Citat:
Ursprungligen postat av
lingonfett
Frågor:
I. Vad tycker Flashbackare om denna lag?
II. Bör datumet för denna lagändring bli en nationell helg och röd dag i vår rike?
III. Bör barnen i gymnasiet och grundskolan lära sig om denna civilisatoriska seger?
IV. Tror ni det finns protestanter som ångrar denna lag?
Låt oss nu be tillsammans och blicka framåt, med hopp om att denna nya era av religionsfrihet skall fortsätta föra med sig fred och förståelse mellan alla troende i vårt älskade Sverige. Må vi alla, oavsett vår tro, kunna leva sida vid sida i harmoni och respekt. Muslimer också, fästan det gör främlingsfientliga krafter i Sverige arga.
I. Just denna lag betydde inte så mycket. Sveriges väg mot religionsfrihet var lång och skakig. Första steget togs 1779 då Gustav III bestämde att utlänningar som bosatte sig i Sverige fick behålla sin ursprungliga trosuppfattning.
Det du refererar till var att man upphävde konventikelplakatet, vilket förbjöd andakter på andra platser än i kyrkan. Detta motiv var mer politiskt än religiöst motiverat.
Verklig religionsfrihet infördes inte i Sverige förrän 1951. Fram tills dess var du som katolik förbjuden att arbeta inom offentlig sektor i Sverige.
II. Nej! Upphävandet av en obsolet lag är inget som motiverar införandet av en nationell helgdag.
III. När jag arbetade som lärare i år sex stod det om konventikelplakatet i läroboken, så vanför slå in öppna dörrar?
IV. Konventikelplakatet har jag inget som helst förhållande till annat än rent historiskt intresse.
Ja, min käre
lingonfett, låt oss be tillsammans! Låt oss be för att religionsfriheten kommer att finnas i våra hjärtan, inte bara på ett papper. Låt oss i våra böner speciellt tacka Påve Fransiskus, Ärkebiskop Emerita Antje Jackelen, och ordförande för Lutherska världsrådet Musib Younan, för att de lyckades att gräva ner stridsyxan och
gå från konflikt till gemenskap.
Då kan vi tillsammans vittna om Evangeliet och Guds nåd.
Låt oss också ta till oss detta i våra hjärtan så att vi slutar med att komma med dumma tillmälen so "Deformationen" och "irrläror".
Ska vi komma någon vart i diskussionen är det viktigt att vi möter varandra med respekt!