Citat:
Ursprungligen postat av
lingonfett
Det ärbra att gräva ner stridsyxan, men vore det inte heller bra att gräva ner otidsenligt teologi som Luthers 97 teser?
Katolska Kyrkan och Luthers förljare har ju lyckats förtydliga frågan om ortodoxi och ortopraxis. Låt oss gå vidare och förtydliga tillsammans, med sanningen och världens och de kristnas bästa i åtanke, andra konfliktpunkter.
Jag uppskattar mycket dina inlägg, men i avsaknad av kroppspråk i forumen, vill jag inte att när jag skriver irrläror eller deformationen att det ska ses som elaka tillmälen, utan som någonting jag faktist tänker och som en liten pik (utan hat) mot de som insisterar 500 år efter Luther att hålla fast i hans teser.
Roligt att du nämner de 97 teserna. Dessa var tänkta som diskussionsunderlag för disputationer vid universitetet i Wittenberg. Dessa skrevs av Luther, men en tid före reformationen.
Dessa teser handlade om kritik mot den skolastiska teologin. Dessa teser(diskussionsunderlag)ansågs dock ligga inom ramen för kyrkans lära. Luthers tes här är främst att mänskligt förnuft, inte räcker för att förstå Guds storhet.
Värre blev det dock när han senare samma år spikade upp sina
95teser på kyrkporten i Wittenberg. Här kritiseras prästerskapet, botens sakrament och till och med Påven.
Här finns en skillnad, mellan protestantisk och katolskt synsätt.
Skillnaden ligger i vem som kan ge absolution. luther menar att endast Gud, kan ge absolution, och detta sker endast om man
visar uppriktig ånger. Om ångern kommer från hjärtat, eller bara en läpparnas bekännelse vet bara Gud. (Inte ens Påven).
År 2025 kan jag ta avstånd, från nr 50 och 51. Peterskyrkan ska vare sig brännas eller säljas.
År 1517 samlade man in pengar till det pågående bygget av Peterskyrkan. Delvis finansierades detta bygge via försäljningen av avlatsbrev.
Jag tänker osökt på det tal som Påve Fransiskus höll till minnet av reformationens 500-års jubileum, när han höll vad som får betraktas som ett hyllningstal till Luther, där han uttryckte tacksamhet över att Luther tydliggjort evangeliet även för katoliker.
På frågan om han tänkte häva Luthers bannlysning, svarade han att det inte låg i hans makt, utan det låg i Guds händer och eftersom Luther är död har han ingen nytta av sakramenten.
I samband med detta gav Katolska kyrkan tillsammans med de Lutherska kyrkorna ut en gemensam skrift som heter: "från konflikt till gemenskap". Den ska du läsa.
Trots allt delar vi det viktigaste, tron på Jesu död och uppståndelse.