• 2
  • 3
2025-04-27, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det jag undrar är om inte arbetsgivarna inser hur lätt det är att fuska med hjälp av ChatGPT eller andra AI-verktyg då dessa numera är så vanliga? Ingen sitter väl och lägger ner timme efter timme för att "kanske bli erbjuden ett jobb", utan på sin höjd så kan ju en sökande be ChatGPT att analysera datan, komma med förbättringsförslag samt skapa en presentationsfil. Är ju hur lätt som helst idag och är väl för de allra flesta den enda ansträngningen man kan tänkas göra ifråga om ett sådant här extremt omfattande krav för att söka jobb.

Förstår inte arbetsgivarna själva hur meningslösa dessa "case" är om syftet är att testa personens arbetsförmågor?

Alla dessa efterblivna tester finns till för att arbetsgivare inte vill anställa externt. Arbetsgivare söker främst internt först, hittar de inga kandidater så går man över till plan B, dvs att fråga sina egna anställda ifall de känner någon som är intresserad av tjänsten. Har du en kontakt hos ett företag så får du företräde till tjänsten. I vissa branscher behöver du inte ens ha några meriter, arbetsgivare litar blint på sina anställda när de rekommenderar någon.

"Jaha, du har en bekant som vill jobba hos oss. Vad kan han då?"
"Ingenting, men han är fett schysst! Han är förvisso lite efterbliven, men schysst e han i alla fall!!"
"KANON!!! HONOM TAR VI!!!"

Ungefär så resonerar en hel del arbetsgivare idag.
Citera
2025-04-27, 18:18
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbclover22
Alla dessa efterblivna tester finns till för att arbetsgivare inte vill anställa externt. Arbetsgivare söker främst internt först, hittar de inga kandidater så går man över till plan B, dvs att fråga sina egna anställda ifall de känner någon som är intresserad av tjänsten. Har du en kontakt hos ett företag så får du företräde till tjänsten. I vissa branscher behöver du inte ens ha några meriter, arbetsgivare litar blint på sina anställda när de rekommenderar någon.

"Jaha, du har en bekant som vill jobba hos oss. Vad kan han då?"
"Ingenting, men han är fett schysst! Han är förvisso lite efterbliven, men schysst e han i alla fall!!"
"KANON!!! HONOM TAR VI!!!"

Ungefär så resonerar en hel del arbetsgivare idag.

Har aldrig tänkt på det, det kan nog stämma. Internt har jag verkligen aldrig varit med om dessa tokiga tester, det är enbart vid extern rekrytering som det förekommer.

Kan säkert vara så, de skrämmer medvetet bort sökande.
Citera
2025-04-27, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Har aldrig tänkt på det, det kan nog stämma. Internt har jag verkligen aldrig varit med om dessa tokiga tester, det är enbart vid extern rekrytering som det förekommer.

Kan säkert vara så, de skrämmer medvetet bort sökande.
Jag har aldrig behövt lämna en referens när det kommer till jobb inom det företaget jag är anställd hos, eftersom jag hade en kontakt inom företaget som hjälpte mig att få en fot in. Behövde inte ens gå på en intervju på mitt nuvarande jobb, räckte med att jag hade en historik inom företaget för att bli anställd. Söker man däremot jobb externt hos oss, så ställs det helt absurda krav. Jobbar på ett vanligt knegarjobb, inget jobb som kräver några eftergymnasiala kvalifikationer eller ens körkort.
Citera
2025-05-09, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Ska man kunna lösa uppgiften helt utan hjälpmedel eller med hjälp av de hjälpmedel som finns tillgängliga? Resonemanget påminner om när miniräknare kom, när ordbehandlare med stavnings- och grammatikkontroll kom, när Google kom (eller ja, AltaVista då som var snäppet före), när kalkylprogram blev allmänt tillgängliga. Man har vid varje tillgång förfasats över att någon del av arbetet outsourcas till ett tekniskt verktyg och att man inte själv behöver kunna göra det helt utan verktyg längre.

AI är här för att stanna. Jag skulle aldrig anställa någon som inte kan använda det på ett ansvarsfullt sätt vilket inkluderar att värdera den utdata som man får från AI.

Huvudet på spiken. Arbetsmarknaden handlar inte om att p.g.a. någon slags prestige kunna lösa uppgifter med stor ansträngning och "sitt eget anletes svett", utan att på ett optimalt sätt kunna producera korrekt och maximalt med de verktyg som finns ute på marknaden.

Och så är det inom alla arbetsområden, människan använder maskiner för att effektivisera.
Vi kanske skulle starta en ny ponnyexpress som rider brev i ett effektivt flöde mellan Malmö och Abisko? Nehe, trodde väl det - ingen bra idé...
Citera
2025-05-13, 02:10
Medlem
Sasha08s avatar
Tror många arbetsgivare idag förväntar sig att man använder AI, och det man ist tittar på är personens skills att jobba fram korrekt information med den hjälpen.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in