Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-04-26, 20:09
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Det där är kommunistfasoner av den värsta av alla slagen. Vad kommer näst? Ateist-polis som fängslar troende?

Jag tror inte svenska folket skulle stödja en sådan katastrofal lag. De skulle nog bli uppror och folska skulle nog av avsätta regimen som satte lagen i kraft.

Ja tyvärr vill folk vara idioter och tillåta att dödskulterna får en livlina att fortsätta frodas.

Jag är inte kommunist. Och jag inbillar mig inte heller att jag någonsin kommer få ett samhälle fritt från den skadligaste drogen någonsin. Religion. För vad var/är inte sekularismen och ateistiska diktaturer under 1900-talet om inte "skuggor av gud" som denna video nedan koncist sammanfattar det hela.

https://www.youtube.com/watch?v=169p5S3fXPE
Senast redigerad av Vardelos90-talist 2025-04-26 kl. 20:31.
Citera
2025-05-03, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Ja, min käre lingonfett, låt oss be tillsammans! Låt oss be för att religionsfriheten kommer att finnas i våra hjärtan, inte bara på ett papper. Låt oss i våra böner speciellt tacka Påve Fransiskus, Ärkebiskop Emerita Antje Jackelen, och ordförande för Lutherska världsrådet Musib Younan, för att de lyckades att gräva ner stridsyxan och gå från konflikt till gemenskap.
Då kan vi tillsammans vittna om Evangeliet och Guds nåd.
Det ärbra att gräva ner stridsyxan, men vore det inte heller bra att gräva ner otidsenligt teologi som Luthers 97 teser?

Katolska Kyrkan och Luthers förljare har ju lyckats förtydliga frågan om ortodoxi och ortopraxis. Låt oss gå vidare och förtydliga tillsammans, med sanningen och världens och de kristnas bästa i åtanke, andra konfliktpunkter.

Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Låt oss också ta till oss detta i våra hjärtan så att vi slutar med att komma med dumma tillmälen so "Deformationen" och "irrläror".

Ska vi komma någon vart i diskussionen är det viktigt att vi möter varandra med respekt!
Jag uppskattar mycket dina inlägg, men i avsaknad av kroppspråk i forumen, vill jag inte att när jag skriver irrläror eller deformationen att det ska ses som elaka tillmälen, utan som någonting jag faktist tänker och som en liten pik (utan hat) mot de som insisterar 500 år efter Luther att hålla fast i hans teser.
Citera
2025-05-03, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardelos90-talist
Sekularismen går inte tillräckligt långt. Se bara hur det blev med den amerikanska revolutionen till slut. Sekularismen ger en livlina till religiös fundamentalism att ändå överleva. Och i USA:s fall till slut kapa hela systemet.
Är det då statsateism som är grejen för som vill bekämpa kristna tron? Eller hu rasonerar du där?

Mer OnT, var religionslagen från 1860 bra eller dålig i din uppfattning?
Citera
2025-05-03, 10:08
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Det ärbra att gräva ner stridsyxan, men vore det inte heller bra att gräva ner otidsenligt teologi som Luthers 97 teser?

Katolska Kyrkan och Luthers förljare har ju lyckats förtydliga frågan om ortodoxi och ortopraxis. Låt oss gå vidare och förtydliga tillsammans, med sanningen och världens och de kristnas bästa i åtanke, andra konfliktpunkter.

Jag uppskattar mycket dina inlägg, men i avsaknad av kroppspråk i forumen, vill jag inte att när jag skriver irrläror eller deformationen att det ska ses som elaka tillmälen, utan som någonting jag faktist tänker och som en liten pik (utan hat) mot de som insisterar 500 år efter Luther att hålla fast i hans teser.

Roligt att du nämner de 97 teserna. Dessa var tänkta som diskussionsunderlag för disputationer vid universitetet i Wittenberg. Dessa skrevs av Luther, men en tid före reformationen.
Dessa teser handlade om kritik mot den skolastiska teologin. Dessa teser(diskussionsunderlag)ansågs dock ligga inom ramen för kyrkans lära. Luthers tes här är främst att mänskligt förnuft, inte räcker för att förstå Guds storhet.

Värre blev det dock när han senare samma år spikade upp sina 95teser på kyrkporten i Wittenberg. Här kritiseras prästerskapet, botens sakrament och till och med Påven.

Här finns en skillnad, mellan protestantisk och katolskt synsätt.

Skillnaden ligger i vem som kan ge absolution. luther menar att endast Gud, kan ge absolution, och detta sker endast om man visar uppriktig ånger. Om ångern kommer från hjärtat, eller bara en läpparnas bekännelse vet bara Gud. (Inte ens Påven).

År 2025 kan jag ta avstånd, från nr 50 och 51. Peterskyrkan ska vare sig brännas eller säljas.

År 1517 samlade man in pengar till det pågående bygget av Peterskyrkan. Delvis finansierades detta bygge via försäljningen av avlatsbrev.

Jag tänker osökt på det tal som Påve Fransiskus höll till minnet av reformationens 500-års jubileum, när han höll vad som får betraktas som ett hyllningstal till Luther, där han uttryckte tacksamhet över att Luther tydliggjort evangeliet även för katoliker.
På frågan om han tänkte häva Luthers bannlysning, svarade han att det inte låg i hans makt, utan det låg i Guds händer och eftersom Luther är död har han ingen nytta av sakramenten.

I samband med detta gav Katolska kyrkan tillsammans med de Lutherska kyrkorna ut en gemensam skrift som heter: "från konflikt till gemenskap". Den ska du läsa.

Trots allt delar vi det viktigaste, tron på Jesu död och uppståndelse.
Citera
2025-05-03, 11:28
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Mer OnT, var religionslagen från 1860 bra eller dålig i din uppfattning?

Nu ska rätt vara rätt!

1860 års dissenterlag, betydde i praktiken ingenting. Artikelförfattaren, förväxlar 1860-års lag, med den från 1873.

1860 års lag innebär ingenting annat än att det inte längre är straffbart att hålla en offentlig andakt utanför kyrkans lokaler. Detta var ett förtydligande till att en obsolet lag som instiftades på 1700-talet för att stävja diverse religiösa svärmerier avskaffats.

Lagen som åsyftas är 1873 års dissenterlagstiftning, där det blir tillåtet för infödda svenskar att lämna Svenska Kyrkan och inträda i annat godkänt förbund.
Detta innebar främst att de frikyrkor som uppstått i de nya samhällen som uppstått till följd av industrialiseringen och järnvägens utbyggnad nu blev lagliga.
Katoliker kom att betraktas som främmande fåglar, och diskriminerades grovt fram till 1951.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in