nollning har varit helt sjukt galet kul, underbara phaddrar, rolig grupp alla är med i gemenskapen, lite töntiga människor som håller i själva nollningen men de se man inte så ofta! Hela stämningen är bara helt underbar och jag tror alla verkligen känner sig välkomna och väl omhändertagna!!

Vad är det för pajasskolor ni går på egentligen?!

MVH
Citera
2012-08-25, 19:43
Medlem
Hur man upplever "nollningen" och hur mycket man får ut av den tror jag helt enkelt beror på vilket stadium man är i här i livet och vilka tidigare erfarenheter man har.

De som verkar ha roligast under nollningen är det som kanske inte var de "populära" under gymnasiet och sin ungdom och kanske då inte blev bjuden på alla fester där man hade chansen att supa ner sig till apstadiet och ligga runt så mycket man ville. De får här en chans att ta igen "förlorad" tid och de tar emot denna möjlighet med öppna armar genom att supa loss på alla dessa fester de helt plötsligt har möjlighet att gå på.

Har man dock festat en hel del i sin ungdom och hunnit leka av sig så att säga och man börjar på universitetet för att man vill gå vidare här i livet och kanske bli lite mer "vuxen" så känns det otroligt konstigt att helt plötsligt ha vuxna människor omkring sig som beter sig som man själv gjorde när man var 17.

Jag har själv varit aktiv under nollningen och varit med på allt, jag har verkligen försökt att ha kul då så otroligt många verkar se nollningen som deras livs höjdpunkt. Jag sitter ständigt och väntar på att det ska bli så "galet" som alla beskriver det men det händer helt enkelt inte. Så som jag tidigare sa så tror jag helt enkelt om att det handlar om att jag redan upplevt detta som sker under nollningen allt för många gånger redan och nu tröttnat på det.
Citera
2012-08-26, 00:04
Medlem
Om nollningen och studentlivet rent generellt är något att enligt mig låter jag vara osagt, jag är dock otroligt fascinerad av hela fenomenet i sig.

Hur kommer det sig att det helt plötsligt är okej att bete sig som en omogen 16 åring igen bara för att man börjat att studera på universitetet? Om man som 20+ skulle springa runt och bete sig som man kan göra när man är student utanför universitetsmiljön så skulle man bli idiotförklarad direkt och folk skulle undra vad fan man höll på med.

Vid en ålder där samhället ofta brukar ställa krav på att man ska bli lite mer vuxen och agera lite mer moget så känns det som om att tiden spolats tillbaka tills man var 15 - 16 igen när man kommer till universitetet.

Sedan är det väl upp till var och en vad man tycker är kul.
Citera
2012-08-26, 00:27
Medlem
kamouflagekorvs avatar
Någon som har erfarenhet av Örebro Universitets nollning och vill dela med sig? Jag tvivlar något enormt att det är något för mig.
Citera
2012-08-26, 01:24
Medlem
Frodoes avatar
Sker det någon nollning på Försvarshögskolan?
Citera
2012-08-26, 01:40
Medlem
Tilteds avatar
Efter att ha läst igenom stora delar av tråden så verkar det som om nollningen skiljer sig ganska mycket på olika lärosäten. En slutsats jag (felaktigt?) drar är att ju längre historia lärosätet har, desto mer genomtänkt verkar nollningen vara.

På mitt universitet (LiTH) där jag studerade för ett antal år sen så var nollningen otroligt genomtänkt. Långt ifrån den nollning jag upplevde på gymnasiet som bestod i att få ansiktet målat med spritpenna och tvingas leka lekar där man snabbast skulle visa 25 olika sekställningar med nån tjej man inte kände.

Istället så anordnades varje kväll olika aktiviteter. Det var alltifrån korvgrillning och brännboll till olika "nolle-discon". Tanken var att ingen, som inte själv ville det, skulle behöva sitta hemma själv på kvällen i en ny stad. Alla aktiviteter var helt frivilliga och vissa valde att bara vara med på någon enstaka, medan andra var med på nästan allt.

Alkoholen som serverades på festerna var begränsad till en 3,5%. Anledningen var att nolle-p i första hand inte ska vara en fyllefest, utan ett tillfälle att träffa nya kamrater. Om man vill supa så kommer det gott om fester efter nolle-p för de som föredrar sånt.

Faddrarna som fanns med var där för nollornas skull. Deras uppgift var att se till att ingen kände sig utanför, att alla hittade till rätt platser och svara på frågor ifrån nollorna. Inte att, på gymnasiesätt, förnedra de nya studenterna på något sätt.

Förutom detta fanns ett gäng "onda" fadderister. Deras uppgift är, förutom att de sköter all planering av nolle-p, också ge nollorna något att prata om och på så sätt hjälpa till att bryta isen. Dock så gör de inget elakt direkt emot nollorna utan snarare emot faddrar (som är med på vad som ska ske) för att visa vad som är god sed och hur en högskola fungerar.

Det enda tips jag kan ge till nya studenter är att kolla in "nolle-schemat". Gå på de aktiviteter du själv tycker är roliga. Allting är fritt. Tycker man att det är roligare att göra något annat så ska man göra det. Lycka till.
Citera
2012-08-26, 20:01
Medlem
Highway101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imanari-Masakazu
Det finns info hos Studentportalen, iaf om du går via Apotekarprogrammet. Där finns det en rätt intressant länk vid namn "Nollning för termin 1".

Länken går till farmis.se där det finns lite info om Amöberiet som tydligen är farmaceuternas välkomstkommité. 3/9 börjar "Amöbaveckorna" som sedan fortsätter i två veckor. Innan dess anordnar de lite småevent också, men en annan har ju givetvis jobb då.

Så det är de som gäller alltså? Såg att det kostade pengar och verkade lite omständigt... Speciellt om man flytter ner den 2 september och är förvirrad över allt.
Citera
2012-08-27, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamouflagekorv
Någon som har erfarenhet av Örebro Universitets nollning och vill dela med sig? Jag tvivlar något enormt att det är något för mig.

Jag var fadder i 6 terminer och det är något jag rekommenderar. Universitetet är uppbyggt på sektioner, och varje sektion har sin egen nollning. Nollningen berstår utav ett antal aktiviteter och fester (egen alkohol gäller). Nu var det ett tag sen jag var fadder, så vet inte hur det är exakt, jag gick i serumsektionen. Deras höstnolleschema finns här: http://www.serumsektionen.se/introduktion/introduktionk . Man behöver absolut inte vara med på alla aktiviteter, utan väljer själv vilken/vilka man vill gå på, att prova på en intressant aktivitet skadar med andra ord inte. Några aktiviteter görs med de andra sektionerna, och de brukar finnas aktiviteter som passar alla, men oftast unga/singlar/party-stilen.

Förklara gärna varför du inte tror det är något för dig, för jag kan säga dig att de kompisar(från universitetet) jag har idag består till 80% av folk som jag lärde känna genom nollningen
Citera
2012-08-27, 01:10
Medlem
Imanari-Masakazus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highway101
Så det är de som gäller alltså? Såg att det kostade pengar och verkade lite omständigt... Speciellt om man flytter ner den 2 september och är förvirrad över allt.

Jag är inte Uppsalabo heller men jag tror nog att det mesta löser sig när allt väl sätter igång. Amöbaveckorna kommer nog vara bra att vara med om, speciellt om man är förvirrad och nyinflyttad i staden.
Citera
2012-08-27, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tilted
Efter att ha läst igenom stora delar av tråden så verkar det som om nollningen skiljer sig ganska mycket på olika lärosäten. En slutsats jag (felaktigt?) drar är att ju längre historia lärosätet har, desto mer genomtänkt verkar nollningen vara.

På mitt universitet (LiTH) där jag studerade för ett antal år sen så var nollningen otroligt genomtänkt. Långt ifrån den nollning jag upplevde på gymnasiet som bestod i att få ansiktet målat med spritpenna och tvingas leka lekar där man snabbast skulle visa 25 olika sekställningar med nån tjej man inte kände.

Istället så anordnades varje kväll olika aktiviteter. Det var alltifrån korvgrillning och brännboll till olika "nolle-discon". Tanken var att ingen, som inte själv ville det, skulle behöva sitta hemma själv på kvällen i en ny stad. Alla aktiviteter var helt frivilliga och vissa valde att bara vara med på någon enstaka, medan andra var med på nästan allt.

Alkoholen som serverades på festerna var begränsad till en 3,5%. Anledningen var att nolle-p i första hand inte ska vara en fyllefest, utan ett tillfälle att träffa nya kamrater. Om man vill supa så kommer det gott om fester efter nolle-p för de som föredrar sånt.

Faddrarna som fanns med var där för nollornas skull. Deras uppgift var att se till att ingen kände sig utanför, att alla hittade till rätt platser och svara på frågor ifrån nollorna. Inte att, på gymnasiesätt, förnedra de nya studenterna på något sätt.

Förutom detta fanns ett gäng "onda" fadderister. Deras uppgift är, förutom att de sköter all planering av nolle-p, också ge nollorna något att prata om och på så sätt hjälpa till att bryta isen. Dock så gör de inget elakt direkt emot nollorna utan snarare emot faddrar (som är med på vad som ska ske) för att visa vad som är god sed och hur en högskola fungerar.

Det enda tips jag kan ge till nya studenter är att kolla in "nolle-schemat". Gå på de aktiviteter du själv tycker är roliga. Allting är fritt. Tycker man att det är roligare att göra något annat så ska man göra det. Lycka till.

Ahh.. de onda fadderisterna var inte på min tid mot faddrarna utan mot oss nollor, men det var en bra balans tycker jag ändå. Utifrån sett så var de ju översittare och "mobbare" men de höll sig på en bra nivå och skapade en "vi-mot-dem" känsla. Och allt var ju ett tydligt spel.

Var D:are och vår stab hade frack, helskägg, solglasögon och hade aldrig en rolig min. De gav oss alla uppgifter/tokigheter vi skulle göra. och det var liksom roliga uppgifter, som tex att på en eftermiddag göra ett gyckel/sketch som sedan skulle presenteras inför alla inkl staben på kvällen.
Citera
2012-08-27, 10:28
Medlem
Jag börjar irritera mig lite smått på att mina faddrar verkar tycka att det är coolt att inte plugga.

Så fort någon i min grupp nämner att de kanske skulle behöva dra sig hemmått lite tidigare för att de faktiskt har några hundra sidor litteratur som behövs läsas så slänger de alltid ur sin en kommentar som "Alltså, under mitt nolle-p så pluggade jag inte någonting!!" och om någon ur vår grupp stannar hemma för att plugga och någon frågar vart denna personen är så är det typ lite "Hehe, han är hemma och pluggar"

Jag tyckte att jag var sjukt cool när jag gick i 1an på gymnasiet och gled in och skrev ett prov utan att ha pluggat, då var jag dock 16 och en omogen idiot.
Citera
2012-08-27, 12:11
Medlem
Nollningen på LiTH var bland det sämsta skit jag har varit med om. Efterblivna festerier som tror att det är kul o lyssna på deras tjafs när man i själva verket vill sätta en kula i vardera pannlob.

Har nog aldrig haft så här tråkigt i 2 veckor. Tur det är över så man kan ägna sig åt vettigare saker som t.ex. dricka bärs och slappa med de sköna och psyka ner nördarna och de svaga så att de får ett helvete under hela studentlivet. LETS ROLL!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in