2025-04-25, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negern99
Det handlar om vem som kan lösa uppgiften bäst. Hur den löser uppgiften spelar mindre roll.

Citat:
Vilken arbetsgivare skickar hemuppgifter. Låter märkligt.

Vad visar på arbetskapacitet annat än den som kan få en uppgift och med alla tillgängliga verktyg kunna lösa den så bra som möjligt. Det finns ingen mening att skriva för hand när det finns skrivmaskin.

Nej, det är inom vissa brancher rätt vanligt att man begär in arbetsprov från kandidater för att se om de lever upp till kraven man ställer på den man vill anställa.

Det lite märkliga är då kanske att man lägger sig på en nivå som kan lösas med ChatGPT. Jag tänker lite vad man tänker sig att den anställde skall ha för arbetsuppgifter? Om det är uppgifter smo är på den nivån att de kan lösas med ChatGPT så kan man ju fråga sig varför man skall anställa någon för det.
Citera
2025-04-25, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Självklart skulle man det. Eller åtminstone delar av den. Varför inte? Det är inte grundskolan det här; så länge du inte är olaglig skiter ju arbetsgivaren i hur du gör, de bryr sig om att du gör.

Innebär inte ChatGPT att man skickar uppgifter till tredje part? Det kan ju vara lite si och så med den saken. Annars vore det ju rätt om det var en uppgift som kan lösas bäst på det sättet.
Citera
2025-04-25, 06:30
Medlem
Citat:
Det handlar om vem som kan lösa uppgiften bäst. Hur den löser uppgiften spelar mindre roll.

Nej….. det gör det inte.
Du jobbar 100% inte med rekrytering
Citera
2025-04-25, 06:48
Medlem
Skulle någon säga åt mig att lägga en veckas arbete utan ersättning skulle jag spotta dem i ansiktet och sedan anmäla dem för försök till slaveri.
Citera
2025-04-25, 07:13
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Är inte helt ovanligt. Skulle säga att kanske 10% av arbetsgivarna förväntar sig att man ska göra en "provarbetsuppgift" för att visa sig duglig för att anställas, helt sjukt.

Blev själv inbjuden till intervju för ett tag sedan för ett jobb jag visat intresse för, mötet gick bra, efteråt sa de att de vill ta mig vidare i processen, då var tanken just att jag skulle göra en "hemuppgift" i form av att jobba med deras data, skapa presentation/rapport, göra research på egen hand samt dra detta under ett längre möte.

Tänkte att de måste skoja, vem fasen sitter och gör allt detta bara sådär, man har väl ett jobb att sköta redan och är ju knappast så att man sitter 3-4 timmar varje kväll veckan ut (vilket skulle krävas) för att "kanske" få nytt jobb. Värst var att detta skickade de på en fredag, kan du vara redo att presentera redan på måndag frågade de, som att man inte alls hade några planer för helgen liksom efter en tung arbetsvecka. Tackade såklart nej direkt och sa vad jag tyckte om processen.

Nej såklart fast rent krasst, att skicka in det i Chat bara på måfå och nöja sig med det som kommer ut visar ju inte på nån arbetskapacitet alls.

Inom vilken bransch verkar dessa arbetsgivare som vill att du testjobbar med ett case under en vecka?
Citera
2025-04-25, 07:51
Medlem
Ska man kunna lösa uppgiften helt utan hjälpmedel eller med hjälp av de hjälpmedel som finns tillgängliga? Resonemanget påminner om när miniräknare kom, när ordbehandlare med stavnings- och grammatikkontroll kom, när Google kom (eller ja, AltaVista då som var snäppet före), när kalkylprogram blev allmänt tillgängliga. Man har vid varje tillgång förfasats över att någon del av arbetet outsourcas till ett tekniskt verktyg och att man inte själv behöver kunna göra det helt utan verktyg längre.

AI är här för att stanna. Jag skulle aldrig anställa någon som inte kan använda det på ett ansvarsfullt sätt vilket inkluderar att värdera den utdata som man får från AI.
Citera
2025-04-25, 08:50
Medlem
Kaustis avatar
Dessa uppgifter tenderar ju mest handla om två saker:

Ej teknisk roll (marknadsföring, sälj, KAM mm): hur du presenterar materialet, samt att materialet inte är totalt uselt. Så fokus är till 80% ändå på dig och hur du presenterar.

Teknisk roll: fokus på hur du tänkt och tagit fram lösningen

Inget av detta löser ju ChatGPT. Har precis själv skrivit på för en roll som ligger i gränslandet mellan dessa två, och jag tog fram mitt material till min presentation själv. Men hade även alternativet att presentera något jag själv kände mig bekväm inom. Så materialet i sig är i dessa fall inte speciellt viktigt.

Har även suttit på andra sidan bordet, och tagit fram ett case för sökanden, och samma sak gäller där. Vi förväntar oss inte att man lägger 20 timmar på att förbereda presentationen, någon enstaka timme bara, och det fungerar även bra för att sortera ut dom jobbigaste människorna från processen. Vill man inte lägga den tiden på processen så är det helt okej, men då lär man vara strulig att jobba med väl på jobbet också så lika bra att skiljas åt redan här.
Senast redigerad av Kausti 2025-04-25 kl. 08:53.
Citera
2025-04-25, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Nej, det är inom vissa brancher rätt vanligt att man begär in arbetsprov från kandidater för att se om de lever upp till kraven man ställer på den man vill anställa.

Det lite märkliga är då kanske att man lägger sig på en nivå som kan lösas med ChatGPT. Jag tänker lite vad man tänker sig att den anställde skall ha för arbetsuppgifter? Om det är uppgifter smo är på den nivån att de kan lösas med ChatGPT så kan man ju fråga sig varför man skall anställa någon för det.

Jag ser inget problem med detta.

Om en person får en uppgift och använder ChatGPT för att lösa den så förväntas man även kunna svara på frågor och diskutera sin lösning - ungefär som man i skolan fick visa HUR man gjorde när man skulle svara på frågan "48 multiplicerat med 36".

Om en person bara skickar in lösningen men inte kan svara på frågor eller diskutera lösningen så spelar det ju inte roll.
Citera
2025-04-25, 11:41
Medlem
Audimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jobbet blev du inte heller erbjuden, väl?

Såklart han blev och fick sätta sin egen lön också
Citera
2025-04-25, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Fast om man pangar in rubbet i ChatGPT, får fram en automatgenererad presentation samt typ endast korrekturläser själv så visar ju inte detta på något sätt vilken arbetskapacitet man har.

Man skulle ju knappast lösa en riktig uppgift på det sättet.

Jo, vi har ChatGPT Enterprise på jobbet och uppmuntras pröva på att lösa så mycket som möjligt med det för att bli effektivare.

Så att lösa en uppgift med ChatGPT (korrekt och utan fel som man ofta får med ChatGPT om man inte skriver prompten rätt, väljer rätt motor för rätt uppgift och inte granskar resultatet) så är det snarast pluspoäng hos oss.
Citera
2025-04-25, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Jag ser inget problem med detta.

Om en person får en uppgift och använder ChatGPT för att lösa den så förväntas man även kunna svara på frågor och diskutera sin lösning - ungefär som man i skolan fick visa HUR man gjorde när man skulle svara på frågan "48 multiplicerat med 36".

Om en person bara skickar in lösningen men inte kan svara på frågor eller diskutera lösningen så spelar det ju inte roll.

Men den uppföljning av lösningen är ju inte riktigt i linje med vad TS verkar beskriva.

Problemet ligger ju lite i om man begär in arbetsprov av den sökande där man sätter nivån avsevärt lägre än det man förväntar sig av kandidaterna så är ju risken att man får kandidater därefter. Är nivån på den man tar in i nivå att chefen lika gärna kan be ChatGPT att göra uppgiften och det dessutom billigare.

Det är skillnad på att använda verktyg för att få en högkompetent person till att bli mer effektiv respektive atvända verktyg för att få en odugling till att passera testet. Testet bör därför utformas så att den förstnämnda passerar, men inte den sistnämnda.
Citera
2025-04-26, 14:02
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag tror eller hoppas att rekryteringsbranschen måste slå i botten innan den blir vettig, att de kanske nu börjar ömsa skin. I Svd är nu en artikel under rubriken "Vad fan har hänt med rekryteringsprocessen" som baseras på en diskussion på Reddit mm om de absurda testerna i rekrytering. ChatGPT och hemuppgifter nämns just inte i den men där är poängen att kandidaterna skall interagera med robotar eller i alla fall inte med nån levande (tex spela in sina svar själva, och skicka in). Lägger man samman trådstartens fråga och vad som den artikeln handlar om ser man hur HR nu är ping-pong av opersonlig robotisering, där kandidaterna använder ai, spelar in sig själva, interagerar med ingen, och antagligen att HR ersätter sig själva med nån robot som sållar dessa kandidater. Vi får hoppas nån rycker sladden och det återgår till analogt igen. Finns det nåt begynnande liv på planeten HR?
Senast redigerad av Jordgubbe 2025-04-26 kl. 14:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in